האוזריה נפתחת מחדש ויורדת לכביש

״כשמסתכלים על תמונות מפורט סעיד וכיכר דיזינגוף נראה שהחיים חזרו למסלולם אך אני מאמינה שאנשים מגיעים לקו הסיום של הקורונה חבוטים״ אביבית פריאל אביחי מתכוננת לפתיחה המחודשת

שמחת חיים בצלחת. אוזריה (צילום: אילן ספירא)
שמחת חיים בצלחת. אוזריה (צילום: אילן ספירא)
20 במאי 2020

לאחר שהתקבלה החלטה על פתיחת מסעדות לפני חג שבועות (27.5), העניינים מתחילים לזוז במהירות.

אוזריה, החמארה היוונית של השפית אביבית פריאל אביחי ושותפתה אופיר לאמור לאמי, התחדשה באדיבות עיריית תל אביב־יפו במרפסת על הכביש שמול המסעדה. "לפני כמה ימים קיבלתי טלפון משי ברמן, יו״ר איגוד המסעדות, ששאל מה אנחנו מתכננות לעשות כי המסעדה קטנה מאוד, ואמר שהעירייה תהיה מוכנה ללכת רחוק מאוד, אפילו לרדת לכביש. הוא סיפר שעשה סיבוב בעיר עם מנהלת אגף רישוי עסקים שאמרה שהעירייה תהיה מאוד קואופרטיבית ותעזור לעסקים לצאת למרחב הציבורי, דבר שכבר קורה בפועל בכיכרות ומדשאות בעיר", אומרת פריאל אביחי. "בלווינסקי המרחב הציבורי היחיד שבא בחשבון הוא המדרחוב, שרחוק מהאוזריה. מיד התיישבתי לשרטט תכנית של המסעדה עם המדרכה והכבישים שבחוץ, סימנתי את החניה שמול העסק ושלחתי לעירייה".

כל זה קרה בשבע בערב. כבר למחרת בבוקר קיבלו השותפות טלפון מהעירייה ונפגשו עם נציגת מחלקת רישוי עסקים והאחראית על הפיתוח בדרום תל אביב. "חשבנו יחד על רעיונות שאחד מהם היה ירידה לכביש אבל התרשמתי שזו תהיה האופציה האחרונה. בעבר ניסינו לקבל אישור להוציא שולחנות אך המדרכה צרה מדי וזה היה מפריע לתנועת הולכי הרגל". כמה ימים אחר כך שוב טלפון מהעירייה, והפעם עם אישור להשתמש בחלק מהכביש כהרחבה.

הופתעתן מהמהירות והיעילות?
"נשארנו פעורות פה. הביאו פקח שדאג לפנות רכבים, גדרות, צבעי שצבע את החניה ושילוט שמסביר במה מדובר. אנחנו מאמינות שעם החריגה הזו החוצה נוכל להגיע לתפוסה המקורית של המסעדה, 38 אורחים. בפנים נציב שולחנות במרווח 1.5 מטרים".

הנקס דור החדש של האוזריה: על החניה (צילום: כפיר סיון)
הנקס דור החדש של האוזריה: על החניה (צילום: כפיר סיון)

איך תיראה האוזריה ביום שאחרי?
"אנו עסוקות במחשבה איך להתאים את עצמנו למצב. התפריט מבוסס על ירקות חומרי גלם מקומיים ויישאר כנראה דומה. אין לנו לובסטרים ואויסטרים (צוחקת). אולי נציע צ'ופרים למי שיושב בחוץ ונכניס הפי האואר, שמעולם לא היה באוזריה. כשמסתכלים על תמונות מפורט סעיד וכיכר דיזינגוף נראה שהחיים חזרו למסלולם אך אני מאמינה שאנשים מגיעים לקו הסיום של הקורונה חבוטים. עוד לפני כן הייתה רגולציה חריפה והרווחיות נשחקה. שכר הדירה ושכר העבודה לא השתנו ויש שמועות על העלאת המע"מ בשלושה אחוזים, שכמובן נצטרך לספוג".

אביבית פריאל. צילום: אנטולי מיכאלו
אביבית פריאל. צילום: אנטולי מיכאלו

האוזריה נותרה סגורה בשעה שמסעדות רבות הקימו מערך משלוחים
"זה סיפור הרבה יותר מורכב ממה שנראה, ולעשות משלוחים אד הוק זו בעיניי טעות. הקופון שחברות המשלוחים גוזרות שותה את כל הרווח ואולי קצת יותר, והמשמעות היא לפרנס את וולט ולא אותנו. כשהתאפשר לעשות טייק אוויי פתחנו חלון לבירה ונשנושים בימי שישי, שהשבוע ייפתח בפעם האחרונה".

את אופטימית?
"מאתמול אני מסתובבת עם חיוך כי סוף סוף נקבע תאריך פתיחה. יש סימן שאלה גדול איך נחזור ואיך הקהל יתנהג, אבל לפחות ה־מתי כבר ידוע. בתום פגישת איגוד המסעדות ומשרד הבריאות קיבלנו מסמך ראשוני שמפרט את ההגבלות ובעיניי אפשר לחיות איתן והן אפילו הגיוניות. החלטנו לדחות את הפתיחה לאחרי החג כי אנו חושבות שאנשים יעדיפו לבלות בבית עם המשפחה המורחבת, במקום פסח שלא היה. בחג נציע תפריט משלוחים כפי שתכננו, וביום ראשון נפתח כמו שצריך".