"טראומטי לילד": האם באמת צריך לבטל את המיונים לאמנויות?

אם שואלים תלמידים מסוימים בבית הספר לאמנויות, מבחני הקבלה, שהשבוע פורסם שעשויים להתבטל, רק מלחיצים את הילדים ומקשים על הקבלה. אם שואלים אחרים, הם הכרחיים כדי לסנן ילדים שרק יסבלו בו. שאלה פתוחה

תלמידים (צילום: Shutterstock)
תלמידים (צילום: Shutterstock)
14 באוגוסט 2017

השיח סביב מבחני הקבלה לבית הספר לאמנויות שבמרכז העיר, שעלה שוב בשבוע שעבר בעקבות הפרסום שלפיו משרד החינוך עשוי לאסור עליהם, אופף את בית הספר המיוחד הזה כבר הרבה שנים. החל משנת 1984 מגדל בית הספר דורות של אמנים, חלקם מוכרים, שעברו מבחני כניסה עוד לפני שהספיקו להגיד "שלום כיתה א'". רבים ביקרו את הנוהג שיצר לטענתם בית ספר אליטיסטי ועשיר שבוחר בפינצטה את המוכשרים שבילדי תל אביב, מעמיס עליהם לחץ ומפלה לרעה את אלה שלא יכולים להיערך למבחני הקבלה אליו. בכל זאת מבחני הקבלה שרדו עד היום. גם כעת, למרות הפרסומים והדיונים הרבים מול משרד החינוך, טרם קיבלה הנהלת בית הספר הודעה על שינוי המדיניות, ולטענת הורים ותלמידים מסוימים – לא בטוח שזה דבר רע.

בין בוגרי בית הספר יש כאלה שחוששים שביטול הבחינות יביא לירידה ברמת בית הספר. "אני מבין את הרצון של משרד החינוך, אבל אם המטרה היא להשיג שוויון בין התלמידים – זה לא הפתרון", אומר אדם שלמד באמנויות. "זה לא מקום שמתאים לכולם, לא כל ילד בכיתה ג' יכול לשבת בקונצרט של הפילהרמונית או ללמוד כינור. בסופו של דבר המוסד הזה הוא תשתית לתרבות הישראלית. אנשים שגדלים בו ממשיכים לעסוק באמנות גם אחרי המון שנים, ואלה ילדים שלא בהכרח היו מסתדרים בבית ספר רגיל כי הוא לא היה נותן להם את מה שהם צריכים".

גם דורית, שכל ילדיה למדו באמנויות מתנגדת לשינוי במדיניות. "כשיש משהו טוב ומצליח שמוכיח את עצמו במשך שנים, מדיניות משרד החינוך צריכה לשאוף להוסיף מקומות כמוהו, לא לטלטל אותו". לדבריה תהליך הקבלה לא מזיק, אלא להפך. "כשהילד הבכור שלי הגיע למיונים אחרי שחווה שנתיים קשות בבית ספר, הוא אמר לי שרק לשם הוא מוכן לעבור. זה לא טראומטי כמו שמספרים על זה, זה יום כיף. איזה ילד לא יאהב משחקי תיאטרון או לשיר שירי חג?". דורית, שנשארת נאמנה לבית הספר כבר שנים רבות, מאמינה שאסור לגעת באופן שבו הוא מתנהל. "יש ילדים שבית ספר כזה זה ממש צורך בשבילם. הוא מקבל את אלו שיכולים להיות קצת שונים, ושבבית ספר רגיל ילכו לאיבוד". לדבריה, בתוך מוסד כזה, ילד שלא מתאים לאופי המקום והגיע אליו בלי מבחנים, למשל בהגרלה, "יהיה אומלל בסוף". "יש הרבה הורים שהילדים שלהם לא התקבלה והם היו מאוד מתוסכלים, אבל אחרי שנים הודו שזה היה לטובת הילד", הוסיפה.

ובכל זאת, מבחני קבלה עבור ילדים בני 6 הם לא דבר של מה בכך. "כשהגעתי לא אמרו לי שזה מיונים. אמא שלי אמרה שזה יום כיף, לא בדיוק הבנתי שזה מבחן", מודה אדם. "נהניתי מאוד בסדנאות, זה לא הלחיץ אותי בשום צורה, אבל אולי למישהו שלא מתאים זו יכולה להיות חוויה רעה", מספר אדם. כשמגי לוי נזכרת במיונים שעברה בתה אלי בדרך לבית הספר, היא כבר נחרצת הרבה יותר באשר לצורך לבטל את המיונים. "אני לא חושבת שילד בכיתה א' צריך לעבור מבחנים כאלה. זה ממש אבסורד, וזה רק מוסיף עוד כסף. המיונים האלה יכולים להזיק, ממש ליצור טראומה. אצל הילד, ואפילו יותר אצל ההורה. כשלקחתי את בתי למיונים הרגשתי שאם היא לא תתקבל, זה כישלון שלי ולא שלה". גם היא מודה שהמעמד של הספר ייפגע, אבל כמו שהיא אומרת – "אין מה לעשות".

מבית הספר לאמנויות לא נמסרה תגובה.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "אין עדיין החלטה סופית בנושא. עדיין מתקיימים דיונים במשרד".