הבוררת

יצירת המחול החדשה של תמר בורר נותנת דרור ליצרים עזים ומהפנטת את המתבונן

מתוך המופע "אמש" של תמר בורר. צילום: רוסלו שמריה
מתוך המופע "אמש" של תמר בורר. צילום: רוסלו שמריה
15 ביוני 2014

תמונת הפתיחה של "אמש", יצירתה האחרונה של הכוריאוגרפית והרקדנית תמר בורר, מהפנטת ממש: בורר תלויה גבוה באוויר, גווה החשוף מוטה קדימה וצלעותיה מסגירות את קצב נשימתה. שיערה הארוך מכסה את פניה. היא אינה רואה אבל אנחנו רואים אותה, זרקור בהיר משתהה על דמותה השברירית אך חזקה. מעצבת התאורה תמר אור עושה עבודה משובחת במופע. היא מעניקה להתרחשות הבימתית גוונים ודקויות ומאפשרת לנו לנוע בין הרקדניות, להתרכז באחת ולעבור לחברתה ולחזור שוב למצע הרוחש המכסה את הבמה בצבעים שנעים בין שחור ועד לכסוף. למצע הגמיש הזה יש תפקיד מרכזי בעבודתה של בורר- הרקדניות זוחלות איתו, מתעטפות בו ונושאות אותו על ראשן באופן שממשיך להוכיח את יכולותיה בשימוש יצירתי באביזרי במה. לצד מחרוזות פנינים, כדורי זכוכית, שרביט דק ובוהק ובעיקר החומר השחור, שנראה לי כמו שכבת לבה רוחשת, מצליח המסתורין לעלות מ"אמש" ולהגיע אל הקהל.

בורר לא מספרת סיפור עלילתי ואין לה מסר אמנותי או אחר. היא מציעה סדרה מתמשכת ומרתקת של דימויים תנועתיים וחזותיים ומזמינה את הצופה להתעכב על מי מהן, להזדהות, לפעמים לחייך או להיזכר ואז להמשיך הלאה, בקצב שלו. בדברי ההסבר שלה בתכניה משתפת בורר את הצופים במקורות שמהם שאבה- אחד מהם הוא ספר היצירה העוסק ביסודות מהם נברא העולם וכל אחת מחמש הרקדניות נושאת דמות של אחד מחומרי הבנייה הללו- רוני הלר – אדם, תמר לם –  אוויר, איילה פרנקל- אש, אנה סבה – מים ובורר עצמה היא אבן המידה החולשת על כל המורכבות שמתחתיה או מצדדיה. המלצה קטנה- אל תנסו לפענח מי היא מה בכל אחד מתשעת פרקי המופע- תנו לחושים לעבוד ולהוביל אתכם. יש לשבח את התלבושות המצוינות שיצר לרקדניות מעצב האופנה ששון קדם שהלך על מונוכרומטיות שחורה-אפורה, אך הרבה בפרטים יפים ובעיקר בכיסים באזורי הבטן שהתבררו כמיכלי קיבול יפים.

השפה התנועתית של "אמש" מזוהה עם בורר כבר שנים. היא נעה לאט, עובדת על תנועות קטנות מאוד בדגש רב על כפות הידיים היפות כל כך, במיוחד כאשר היא שולפת כף אחת מתוך הכיסוי השחור או כשהיא מצמידה את פרקי ידיה ומניחה אותן על ראשה ככתר-פרח מרהיב. המבט שלה מרכזי בעבודה החדשה כמו גם המסך האחורי השחור ש"נפקח" לפרקים וחושף עוד רקדנית שמתווספת לאירוע. הרקדניות, שעם חלקן בורר כבר שיתפה פעולה בעבר, מפנימות את התנועה המרוכזת והמאופקת אלא שהפעם, במיוחד בחלקו השני של המופע, הן נותנות דרור גם ליצרים עזים- הן משתלהבות, מצווחות, מתחבקות ומדברות זו עם זו אהבה.

השורה התחתונה: לבנות הכל מהתחלה, ולרקוד.