יום האישה הבינלאומי: לאן הולכת האישה ההולכת?

מחווה מהממת ליום האישה: עיריית תל אביב-יפו תחליף לצמיתות את הדמות הגברית לדמות נשית, בינתיים בעשרות תמרורים ברחבי העיר ועד שתתחילו להתבכיין על הדרת גברים

עכשיו בתל אביב (וגם בעתיד, אם ירצה הסמוטריץ'). האישה ההולכת (צילום: דין אהרוני רולנד)
עכשיו בתל אביב (וגם בעתיד, אם ירצה הסמוטריץ'). האישה ההולכת (צילום: דין אהרוני רולנד)

יום האישה הבינלאומי עמוס בדרך כלל במחוות סרק מטעם תאגידים ומוסדות שנזכרים פעם בשנה לקרוץ אל עבר הנשים שעובדות בהם או רוכשות את מוצריהם, אבל עיריית תל אביב-יפו מצאה דרך למחווה משמעותית יותר: באישון לילה הוחלפה בעשרות תמרורים במרכז העיר דמותו האיקונית של "האיש ההולך" בדמות נשית.

ברמה ההצהרתית, העירייה מתכוונת להחיל את השינוי לצמיתות ולהרחיבו בעתיד, בכפוף לאישור משרד התחבורה (שכן התמרור הנשי אינו כלול כרגע בספר התמרורים הרשמי). חילופי הגברא בתמרורים, מיוזמתה של סגנית ראש העיר ציפי ברנד, נועד לתת נראות בולטת לרעיון השוויון המגדרי ולעורר מחשבה לגבי הדרתן של דמויות נשיות מהמרחב הציבורי.

ביי ביי גבר עם מגבעת, לא נתגעגע. סגנית ראש העיר ציפי ברנד (צילום: דין אהרוני רולנד)
ביי ביי גבר עם מגבעת, לא נתגעגע. סגנית ראש העיר ציפי ברנד (צילום: דין אהרוני רולנד)

"מיום שנולדנו אנו רגילות ורגילים לשמוע להוראותיהן של דמויות גבריות", אומרת ברנד, "כמעט כל ראשי הממשלה, כל הרמטכ״לים, כל הנשיאים, רוב מוחלט מבין ראשי המפלגות – כל אלה גברים. אפילו האיש ברמזור, שאומר לנו מתי לעצור ומתי לעבור, הוא גבר עם מגבעת. העיר תל אביב-יפו החליטה שמעתה תוחלף הדמות על התמרורים לדמות נשית, כדי לקדם ערכי שוויון וליצור שינוי תודעתי. הרגע הקט של המבוכה או הבלבול-הקל שבו נהג או הולך רגל יראו לפתע אשה בתמרור שהם כה רגילים אליו הוא רגע שבעקבותיו הם יחשבו על היעדרן של דמויות נשיות במרחב הציבורי – ובכך נשיג את היעד".

תסתפקו בגימיק חביב ליום האישה או שהכוונה היא לשנות את התמרורים לצמיתות?

"הכוונה היא להשאיר אותם כך, אבל נבדוק את המהלך לאורך זמן, נקשיב לתגובות מתושבי העיר וכך נבחן את היקף השינוי ואת התקדמותו".