ימים של שקט: האוטובוסים החשמליים חוזרים לתל אביב

ארבע שנים אחרי שהפציעו לרגע ושברו לנו את הלב, האוטובוסים הכתומים מתחילים לחזור לעיר, בינתיים רק בקו 4

אוטובוס חשמלי של דן (יח"צ)
אוטובוס חשמלי של דן (יח"צ)
10 באוקטובר 2017

דמיינו לכם את התרחיש הבא: אלנבי, אמצע היום, אוויר נקי, שקט. זה אולי נשמע דמיוני למדי שהרחוב הכי מפויח ורועש בתל אביב יהפוך לנעים יותר, אבל זה לא חייב להישאר חלום וזה גם לא צריך לדפוק לנו את תשתית התחבורה הציבורית הבעייתית גם ככה. כ־100 אוטובוסים חשמליים שאושרו לאחרונה לשימוש על ידי משרד התחבורה והאוצר ואשר אמורים להגיע ארצה בשנה הבאה עשויים להפוך את החלום למציאות. את הסנונית הראשונה לכך  יכולים לראות בכביש כבר היום: חמישה אוטובוסים חשמליים ובצבע כתום בוהק פועלים כבר כיום בקו 4 (הנוסע ממסוף רדינג דרך אלנבי ובן יהודה ועד לתחנה המרכזית החדשה), ואליהם יצטרפו בקרוב שישה נוספים שעושים את דרכם לישראל ממש בימים אלו וייכנסו לפעילות סדירה בקרוב.

ההיתקלות בהם ברחוב מדהימה, ומעט מבהילה אפילו: דמיינו אוטובוסים שטסים על בן יהודה ועושים פחות רעש מזוג אופניים. הסיפור הזה נשמע מוכר ולא במקרה לתל אביבים ותיקים. אוטובוסים חשמליים דומים, גם הם בצבע כתום, החלו לנסוע בכבישי העיר כבר ב־2013, איישו בין היתר את קו 5 ונתנו לנו תקווה לשינוי. עם זאת, זמן קצר לאחר הגיעם לארץ הוצאו האוטובוסים משימוש לאחר שנמצאו בהם ליקויים. כך נגוז לו באחת החלום לרחובות מלאים ושקטים. כעת הגיע אלינו הדגם המשודרג, שנטען באמצעות כבלים בתחנת המוצא, טעינה שמאפשרת לו לנסוע לטווח של 30 ק"מ – טווח שאמור להספיק לקו העירוני הארוך ביותר של דן, ופי שלושה מאורכו של קו ממוצע. עלות הפעלתו נמוכה והוא גם נחשב לבטוח יותר.

"אנחנו עובדים מאוד קשה בשיתוף פעולה עם דן כדי להשמיש את עמודי הטעינה שלהם האוטובוסים זקוקים כדי לפעול", מספרת סגנית ראש עיריית תל אביב־יפו הממונה על תחום התחבורה, מיטל להבי. "זו אחת המשימות המרכזיות ואחד האתגרים הגדולים של העיר. אנחנו מאוד רוצים להפחית את זיהום האוויר שרובו נגרם בגלל התחבורה. אם אני מסתכלת על תחבורה ברחוב אלנבי למשל, שבו אין תחבורה פרטית אלא רק ציבורית, אין ספק שהוא מקור מרכזי לזיהום".

לדבריה מתקרב היום שבו האוטובוסים המונעים בדיזל יידחקו החוצה וייראו לנו ככלי מיושן. "זו לא תקווה, זו משימה וזה החזון", מבהירה להבי. "צריך להעביר את הפן של התחבורה הציבורית למונעת חשמלית, כולל הרכבת – צריך לחשמל אותה. אם מישהו עומד בתחנת רכבת למשך כמה דקות הוא נושם זיהום. אני חושבת שחשמול התחבורה הציבורית בעיר הוא משימת חובה. זיהום אוויר זו הסיבה מספר 1 שבגללה מתים, חייבים לעצור את זה".

תגובת חברת דן תפורסם לכשתתקבל.