האם בעתיד אפליקציות יגידו לנו כיצד לנהל את מערכות היחסים שלנו?

או שמא זה כבר קורה?

18 באוגוסט 2016

רבות דובר על כך שאפליקציות כמו טינדר הופכות את עולם הדייטים למשחק, והאפליקציות עצמן בנויות כך שתוכלו לשחק בהן במשך שעות במשיכת תמונות לחיוב או לשלילה. מה שמדובר פחות הוא העובדה שגם אחרי שמצאתם את אהבת חייכם, המשחק רחוק מלהסתיים. האלגוריתם של פייסבוק מקדם זוגות יותר מאשר רווקים ועוזר לאותם זוגות להעלות תמונות שלהם מכל סיטואציה. כגודל הסיטואציה, כך תוכלו להרוויח לייקים ולעלות רמה בזוגיות שלכם. יצאתם לחופשה? 200 לייקים. הצעתם נישואים? העלו תמונה מההצעה הרומנטית ותקבלו אפילו 1,000 לייקים. וחכו חכו ליום שבו תעלו תמונות מהחתונה. אתם יכולים לנצח את כל הפיד שלכם. אבל רק לאותו יום.

רשת פייסבוק יודעת גם באיזה מצב מערכת היחסים שלכם – היא יודעת מתי התחלתם לצאת, מתי הצהרתם על זה שאתם יחד ומתי החלטתם להתחתן. יש לה אפילו מידע די מהימן אם המצב ביניכם טוב כמו פעם או לא, והיא יודעת לזהות מתי זוגות עומדים להיפרד. ואם תיפרדו, תקבלו צ'יט קטן מפייסבוק – בעוד כשנכנסים לזוגיות פייסבוק מכריזה על זה בגאון לכל רשימת החברים שלכם, כשעוברים למצב של "סינגל", פייסבוק תדאג להשקיט את העניין ולא לפרסם את האירוע ברבים. אם זה לא מספיק, פייסבוק תדאג גם שלא תראו תמונות של בני הזוג שמהם נפרדתם בתקופה הקרובה, בשביל שתוכלו להתגבר על זה מהר יותר ולהשיג בני זוג חדשים במהירות האפשרית.

בקיצור, פייסבוק הפכה את החיים של כולנו למשחק מחשב. כולנו מרגישים שהמכונה רוצה מאיתנו עוד מידע עלינו ועל החיים החברתיים שלנו והיא לעולם לא תשבע. כולנו מנהלים מערכת יחסים מורכבת ורגישה לא רק עם בני הזוג שלנו, אלא גם עם המחשב שלנו.

האינטרנט יכול לספק כמות גדולה רבה ומהירה של חיבה ואישור לכך שהחיים שלנו בסדר גמור, וזוגיות מפסיקה להיות משחק אחר (גם אם קשור) ונשאבת להיות כלי במשחק הזה. אם אתם בזוגיות, נסו לחשוב על הפעם האחרונה שבה העליתם תמונה זה עם זה – עד כמה התייעצתם עם בן הזוג שלכם על התמונה לפני שהעליתם אותה; אם הייתה שיחה, האם היא הייתה כנה? האם דיברתם למה אתם רוצים להעלות תמונה כזאת? למתבונן חיצוני הדבר יכול להיראות כאילו בני זוג צריכים במקביל לנהל כל הזמן מערכת יחסים זה עם זה וגם מערכת יחסים עם הפרופיל האינטרנטי זה של זה. היה רגע, התמונה שתיעדה את הרגע עלתה, ועכשיו נותר לראות מי יצליח למשוך את תשומת לבכם יותר – הרגע או התיעוד שלו, שהחל לפתח חיים משל עצמו עם לייקים ותגובות.

פייסבוק היא אמנם ההווה שלנו, אבל מי יודע איזה משחק נשחק בעתיד? ככל שהמחשב שלנו יידע עלינו יותר דברים ויהיה חכם (או ערמומי) יותר, הוא יוכל לספק לא רק את המידע על מה עשינו אתמול אלא גם על מה כדאי לנו לעשות מחר. מתי אפליקציית פסיכולוג תתחיל לתת לנו עצות זוגיות? מתי אפליקציית הדודה המלחיצה תתחיל לנתח את המידע עלינו, לערבב אותה בתוך הענן, להשוות את המידע לשאר הזוגות בעולם ולהשיב כיצד קונקרטית עליכם להתייחס לבני הזוג שלכם? האם בגרסה עתידנית של טינדר, אם גררתם תמונה של מישהי ימינה, האפליקציה תגיד לכם פתאום "עזבו, היא לא לרמה שלכם"? האם הטלפון יחליט שזה הזמן לעשות הפסקה ולפגוש אנשים אחרים, או שמא הוא יגיד לנו שאנחנו צריכים לשים טבעת? האם זה אומר שמרוב שכולם שקועים במשחק, כל מערכות היחסים בעתיד יצטרכו להתאים עצמן לתבנית המאוד ברורה של המשחק? דבר אחד קבוע: ההיגיון הקפיטליסטי הקר של המשחק.

השאלה שבני זוג יכולים לשאול זה את זה בעולם שבו הזוגיות שלהם יכולה להימדד כל כך בקלות, היא אם הם מעוניינים בכלל במדד הזה. או בקיצור – כיצד הם היו רוצים לנצח. וכמו שמתבגרים לומדים שאי אפשר לרצות את ההורים, את הסביבה ואת החברה, זוגות יצטרכו ללמוד כיצד לשנות את חוקי המשחק שנרקם סביבם.