ניל יאנג העלה את ארכיון המוזיקה שלו לאינטרנט להאזנה חופשית

האתר החדש מציע כמעט את כל המוזיקה שיאנג הקליט באיכות אודיו גבוהה, כולל מידע, מסמכים ותמונות. המשתמשים יכולים לדפדף ולחפור בקריירה הארוכה של יאנג

ניל יאנג (צילום: Getty Images)
ניל יאנג (צילום: Getty Images)
4 בדצמבר 2017

ניל יאנג ידוע כאספן פדנט וכאיש שמכיר ויודע על כל אלבום, הופעה והקלטה שביצע במשך השנים, אבל הפרויקט שהעלה לרשת השבוע יוצא דופן אפילו בשבילו: "Neil Young Archives" הוא ארכיון עצום מימדים של המוזיקה שהקליט מאז 1963, פתוח להאזנה באיכות גבוהה לצד מידע, מסמכים ותמונות רלוונטיות.

כבר באפריל השנה הודיע יאנג שהוא מתכוון להשיק שירות סטרימינג משלו, לאור האכזבה שהביע לא פעם על האיכות הירודה של המוזיקה שזמינה להאזנה היום ב-Mp3 ובשירותי הסטרימינג השונים. תחילה זה נקרא Pono, אחר כך XStream וכעת הוא משתמש בפלטפורמה הזו עבור ארכיון המוזיקה שלו, שעליו הוא עובד כבר שנים. המשתמשים בארכיון יכולים לחפור בו בצורה של תיקיות או כטיים ליין ולבחור את האיכות שבה הם רוצים להאזין – החל מ-320kbps ועד 192kHz/24-bit. זאת ועוד, האתר מתאים את האיכות באופן אוטומטי לחיבור ולמחשב של המשתמש.

במכתב הפתיחה באתר יאנג מפרט את הסיבות שהביאו אותו לפתוח את הארכיון, בעיקרן האיכות הירודה של האודיו שחברות סטרימינג, בראשן אפל, מציעות למשתמשים, שלא מאפשרת למאזינים לשמוע את המוזיקה כפי שהיא הוקלטה וכפי שהיא אמורה להישמע. השימוש באתר אמנם לא אינטואיטיבי כמו שירותי סטרימינג מוכרים, ויאנג צירף וידאו באורך 10 דקות שמסביר על כל פיצ'ר ופיצ'ר באתר, אבל ההשקעה משתלמת: אפשר לבלות בארכיון הזה שעות, שלא לומר ימים. ההאזנה חופשית עד ה-30 ביוני, אז המעוניינים בכך יצטרכו לשלם סכום סמלי, לדבריו.

הארכיון כולל כמעט את כל ההקלטות של יאנג, החל מהשיר "Aurora" מ-1963 של להקתו הראשונה The Squires, דרך האלבומים של להקותיו השונות, אלבומי הסולו שלו בכל העשורים האחרונים ועד אלבומו החדש "The Visitor". על פי יאנג, האתר ימשיך להתעדכן ולהוסיף עוד ועוד חומרים, כולל אלבומים והקלטות שלא יצאו עד היום. נוסף על השירים והאלבומים עצמם ניתן למצוא מידע על ההקלטות, על התאריכים בהם הן התקיימו, המוזיקאים שניגנו בהן, תמונות ומסמכים הקשורים להן. לחובבי ניל יאנג, ומוזיקה בכלל, צפויה חוויה מענגת.

לכניסה לארכיון: neilyoungarchives.com