אחרי השקט: "האחרונים מבינינו" חוזרת אל האקשן ואל הזומבים

לא משנה לו אם טכנית הם לא זומבים. "האחרונים מביננו". צילום מסך
לא משנה לו אם טכנית הם לא זומבים. "האחרונים מביננו". צילום מסך

הפרק החמישי של "האחרונים מבינינו" אמנם הוקדם בגלל הסופרבול, אבל אנחנו כאן כדי לעשות לכם סדר. והפעם: זוכים להכיר קצת יותר לעומק את הנרי וסם, שגם עוזרים לג'ואל לברוח מקנזס סיטי, לא לפני שנבין אם זה באמת זומבים

12 בפברואר 2023

*הריקאפ שלפניכם מכיל ספוילרים לפרק החמישי של "האחרונים מבינינו", ועל הדרך גם למשחק The Last of Us I, ועל הדרך כנראה גם לאפוקליפסת הזומבים שעוד תבוא עלינו יום אחד*

הפרק החמישי נפתח בפלאשבק, אחד הכלים הנפוצים יותר בסדרה, שלוקח אותנו ליום בו קת'לין כבשה עם המורדים שלה את קנזס סיטי והדיחה משם את פדר"ה מהשלטון המקומי. אנחנו רואים את המון האנשים שמח על קץ השלטון הצבאי של פדר"ה. בהמשך, הפלאשבק מציג לנו את הציידים של קת'לין שוחטים חיילי פדר"ה באכזריות, מפשיטים אותם וגוררים אותם עם חבל שקשור לרכב בעוד סכינים וחפצים חדים תקועים בגופו. התמונות האלה מזעזעות, במיוחד לאחר ההמון הצוהל, ומיד לאחר מכן נשמעות קריאות למשתפי פעולה להיחשף כדי לקבל משפט הוגן, אבל מסתבר שזה בדיוק הפוך. משתפי הפעולה שהסגירו את עצמם כעת נמצאים בתא, וקת'לין מנהלת את המשפט שלהם – אבל זה לא משפט, זו חקירה. קת'לין יודעת שאף אחד לא ידבר אם הם הולכים למות ככה או ככה, אז היא נותנת להם את האשליה שהיא תרחם עליהם. אחד מהמשת"פים מחליט לדבר, ולמרות שהיא קיבלה את המידע שרצתה, קת'לין נותנת הוראה להוציא את כולם להורג.

בינתיים הנרי וסם נמצאים במחבוא שקת'לין מצאה בפרק הקודם. הנרי מגיע למחבוא עם ד"ר אדלשטיין, אותו קת'לין חקרה והוציאה להורג. הרגע בו הנרי נותן לסם שקית של צבעים, וסם מצייר את עצמו כגיבור על, הוא מהרגעים בהם הסדרה מצטיינת: רגעים קטנים של מנהגים מהעולם הישן שמקבלים משמעות גדולה יותר. מיד לאחר מכן אנחנו זזים קדימה, עשרה ימים לאחר מכן, ומגיעים ליום שבו אלי וג'ואל נכנסים לקנזס סיטי. המשמעות היא שג'ואל ואלי מגיעים כשהציידים בהנהגת קת'לין עלו לשלטון. הנרי מספר לסם שהד"ר נתפס ושהם צריכים ללכת כי נגמר להם האוכל. סם מפחד, והנרי – שרואה את הציורים על הקיר – מצייר עם צבע מסיכה על הפנים שלו כדי שלא יפחד, וירגיש כמו גיבור העל שהוא רוצה להיות.

לפני שהם יוצאים לרחוב הם שומעים יריות. הנרי מציץ מהסורגים שמעל הדלת ורואה את ג'ואל בקרב היריות שראינו בפרק הקודם, ותודה לאל שלא מחזרו את קרב היריות הזה ועצרו בזמן. הנרי מתחיל לתכנן תכנית חדשה וככה אנחנו מגיעים לנקודת הסיום של הפרק הקודם. בבוקר למחרת הנרי מראה לג'ואל את העיר מלמעלה, דרך גורד שחקים. המוניטין של שלטון פדר"ה בקנזס סיטי הגיע עד לאוזניים של ג'ואל ומסתבר שמי ששלט שם היו בעיקר מאפיונרים ופושעים. הנרי מודה שהאקדחים שלו ושל סם לא היו טעונים כדי שג'ואל יאמין שהכוונה שלו טובה. אנחנו גם יודעים שהוא דובר אמת כי רואים שהאקדח של סם לא טעון כשהוא מכוון אותו על אלי.

הסיפור של הנרי וסם קצת שונה מהמשחק, בעיקר כי סדרת טלוויזיה דורשת יותר דחיסה של העלילה. במשחק,פוגשים את האחים הנרי וסם בפיטסבורג והם היו חלק מקבוצה גדולה יותר, אך הם הותקפו ונאלצו להתפצל ולהגיע למגדל הרדיו. ג'ואל והנרי מתכננים ביחד את הבריחה מהעיר והנרי מספר שפדר"ה קברו את כל הזומבים ושמרו אותם בתעלות מתחת לאדמה, אבל הנרי שמע שפדר"ה ניקו את כל התעלות. 

הנרי וסם. "האחרונים מביננו". צילום מסך
הנרי וסם. "האחרונים מביננו". צילום מסך

ג'ואל, אלי, סם והנרי מגיעים למחבוא של דני ואיש. לא מסופר הרבה עליהם בסדרה, רק שהם לא עקבו אחרי החוקים של עצמם ונהרגו. במשחק הסיפור קצת יותר מפורט. איש הוא דייג שעגן על החוף ויחד עם אדם בשם דני בנה קהילה תת קרקעית. היו להם את החוקים שלהם, בין היתר תמיד לסגור דלתות, אבל מישהו השאיר את הדלת פתוחה כך שהם נאלצו לברוח לפרברים, ומשם עקבותיהם נעלמות.

הסיפור דומה, אבל המקור של איש ודני בסדרה השתנה מאחר ואין כל כך איפה לעגון בקנזס סיטי. הרפרנס העיקרי בסדרה הוא שם הפרק: "להחזיק מעמד ולשרוד". שם הפרק הוא לא רק שורת דיאלוג, אלא גם האצ'יבמנט שמשיגים במשחק אם אוספים את כל הקומיקסים של אלי. הנרי וג'ואל מחליפים כמה מילים וג'ואל מתנצל בפניו על כך ששפט אותו. בדיאלוג הקודם, הנרי חשף בפני ג'ואל שהוא שיתף פעולה עם פדר"ה, אבל רק עכשיו הוא מספר לו מה הוא עשה. הנרי למעשה הלשין על על אח של קת'לין, והוא בעצם הגורם שהוביל להנהגה האכזרית שלה.

אגב, קת'לין, היא ופרי עומדים כעת בחדר הילדות של קת'לין, והיא משתפת אותו בזיכרון ילדות על אחיה, מייקל. הנרי קודם תיאר את מייקל כסלחן, וזה מתחבר עם מה שקת'לין בעצם אומרת עליו: שהסלחנות שלו הובילה למותו, והגישה שלו בסופו של דבר לא עבדה. סצינה קצרה שמסכמת לנו את כל המידע שאנחנו צריכים על המנהיגה של הציידים. בינתיים הרביעיה הצליחה לצאת מהביוב ישר לתוך הכוונת של צלף לא מוצלח במיוחד. הנרי וסם מנסים לברוח, אבל מחליטים בסוף להישאר. ג'ואל, היחיד שיש לו את הכישורים לעשות את זה, מתנדב להיכנס בעצמו אל הבית בזמן שאלי מחכה עם הנרי וסם. לראשונה רואים שאלי לא רק מפחדת על ג'ואל, אלא גם מפחדת להישאר לבד.

אין רגע דל, גם כשיש. "האחרונים מביננו". צילום מסך
אין רגע דל, גם כשיש. "האחרונים מביננו". צילום מסך

ג'ואל מגיע לבית, ושוב אלמנט ההתגנבות מהמשחק חוזר. הוא עולה למדרגות שם הוא מוצא איש זקן וחמוש על כיסא. ג'ואל בבירור מעדיף להימנע מלירות באדם זקן, אבל הזקן מרים את הרובה וג'ואל יורה. ג'ואל מוצא מכשיר קשר בו שומעים את קת'לין מדווחת על כך שהם קרובים. הוא מנסה להזהיר את חבריו וצועק להם לברוח, אבל היא כבר מתקרבת עם צבא שלם ודואגת שיפנו את הכביש ממכוניות. ג'ואל מנסה לירות כמה פעמים ובסוף מצליח לפגוע בנהג, שמתנגש באחד הבתים. המשאית מתפוצצת ואלי עפה מההדף של הפיצוץ. ברגע שמראה את אופיו האמיתי, הנרי חוזר אחורה ולוקח אותה יחד איתו.

השלושה מתחבאים מאחורי אוטו בזמן שקת'לין משכנעת אותו להסגיר את עצמו. רגע לפני שהיא יורה בו-בום! זומבי אקס מכינה. המכונית שהתנגשה בבית גרמה לפיצוץ כל כך גדול, עד שהוא זימן בערך את כל הזומבים באיזור, וקיבלתי את מה שרציתי: הזומבים פשוט הציפו את הציידים והשלישייה מתפצלת. ג'ואל שומר על אלי מלמעלה עם רובה הצלפים, בדומה למשחק, והם מתקשרים מרחוק ללא מילים – הוא מפלס לה באמצעות הסנייפר את הדרך ובינתיים מתוך בור הגיהנום שנפער באדמה עולה בלואוטר אימתני, רוצח את פרי, העוזר של קת'לין שמחליט להקריב את עצמו בשבילה. הבלואוטר מרים אותו באוויר וקורע אותו לגזרים. אז מצד אחד אנחנו רואים זומבים ומצד שני המעריצים אומרים שהם לא זומבים, אז מה קורה פה?

אם מסתכלים באינטרנט אז אפשר למצוא כל מיני מעריצים וכתבות שגוללות את הטענה שהם לא זומבים כי הם לא מתו. הגורל של כל מי שנדבק בפטרייה יותר גרוע ממוות, אבל הפטרייה עצמה הורגת תאי מוח ושומרת על הגוף בחיים כדי שתוכל להתרבות. לכן בכל חור ברשתות החברתיות, מעריצים נלהבים מדי מתקנים אנשים על כך שהם קוראים להם "זומבים". באיזורים קיצוניים של ה-PC האמריקאי גם זומבי זאת מילה גסה כי מדובר בניכוס של דת הוודו, אבל היום אף אחד לא מתייחס לזומבים כתוצאה של כישוף עתיק שמעורר לתחייה את המתים. בדקתי בבריטניקה את ההגדרה של זומבים, שם הם מוגדרים כיצור אל-מותי שניתן לראות בעיקר בספרות ובסרטי אימה. הם כותבים: "למרות שהמילה 'זומבי' מתייחסת לסוגים שונים של יצורים, הם לרוב חולקים כמה מאפיינים משותפים כמו היעדר רצון חופשי".

"אז אתה מבין, טכנית הם לא זומבים כי הם לא מתו". "האחרונים מביננו". צילום מסך
"אז אתה מבין, טכנית הם לא זומבים כי הם לא מתו". "האחרונים מביננו". צילום מסך

היעדר הרצון החופשי הוא בדיוק העניין בשליטה של הפטרייה. לכל הזומבים יש מטרה אחת: להתרבות כדי לשמור על הפטרייה בחיים. אין להם שאיפות, אתה לא תראה פטרייה אנושית מרושעת מנסה להתקבל לראיון עבודה בפדר"ה, אין להם את היכולת לבחור בשביל עצמם כי הפטרייה בוחרת בשבילם. "זומבים בדרך כלל כפופים לדבר מסוים, זה יכול להיות כוח חיצוני כמו מכשף, אבל זה יכול להיות גם תשוקה מוגברת כמו תיאבון לבשר אדם, נקמה או פשוט אלימות". הזומבים ב"האחרונים מבינינו" הם שילוב בין השניים – הם כפופים לפטרייה והתוקפניות שלהן נובעת מתוך הצורך הבסיסי של הפטרייה להישאר בחיים.

הסעיף האחרון הוא הסעיף עליו מסתמך כל מי שלא קורא להם "זומבים": "הבחנה חשובה נוספת היא שזומבי הוא גופה מונפשת של יצור מסוים, בדרך כלל של אדם". זה הטיעון עליו המעריצים נשענים, אבל זה שהם שינו חוק אחד לא הופך אותם לפחות זומבים. זומבים הם יצור בדיוני ואפשר לעשות איתם מה שרוצים – כולל שינויים בחוקי היסוד, כי הבסיס שלהם הוא, ובכן, דמיון. אם זה חסר מוח כמו זומבי, נושך כמו זומבי ומדבק כמו זומבי: זה זומבי. לכל סרט זומבים יש את הסיבה להתפרצות המגיפה ואת החוקים שהוא בוחר לשנות כדי להבטיח שנראה משהו חדש. ב-The Last of Us הטוויסט הוא באופן ההדבקה ובאכזריות שלה, אבל המצב של ה-"אינפקטד" הוא לא הפיך בדיוק כפי שנראה מיד.

רגע לפני שקת'לין מצליחה לתפוס את החבורה, היא מותקפת באכזריות על ידי ילדה קליקרית ואנו רואים שהפעולות של קת'לין הביאו לנפילתה. היא הגיעה עם צבא שלם, עשתה המון רעש וגרמה לאדמה לפעור עם הכלים שהביאה, ומתה באכזריות מספקת. הרביעיה בורחת ומוצאת מחבוא נוסף. בינתיים אלי וסם הולכים לישון וסם מראה לאלי שהוא ננשך. היא מנסה לעזור לו, וחותכת את כף ידה כדי למרוח את הדם שלה על הפצע הפתוח, אבל זה כבר לא יעזור. צריך הליך רפואי מורכב כדי לייצר מהדם שלה חיסון של ממש (ומי ששיחק במשחק יודע מה ההליך הזה דורש).

בבוקר הילד כבר משתנה. בדרך כלל השינוי לוקח 24 שעות אבל זה שונה עם ילדים. הילד משתנה במהירות, בדיוק כמו במשחק, ככל הנראה כי הגוף שלהם קטן יותר והדם זורם מהר יותר. סם מתקיף את אלי והנרי מוצא את עצמו בסיטואציה בלתי אפשרית. מצד אחד הוא לא רוצה שג'ואל יירה בסם, מצד שני הוא לא רוצה שסם יהרוג את אלי. בסופו של דבר הוא עושה את הבחירה הקשה, יורה בסם ולאחר מכן בעצמו. אלי וג'ואל קוברים את הנרי וסם, ואלי מגלה קרירות שבבירור נובעת מתוך הפגיעה וההבנה שהיא צריכה להיות קשוחה כדי להצליח בעולם הזה. אחרי שני פרקים יחסית רגועים, זה היה פרק מאד מספק. הנרי וסם הציבו מראה לג'ואל ואלי. הם גרמו לג'ואל לחשוב על מערכת היחסים שלו עם אלי. עכשיו הוא מבין שאלי היא לא "מטען" כמו שטען בפרק הקודם, ושהם כל מה שיש אחד לשנייה.