ההורים בלחץ, העירייה מזהירה: היכן נמצאים האחים קורידו?

אחד מהאחים שהורשעו בעבירות מין כלפי ילדים נצפה בדרום העיר, ומאז מתחולל מחול שדים סביב השאלה: היכן הם? ההורים בלחץ, העירייה חילקה דפי הוראות, בשב"ס מבטיחים שהם עם עין פקוחה, ורק בעמותה הפועלת בנושא טוענים: הבהלה מוגזמת

האחים קורידו, מתוך חדשות 12
האחים קורידו, מתוך חדשות 12
1 ביוני 2021

ביום ראשון בשבוע שעבר (23.5) נצפה אחד האחים קורידו – שניהם פדופילים מורשעים – מסתובב בדרום העיר. הרשתות החברתיות והתקשורת נכנסו לפעולה. בתחילה דווח על כך ששני האחים עזבו את חיפה ועברו להתגורר עם אמם בשכונת 'עזרא' בתל אביב בה גדלו ופעלו. ההפגנות של התושבים המודאגים לא איחרו להגיע כבר למחרת, ביום שני.

"אני מסתכל מתחת לחלון ומגלה שאחד האחים יושב על ספסל מתחת לבית שלי עם הכלב שלו", משתף רועי בוירסקי, אב משכונת עזרא, "השמועה רצה בשכונה מאוד מהר. אנשים התגודדו סביבו ורצו לתקוף אותו, ביקשו שייכנס הביתה, היו אפילו איומים על בעל הדירה. באותו זמן גם הזמינו משטרה ושמעתי אנשים אומרים לשוטרים שהם מוכנים להיכנס מאחורי סורג ובריח – רק שלא יהיה פה. מבחינתנו, כשחלקנו יודעים מה קרה כאן בשכונה כשהוא גר בה, זו פצצה מתקתקת".

האחים קורידו מוגדרים כ"מפוקחי מין". ב-2018 נעצר אחד מהם, אורן, משום שעל פי החשד גלש באינטרנט וניהל שיחות בשם בדוי עם קטינים, לאחר שהורשע בעבר שלוש פעמים בעבירות מעשים מגונים בקטינים, ואף במעשי סדום והחזקת חומרי תועבה. אחיו, שלומי, הורשע בשנת 2008 בצילום קטינים עירומים בחוף הים בתל אביב. השניים אף הסכימו לקבל סירוס כימי ב-2009, תהליך שלא הושלם. "האדם העיד על עצמו בתקשורת כמישהו שלא שולט על עצמו וזה משפיע על הכול – אי אפשר לתת לילדים לשחק למטה, יש ילדות בבית הספר היסודי בשכונה שלא הולכות לבד לבית הספר יותר", משתף בוירסקי, "יש הרבה ילדים שנפגעו מהאחים קורידו, אז הם היו בני עשר, היום הם בני עשרים, מצולקים לחלוטין, מי יודע מה יבוא הלאה. הכתובת על הקיר וצריך להימצא לזה פתרון מיד".

גן ילדים. צילום: Shutterstock
גן ילדים. צילום: Shutterstock

שלושה ימים לאחר ההפגנה בשכונת עזרא החלו פעילים חברתיים של שכונות דרום-מזרח העיר לעדכן כי האחים 'עברו לעיר אחרת', ועד יום שבת האחרון התנהל דיון סוער ברשתות ובמקומונים על מקום הימצאם של האחים. מקומון בקריית גת בדק האם השמועות נכונות שהאחים קנו דירה בעיר? עיתון חיפאי תהה האם האחים חזרו לחיפה ומה מרגישים התושבים בנושא? במקביל החלו לרוץ שמועות על הימצאותו של אחד האחים בשכונות צפון מזרח תל אביב. בינתיים, על אף שמיקומם המדויק של האחים לא ידוע גם עכשיו – עיריית תל אביב הפיצה בסוף השבוע דף הוראות בנושא בקרב הורים וצוותי חינוך. "יש לצאת מנקודת הנחה שהאחים עדיין בעיר", נכתב בדף, "מחלקת הביטחון וסל"ע עם 'יד על הדופק', בשת"פ מלא עם גורמי משטרה ושב"ס, ובתקשורת מלאה עם ועד ההורים העירוני, מנהל החינוך, צוותי החינוך בשטח ועוד". עוד ציינה העירייה כי מחלקת הביטחון, סיירים, קב"טים ועוד הגבירו את נוכחותם בדגש על סיורים בסמוך לבתי ספר וגני ילדים.

העירייה המליצה גם לתדרך את הילדים לאיסור מגע עם זרים, והדגישה שעל ילדים מתחת לגיל 9 לנוע בליווי מבוגר בלבד, וילדים מעל לגיל 9 עם ילד נוסף. במכתב אף הומלץ להתקין תכנות ריגול בטלפון של הילד או הילדה, עד גיל 12 לפחות, המתריעה על מיקומו, להנחות את הילדים לבקש עזרה מאישה בעת מצוקה אלא אם אין ברירה, וללוות אותם תמיד במלתחות ושירותים ציבוריים. הצוותים החינוכיים התבקשו לבצע סריקת בוקר טרם כניסת התלמידים, להשגיח על הילדים באופן צמוד יותר בהפסקות ולוודא שזרים לא מזוהים לא נכנסים לבתי הספר. בכל פעילות מחשידה, או בפרט זיהוי אחד האחים – יש להתקשר באופן דחוף למוקד 100 של המשטרה.

העניין הוא שיש גם מי שחולקים על פעולות העירייה. עמותת מצו"ף (מאגר ציבורי וניטור פדופילים) המקדמת שינוי חקיקה במאבק על איום הפדופיליה בישראל ופועלת להעלאת המודעות לתופעה, דווקא תופסת את אזהרות העירייה כמבהילות מדי ושאינן קולעות למטרה. "גם כשרואים את אחד האחים אין סיבה להתקשר למשטרה, הם לא עוברים על החוק, הם עבריינים משוחררים, ולמשטרה אין מה לעשות בנידון", טוען אלירן מלכי, יו"ר העמותה. "כולם יודעים איך האחים קורידו נראים, ברור שחייבת להיות מודעות, אבל צריך לזכור שמרבית הפגיעות המיניות בקטינים קורות בבית, ורק 10 אחוז מתבצעות על ידי אנשים חיצוניים", הוא מוסיף, "הפאניקה שיוצרת התקשורת והעירייה סביב זה היא, בעינינו, חסרת פרופורציה והופכת את כל העניין למסע ציד כאילו הם שני עברייני המין היחידים. כל אוכלוסיה בסופו של דבר תרצה לדחוק אותם החוצה, אבל חשוב לזכור שאי אפשר למנוע מהם מבחינה חוקית להתנהל עד שהם לא פושעים שוב".

"אני אמא ל-2 ילדים בגן ואני מטפטפת להם מגיל אפס שצריך להיזהר מזרים כי הם חכמים, הם יציעו משהו – ללטף את הכלב, ממתק וכו'", משתפת איירין אשטמקר, אימא תושבת העיר שקיבלה את המכתב בקבוצת הגן של ילדיה, "אני מנסה להשאיר את זה תמיד בתודעה. המשטרה תגיע אחרי מעשה ולא במהלכו, וגם אז העונשים מרגישים לא מרתיעים ולא תמיד מרגיש שנעשה מספיק בנושא".

משטרת ישראל (צילום: ShutterStock)
משטרת ישראל (צילום: ShutterStock)

פנינו למשטרה, אך הם נמנעו כרגע מלמסור תגובה בנושא והפנו אותנו ליחידת "צור" של שירות בתי הסוהר, שתפקידה להגן על הציבור מפני ביצוע עבירות מין בידי עברייני מין הנמצאים בפיקוח. מתוקף הגדרתם של האחים כ-"מפוקחי מין" – הם תחת אחריותה של היחידה. "עברייני מין המצויים תחת פיקוח של יחידת צור סיימו לשלם חובם לחברה והם אזרחים לכל דבר ועניין ואינם מוגבלים בבחירות אזור מגורים או שהייה בו", הדגישו בדוברות שב"ס, "הפיקוח נעשה מתוקף צו שיפוטי הניתן בדלתיים סגורות ואשר פרטיו, כמו גם פרטי עבריין המין עצמו, אסורים בפרסום על פי חוק. לאור זאת, יחידת 'צור' פועלת מול וביחס למפוקחיה בלבד ואינה פועלת כלפי אזרחים אחרים או רשאית לדווח להם על פעולותיה המבוצעות במישור הסמוי".

עוד נמסר כי עצם העובדה שאזרחים אינם מבחינים בהם, אינה אומרת שקציני היחידה לא נמצאים ופועלים במקום. "ככל שאזרחים מבחינים באדם או אירוע חריג באזור מגוריהם, עליהם לפנות לגורמי הפיקוח הרלוונטיים במשטרה/עירייה לצורך קבלת מענה, בעוד שיחידת 'צור' תמשיך לבצע את עבודתה נאמנה מחוץ לעיני הציבור".

ועדיין, החשש של ההורים מובן, למען האמת מובן מאוד. "בלילה הראשון לא הצלחתי לישון", מסכם בוירסקי משכונת עזרא, "הוא התערבב לי בחלומות. רק בבוקר נפל לי האסימון כמה זה מסוכן. יש לי שני ילדים קטנים ואני לא רוצה אפילו להתחיל לחשוב על זה. ברור לנו שלמשטרה אין סמכות בנושא ברגע שהם משוחררים, אבל אנחנו חסרי אונים. זה מרגיש כמו אסון שהולך להתממש".