הפלא הלבן: סודות התזונה של היוגורט

בשנים האחרונות המודעות התזונתית שלנו כחברה התפתחה פלאים והתחלנו להבין מה באמת עומד מאחורי מה שאנחנו אוכלים. אחד הגילויים הוא היוגורט - לא עוד מוצר חלב אלא קפסולת פלאים של ממש שמכילה בתוכה את כל מה שטוב

לא סתם מוצר חלב. צילום: שאטרסטוק
לא סתם מוצר חלב. צילום: שאטרסטוק
23 בנובמבר 2017

תוכן שיווקי

בטח לא חשבתם אי פעם שדבר בסיסי כל כך במקרר שלכם אחראי לכל כך הרבה דברים טובים. הרי לו הייתם יודעים כבר מזמן הייתם מקפידים לאכול לפחות אחד ממנו ביום. אז הנה, הגיע הזמן להיכרות מחודשת עם היוגורט, הפלא בלבן – זה שבזכותו תוחלת החיים בבולגריה עלתה, שבעבר היה נמכר בבתי מרקחת כתרופה, זה שיכול, שימו לב – למנוע אסתמה ואלרגיות. וכן, זה שנשאר רלוונטי גם לאוכלוסייה רגישה ללקטוז. אבל אולי הדבר הכי חשוב בנוגע ליוגורט זה שהוא טבעי. ממש כמו לחם וממש כמו יין, מדובר בקפסולה של הטבע.

יוגורט הוא מוצר חלב שמתבסס על הוספת חיידקים טובים, פרוביוטיים, המסייעים לתפקודו התקין של הגוף. הם יודעים למשל להיצמד לדופן המעי ולחסום בגופם חיידקים מזיקים. כחלק מתפקידם החשוב החיידקים גם צורכים את סוכר החלב – אתם מכירים אותו בתור לקטוז – ומפרישים חומצת חלב (אותה חומצה שאם תצטבר לכם בשריר בזמן אימון תגרום כאבים בשריר התפוס). 
למעשה זה אומר שגם אוכלוסייה שרגישה ללקטוז מסוגלת לאכול את רוב סוגי היוגורט, מאחר שהוא עצמו מכיל כמות אפסית של לקטוז.

גם האוכלוסיה שרגישה ללקטוז מסוגלת לאכול את רוב סוגי היוגורט. צילום: שאטרסטוק
גם האוכלוסיה שרגישה ללקטוז מסוגלת לאכול את רוב סוגי היוגורט. צילום: שאטרסטוק

הפלא הלבן הוא לא רק עוד מוצר ברשימת המוצרים שכדאי לנו לאכול, היוגורט עוזר בעיקר לשמור על תזונה מאוזנת ובעל יתרונות רבים בשמירה על המשקל. הוא תורם לתחושת שובע, עוזר בפירוק המזון, מחזק את מערכת ההגנה הטבעית של הגוף ואף עוזר להורדת רמת הכולסטרול בדם. פלא לבן, כבר אמרנו?

אבל שימו רגע את כל זה בצד, ובואו נדבר על כל מה אפשר לעשות עם יוגורט במטבח, וזה ממש לא מעט. אפשר להכין 
לאבנה, לצפות עוגה, להסמיך מרקים, הוא בסיס נפלא לרטבים (מי צריך מיונז?), הוא ישדרג כל ממרח של גוואקמולי, ישתלב נהדר במרינדה של דגים, מושלם לשייקים ופירות בכלל, ואיך אפשר לשכוח את הפרוזן יוגורט. בקיצור, אל תיתנו רק לפודיז להתענג על היוגורט ותכניסו אותו לרשימת הבישולים.

דבר כל כך בסיסי אחראי לכל כך הרבה דברים טובים. צילום: שאטרסטוק
דבר כל כך בסיסי אחראי לכל כך הרבה דברים טובים. צילום: שאטרסטוק

אז למי לשלוח מכתב תודה על קפסולת הפלאים? תלוי את מי שואלים. יש כאלה שטוענים כי הבולגרים הם אלו שהמציאו את היוגורט ולא בכוונה (חלב התערבב להם בטעות עם חיידקים), אבל מקורות אחרים יגידו כי היוגורט קיים בערך 6,500 שנה והגיע בכלל ממסופוטמיה. כך או כך, השם בא בכלל מטורקית ומשמעותו היא ״לערבב״, ובינינו – זה לא ממש משנה, תגידו תודה ובתיאבון.