השמאל חטף מכה קשה, אבל ניר הוא המנצח הגדול של העונה

איך דובר שוברים שתיקה, אתאיסט מעורר מחלוקת עם פגם בדיבור, הצליח לשרוד עד עכשיו, להפוך לאחד הדיירים האהובים בבית ועל הדרך להעביר בדיוק את המסר שרצה?

המרואיין הכי צ'יל (מתוך "האח הגדול")
המרואיין הכי צ'יל (מתוך "האח הגדול")
27 במרץ 2020

כשבוע לפני הגמר, קשה להעריך מי במעמד טוב יותר לניצחון. בערך חצי מהדיירים הנותרים עשויים לחטוף את המיליון, ומכיוון שלכל פרק יש השפעה ישירה על ההצבעות, הכל תלוי באיך ייראה השבוע הקרוב: עד כמה תקוה תכתוש את ירדן? האם ירדן תחזיר? אולי גדי יכניס למדיח את התכשיטים של אדם? מה אם ליאור יתאהב גם באודליה? הכל נזיל, הכל אפשרי, אפילו בני הארנב עשוי לנצח אם יפצח בנאום משכנע. אבל מכל חוסר הבהירות הקבוע של הבית יש דבר אחד שכבר עכשיו, ודווקא אחרי אתמול (חמישי), ברור במיוחד: ניר כבר ניצח.

ניר הוא הדייר שעורר הכי הרבה מחלוקות מחוץ לבית מרגע שנכנס, ודווקא בתוך הבית הפך לאחת מאבני היסוד במרקם של העונה. הדחתו היא זמן טוב להביט אחורה ולראות איך לעזאזל דובר שוברים שתיקה אתאיסט עם פגם דיבור הצליח לא רק לשרוד בבית לאורך 86 ימים ו-8 העמדות להדחה, אלא גם להפוך לאחד הדיירים האהובים בבית. ועל הדרך, ובחסות האח הגדול, הוא גם העביר בדיוק את המסר שרצה.

ניר. הוא את שלו עשה (מתוך "האח הגדול")
ניר. הוא את שלו עשה (מתוך "האח הגדול")

תעודת הזהות של ניר הייתה הכנה למלחמה, לפחות מבחינת הפקת האח. באופן טבעי שמאלניותו הודגשה, על אף שגם שירות המילואים ואהבת הארץ היו רכיבים משמעותיים בה. וכדי לבלבל עוד יותר את הצופים ודיירי הבית, המשימה הסודית שקיבל הכניסה אותו לבית לראשונה בתפקיד שלפחות ברמה הפיזית, ניר נולד לגלם. הכניסה בדמות המתנחל נועדה לעורר במהרה את הדיון הפוליטי, אבל אחרי כמה ימים, כשניר הוריד את הכיפה ונחשף באמת, הדיירים כבר התאהבו באישיות ולא בזהות הפוליטית של הבן אדם. המסר שניר רצה להעביר כבר החל לעבור עוד לפני שהכרנו אותו באמת, וגם הסמנים הימניים יותר של הבית סירבו להשתתף בשיח הטוקבקים שהתקיים מחוץ לבית.

שבוע אחרי הכניסה הגיע האתגר המשמעותי ביותר של ניר, שבדיעבד פשוט שיחק לידיו – השבוע עם אורן חזן. ניר, ברגישות ובנחישות כמו שאוהבים להגיד בצה"ל, עמד בשצף הרעל שחזן ריסס לכל עבר, ובמיוחד לעברו, וכך גייס את אהדת דיירי הבית וצבר גרעין קהל ראשוני. החסינות שקיבל במשימה הצילה אותו מההדחה הראשונה והגורלית (זו שחזן ביטל כי אדם היה אמור להיות מודח. תהיו בטוחים שניר היה עף אם היה מועמד), ומאותו הרגע הוא כבר הפך לדייר רגיל. למעשה, השריד היחיד לעמדתו הפוליטית הייתה התזכורת השבועית בחדר האח, כשאסיף ניסה להדיח אותו.

ניר וגדי, הזוג המתוק של העונה (מתוך "האח הגדול")
ניר וגדי, הזוג המתוק של העונה (מתוך "האח הגדול")

בינתיים ניר ניצל בחוכמה רבה את זמן המסך שלו והפיץ את המסר שלו בסבלנות, באדיבות ומבלי לכפות את האג'נדה שלו על הדיירים או על הצופים. הוא הסכים להיכנס לכל דיון בנושא מבלי להתלהם, ענה בכנות ואדיבות על כל שאלה, קשה ככל שתהיה, והיה הדובר הכי טוב של עצמו ועמדתו. בתווך הוא הצליח להיות חבר תומך למגוון רחב של דיירי הבית, מרות דרך רונן ועד לגדי. בכלל, סיפור ההתאהבות בין ניר וגדי היה מסוג הדברים שעמותות צריכות לקדם – כשגדי התחיל הוא שנא אותו מעצם קיומו, העמיד אותו להדחה בכל פעם (ואז הפסיק לחלוטין) וצעק בשמחה כשניר "הודח", אבל עד סוף העונה הוא כבר ישב איתו לשיחות נפש ארוכות על המיטה ומלחמות כריות כאילו היו שתי טינאייג'ריות בסרט מהניינטיז.

וכך, על אף כמה ריבים קטנים, ניר היה אחד הדיירים החיוביים ביותר בבית. הוא עזר למי שהיה צריך, תיווך בין תקוה וליאור, טיפח וחיזק את גדי ואשכרה הצליח לעשות ספורט בכל יום. כשיצא מבית האח הוא אמר שהאמין שישרוד רק כמה שבועות. אני חושב שכולנו חשבנו שהוא ישרוד עוד פחות, אבל ניר שרד עד הרגע הכמעט אחרון והצליח להעביר את המסר שרצה באופן הכי מוחשי – גם שמאלנים הם בני אדם. נכון, זה עצוב שהמסר הזה בכלל צריך להיאמר, אבל אחרי יותר מעשור שבו השמאל הישראלי ספג כל כך הרבה הפסדים צורבים, צריך לקחת כל ניצחון קטן. ואחרי שהפך את גדי ל-BFF, גרם לימנים להרהר בעמדתם הנחרצת ועשה זאת באצילות חרף כל הטוקבקים שידע שיקבל, כבר ברור שניר הוא המנצח האמיתי של העונה.

>> כל מה שקרה בפרקים הקודמים

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"