משבר הדיור

הדרישות הכי הזויות של בעלי דירות בתל אביב

מה יותר גרוע, בעל דירה שנכנס לבית בלי להודיע או שוכר יוצא שמכריח את המחליף לקנות ממנו ריהוט? הדרישות הכי מרתיחות של שוכרים ובעלי דירות בתל אביב

שחרר, אף אחד לא רוצה את הפרקט המחורבן שלך
שחרר, אף אחד לא רוצה את הפרקט המחורבן שלך
17 ביולי 2019

אתם רואים מודעה של דירה. הדירה נראית טוב, מחיר סביר בהחלט ואפילו המיקום טוב. נרגשים ומצפים אתם מגיעים לראות את הדירה יחד עם עוד 50 אנשים שעומדים בתור בחדר מדרגות. בעלי הדירה רוצים שתשלמו על שיפוץ המקלחת בעצמכם. מעצבן? זו רק אחת מאינסוף דרישות מרתיחות שמגיעות, לצערנו, לא רק מבעלי הדירה והמתווכים – אלא גם מהשוכרים עצמם. לכבוד שיא עונת החיפושים, ביקשנו מכם לספר לנו על הדרישות הכי מוזרות שנתקלתם בהן מבעלי דירות ומהשוכרים היוצאים. תוהים אם דרשו מכם משהו לא לגיטימי? כדאי שתציצו ברשימה הזאת.

חתול תעלול

לבעלי דירה שמשאירים חפצים ישנים בדירה שהם משכירים אנחנו כבר רגילים. ארון ישן ושבור, שולחן אוכל מכוער מהסיקסטיז ואפילו עם מזרון יד חמישית אנחנו יכולים להתמודד, אלא שמסתבר שיש גם כאלה שמשאירים לשוכרים את החתולים שלהם בדירה – ומחייבים אותם לדאוג להם כתנאי כניסה. מחיר השכירות, אם תהיתם, נשאר מלא.

אופציית יציאה

תנו לנו לקחת אתכם אחורה. הימים הם ימי טרום האירוויזון. רוח מנשבת בחופי תל אביב, הלחות עדיין עומדת על 40%, ותושבי העיר בטוחים שהם הולכים לעשות קופה על עשרות אלפי התיירים שהיו לכאורה אמורים להגיע. כולם מדברים על איירבינבי, שוכרים מפרסמים את הדירות שלהם לסאבלט ב-1,000 שקל ללילה והעיר מתפלגת לשניים: החזירים, ואלו שכועסים עליהם. אלא שברקע התרחשה תופעה בזויה הרבה יותר: בעלי דירה שהכריחו את השוכרים שלהם לצאת מהדירה במהלך חודש מאי כדי שהם יוכלו להשכיר אותה לתיירים ולהרוויח הון על חשבונם.

עד המזלג האחרון

תופעת השוכרים שמתנים כניסה ברכישת הריהוט מוכרת וידועה לכל, אבל אנחנו מודים שברשימה כל כך מפורטת ומוזגמת אפילו אנחנו לא נתקלנו. במודעה נאמר שהדיירת מוכרת "חלק" מהציוד בדירה. אך בחור שהגיע לראות את החדר גילה רשימת חפצים מתומחרים – עד לרמת הקופסאות. לראות ולא להאמין.

תנו בלייק

חשבנו שראינו הכל ואז הגיעה ההודעה הזאת. שיר הלוי פרסמה בפייסבוק את התגובה שקיבלה מבעלת דירה, שהיא גם כוכבת יוטיוב בהתהוות, שהתנתה את המעבר לדירה שלה בעשיית לייק לסירטונים שלה ביוטיוב. הוואטספ ששלחה הפך לויראלי וחשבון היוטיוב הוצף בדיסלייקים רבים.

WTF הכי גדול בעולם
WTF הכי גדול בעולם

על הרצפה

אפרופו רכישות של דברים מוזרים, לא מעט מחפשי דירות נתקלים מעת לעת בשוכרים שהתקינו פרקט על חשבונם ולבחירתם בדירה – והפלא ופלא – דורשים מהמחליפים שלהם לשלם עליו כאילו היה ספה או מקרר.

שכירות הוגנת

אם בבעלי דירה שגרים מחוץ לתל אביב עסקינן, הדרישה הזו באמת מתעלה על כל האחרות: פעם בכמה זמן, בלי התרעה מראש, יכול בעל הדירה להגיע לדירה עם מפתח שנמצא ברשותו ולישון בה כשיש לו סידורים בעיר. לא מספיק מוזר? שמענו אפילו על בעלי דירה שמגיעים פעמיים בשבוע לעבוד בדירה ולקבל בה לקוחות, ואפילו על אחת שמפעילה בדירה צהרון שלוש פעמים בשבוע, בין 13:00-16:00.

עשה זאת בעצמך

לא חסרות דירות במצב מחפיר בעיר, ובשוק שבו הביקוש מציף את ההיצע, בעלי דירות מרשים לעצמם לדרוש מהשוכרים כסף על שיפוץ הדירה. כך למשל, בעלת דירה שרצתה לשפץ את הדירה בעלות של 16 אלף ש"ח, דרשה מהשוכרים לשלם כמעט חצי מהסכום – 6,000 ש"ח ואחרת דרשה משוכריה להתקין מטבח בעצמם. בדירה נוספת במרכז עיר, נדרשו השוכרים לשים לא פחות מ-20 אלף ש"ח מכיסם הפרטי על שיפוץ הדירה. לא כולל דמי התיווך.

לא יהיה כלום כי אין כלום

זאת אולי אחת הדרישות הכי נפוצות בשוק המתחרפן שלנו, ולצערנו גם הכי מרתיחה – שוכרים שיוצאים מהדירה ודורשים שוחד בדמות המילה המכובסת ביקום: "דמי תיווך". רוצים לקבל את עדיפות לדירה? כנראה שהדיירים מצפים שתציעו להם כסף.

אדם לאדם זאב

ז'נאר נוסף של שוחד שהפך פופולרי בשוק כיום הוא דיירים שדורשים מהשוכרים הנכנסים "להחזיר להם כסף" על דמי התיווך שהם שילמו כשהם נכנסו לדירה, לפני שלוש שנים. ואנחנו תוהים – האם נותרה עוד טיפת אחווה בעיר הזאת?

רזי צניעותך

כמה אנחנו אוהבים את תל אביב. או יותר נכון, כמה אנחנו אוהבים להגיד לאנשים ש"בתל אביב את יכולה ללכת איך שבא לך בלי שאף אחד יגיד לך כלום". ובכן, גם במעוז האיתן ביותר של הליברליות הישראלית שוכרים נתקלים בבקשות חשוכות, כמו בעלי דירה שדרשו מהשוכרת שלהם להיכנס ולצאת מהדירה בלבוש צנוע כי השכן דתי.

תיקון עולם

ברוב החוזים הנורמליים (וקשה למצוא כאלה, מסתבר) יש סעיף שמחייב את המשכיר לתקן תקלות שנגרמו ממה שנקרא "בלאי סביר". אולם בשוק השכירות המופרע שלנו יש גם כאלה שחשבו לעצמם – "שאני אשלם? מה פתאום!". אנחנו לא מדברים אפילו על בעלי דירה שצריך להתווכח איתם כדי להחליף תריסים ישנים שנשברו, אלא על כאלו ממש עיגנו את הקמצנות בחוזה, בסעיף שמבהיר – אם תיקון כלשהו בדירה עולה על 400 שקלים, העלות תחול על השוכר במלואה.

שכנות טובה

על פניו, המודעה נשמעת מעולה: "דירת בוטיק חדר וחצי מוארת ומשופצת, מיקום מעולה, מרכזי ושקט ב-3,500 ש"ח לחודש". אלא שבשיחה עם המתווך גילתה השוכרת שהדירה, לדבריו, לא מתאימה לזוג כי יש מסדרון משותף עם הדירה השכנה, שמחבן בין השירותים, המקלחת, המטבח וחדר השינה. או בעצם – הכל. בהחלט דירת בוטיק.

נאחז באוויר

ביקשתם כסף מהמחליפים על הריהוט שלכם? ניחא. הבעיה האמיתית מתחילה בשוכרים יוצאים שדורשים כסף על מזגן ומקרר שבכלל לא שייכים להם, אלא לבעלי הדירה. אנחנו ממליצים לכם לבדוק טוב טוב את רשימת הציוד ששייך לדירה, שלא יעבדו עליכם.

מי שמביט בי

כשקראנו את הסיפור הזה כמעט נפלנו מהכיסא: בעל דירה חייב את הדיירים לחתום בחוזה שהם מאשרים להתקין מצלמות אבטחה בבית. וכן, זה כולל את השירותים והמקלחת. אחד אחר חייב אותם לתת לו אישור להחליף את הצילינדר ולנעול את הדירה בכל זמן ומכל סיבה. בהצלחה עם להשיג את הצ'יקים בחזרה.

 

חזירים ודרקונים

לא רק שבעלי הדירה לא משלמים כיום שקל מדמי התיווך, יש גם כאלו שחומקים מהתשלום על הכנת החוזה עצמו, ודורשים מהשוכרים לשלם שכר טרחה של אלפי שקלים לעורך דין במקומם. ויש גם עונש: אם הם ירצו חלילה לצאת לפני תום החוזה, הם יצטרכו לשלם שוב.

 

 

אין כניסה לחברים

יצאתם לבר, הכרתם מישהי ורציתם לחזור איתה הביתה? ובכן, תצטרכו לחשב מסלול מחדש. באחת הדירות במרכז העיר בעל דירה אסר על שוכריו להכניס חברים לדירה – לא לסאבלט, לא לסליפ אובר, לא לביקור ולא בכלל. ואם זה לא מספיק מוזר, נתקלנו אפילו בסעיף חוזה שאוסר להגביר את הטלוויזיה בדירה ולדבר בקול רם. אמאל'ה.