הופתעתם שליאור הודח? יש לזה שלוש סיבות פשוטות

איך אחד הדיירים המרכזיים של העונה, מי שמשך אליו אש ואהבה כאחד, שהיה מעורב ברוב קווי העלילה בבית, מודח שבוע לפני הגמר? בדיעבד זה דווקא ברור מאוד

ליאור, המודח ה-12 מבית האח הגדול
ליאור, המודח ה-12 מבית האח הגדול
29 במרץ 2020

בשלב הזה של העונה, זה רק הגיוני שיהיו הדחות מפתיעות. קצב ההדחות מתגבר, מספר הדיירים מתמעט – זו מתמטיקה פשוטה. ובכל זאת, ההדחה של ליאור הצליחה להפתיע גם אותי, ולפי התגובות, גם את שאר דיירי הבית. לא היה קשה לקרוא על פניהם שהם חשבו, כמוני, שאודליה תעזוב. זה לא שמישהו עדיין חשב שליאור יכול לקחת את העונה (כולל ליאור, אגב), אבל איך שבוע לפני הגמר הודח מי שהיה אחד הדיירים המרכזיים של העונה, וללא ספק הדייר הבולט הראשון, דייר שמשך אש ואהבה כאחד, דייר שרוב קווי העלילה בבית פגשו בו? אפשר לנתח רק בדיעבד, והפרק של אתמול (שבת) סיפק את כל מה שצריך בשביל להבין למה ליאור הודח.

ראשית נתחיל עם הנטייה שלו לא לחשוב לפני שהוא מדבר. פליטת הפה שלו בסיומו של העל האש היא בדיוק מסוג הטעויות שליאור עשה במהלך כל העונה, ולא רק עם תקוה. אם אנסה לספור על אצבעותיי את מספר הפעמים שליאור רדף אחר אחד מדיירי הבית עם המשפט הקבוע "אבל את/ה יודע למה התכוונתי", אאלץ להוריד גרביים. לראות את ליאור מנסה לדבר עם תקוה אחרי שהיא נפגעה מדבריו היה מכמיר לב, בעיקר מרוב רחמים על תקוה. היא אמרה שהיא לא רוצה לדבר, שחרר אותה כפרה. תבוא מחר, תנסה שוב. אבל לנסות בשירותים, ואז על המיטה, ואז עם ניר, ואז עם יוסי ואז בחוץ עד שתקוה נשברה – בחייאת, זה לא מועיל ולא נעים לאף אחד. חוץ מזה, תקוה צודקת. אם ליאור לא מבין מה במשפט הזה פוגע, אולי הוא צריך להכיר את המילה סאבטקסט. חבל שניר כבר לא שם כדי ללמד אותו.

אולי תשחרר גם אותנו? (מתוך "האח הגדול")
אולי תשחרר גם אותנו? (מתוך "האח הגדול")

אחרי הפגיעה, כמו בכל פעם, נכנס ליאור לשיחת רחמים עצמיים בחדר האח. כבר שמענו אותו אומר את הדברים האלה בעבר – הוא רעיל, יש לו יצר הרס עצמי, כל מה שהוא נוגע בו קמל וכו'. מבלי לבטל את ההרגשה שלו, הבעיה עם אנשים שמפילים את כל צרותיהם על הרס עצמי היא שהם נמנעים מלקחת אחריות וללמוד ממעשיהם, כי אם יש בי משהו שהורס לי, אז זו אשמת השד הקטן שמסתתר בי ועושה ואומר דברים שאני לא מתכוון. רק מי שמפנים שכל חלק בו מהווה את המכלול, יכול ללמוד איך להילחם בשד הקטן הזה שבינינו, ליאור, נמצא בכולנו. אם כך, נראה שכמו תקוה, גם לקהל נמאס משיחות ההתנצלות של ליאור.

אבל היו עוד שתי סיבות שהטו את המאזניים לרעת ליאור. הראשונה היא תרגיל יפה מאוד של ההפקה שעזר להרים לדיירת שכולם חשבו שתעזוב. לפני כמה שבועות כתבתי כאן על כמה שהמוזיקה בבית היא כלי אידיאלי להנעת העלילה, ובפרק הזה קיבלנו דוגמה מושלמת – האח משמיע לאודליה את "להיות חופשיה" של שרית חדד, והניע אותה לראשונה לדבר על הגירושים שלה, ולראשונה להשמיע קול אחר משירה צווחנית שמשגעת את כל הדיירים. אם הפקת האח לא ידעה שהשיר הזה ייגע כל כך באודליה, אני בני הארנב.

אודליוש. מי היה מאמין שתשרוד עד עכשיו (מתוך "האח הגדול")
אודליוש. מי היה מאמין שתשרוד עד עכשיו (מתוך "האח הגדול")

הסיבה האחרונה למפלתו של ליאור התגלמה בריב שהתעורר עם ירדן – הנטייה שלו להידחף למקום הלא נכון בזמן הלא נכון. מהרגע שליאור נכנס לבית הוא נטה לחפש ריבים, וגם אם הצליח למתן את התכונה הבעייתית הזו, הוא בהחלט לא נגמל. ירדן נפגעה מגדי על שהדיח אותה, ביטאה את רגשותיה בכאב, ודווקא אז ליאור החליט לענות, ועוד בדרך הכי מעפנה – הוא דיבר עם תקוה עליה כאילו היא לא הייתה שם. ושימו לב, בזמן שהוא זה שיזם את השיחה הפוגעת, תקוה ספגה את האש, בכתה בחדר האח ולבסוף עשתה את הדבר הנכון והלכה להתפייס עם ירדן בפומבי. מה ליאור עשה? שאל את ירדן אם היא בסדר בשעת לילה, בזמן שתקוה לא לידו.

הפיוס הגדול. יחזיק מעמד? (מתוך "האח הגדול")
הפיוס הגדול. יחזיק מעמד? (מתוך "האח הגדול")

ליאור הוא בבירור בחור טוב, וזו גם הסיבה שבראשית העונה הוא משך כל כך הרבה תשומת לב גם מהצופים, גם מהאח וגם מירדן ותקוה. אבל הוא בחור טוב שלא לומד מהטעויות שלו, שנופל לאותו צידוק עצמי, שמתכנס בסוויטשרט המלחמה שלו עד יעבור זעם, ואז מופתע כשלא שוכחים לו את אותו הזעם. אבל קשה לשכוח, במיוחד לצופים שרואים שוב ושוב את ליאור חוזר על אותן הטעויות. כך נדדו ממנו קולות לעבר דיירים שעברו תהליך מורכב יותר, לעבר תקוה שהייתה בשבוע קשה במיוחד, לעבר אודליה שריגשה, ורק לליאור לא נשאר. אבל עכשיו, כשהצמד ליאור-תקוה התפצל, הרבה מאוהדיו יעברו להצביע לה, והיא ממשיכה בדהירה שלה אל הגמר, ואולי אפילו, אל המיליון.

>> כל מה שקרה בפרקים הקודמים

מחפשים סדרה חדשה? בואו לדבר על זה בקבוצת הטלוויזיה של Time Out, "מה רואים היום?"