הבניין המתפורר שלי: לדבר על שימור תל אביב עם מומחים על הבר

מתים על באוהאוס? חורבות בתל אביב גורמות לכם לקחת מברשת ולצבוע? לא יכולים בלי איזה סיפור לפני השינה על כיכר הבימה? סדרת הרצאות על הבר תלמד אתכם כל מה שרציתם לדעת על שימור – ויש גם סיורים ליליים

בית אנג'ל (צילום: יולי גורודינסקי)
בית אנג'ל (צילום: יולי גורודינסקי)
22 בדצמבר 2015

אל תיתנו לשם הלא סקסי בעליל, "ליל שימורים" (שום קשר ללוף, מבטיחים) להטעות אתכם. ארגון שימור המבנים הבינלאומי איקומוס יוצא בסדרת מפגשים והרצאות ליליים חינמיים, בנושא  של שימור והגנה על אתרי מורשת, תרבות ונוף – ואתם ממש רוצים לקחת בזה חלק.

"בחרנו לחשוף לקהל הצעיר את עולם השימור במיוחד בתל אביב, עיר שכל כך עשירה בסגנונות בנייה ובהיסטוריה אדריכלית", אומרת איה חיה גרינפלד, יו"ר הוועדה לשיתוף וקידום צעירים באיקומוס ישראל. "הרעיון מאחורי 'ליל שימורים' היא לא רק ההרצאה עצמה. המטרה היא גם ליצור הזדמנות של מפגש, דיון ונטוורקינג. אנחנו מעוניינים לחשוף את הנושאים והסוגיות העכשוויים בעולם התכנון לצעירים, ולהציע להם אפשרויות למעורבות עתידית".

 

מאה שנים של שינוי

 

המטרה המרכזית של סדרת ההרצאות היא לחשוף את הצעירים יותר לנושא השימור, לנער את האבק מתחום שנתפס מיושן. "זה נכון שרוב גוף הידע העוסק היום בתכנון בישראל הוא מבוגר", מסבירה גרינפלד. "אבל לצעירים יש את הכוח לתת יד ולא לעצום עין במציאות שבה ערכי הנוף והמורשת הבנויים שלנו נמצאים בסכנה, והם למעשה קהל מרכזי שיש לו את הכוח לעצב את העתיד של הסביבה הבנויה בעיר, הידע והיכולת לזהות מה לשמר ואיך לשמר הוא כוח אדיר".

"בחרנו להתארח ולקיים את ההרצאות השונות בפאבים המפוזרים ברחבי שדרות רוטשילד", אומרת גרינפלד. "הן המרכז ההיסטורי ומרכז העסקי הראשי של תל אביב עכשיו ושינו לחלוטין את פניהן מהקמתן ב-1909 ועד ימינו. הן מקרה מבחן מצוין שמאפשר לראות את שיקולי השימור מול שיקולי הפיתוח. אין מקום טבעי יותר משדרות רוטשילד עבור קיום המפגשים".

המפגש הראשון בסדרה, "ב(בר) על המבנה והשדרה ברוטשילד 12", יתקיים ביום רביעי 23/12 בשעה 19:00 ברוטשילד 12, עם הרצאתה של האדריכלית ענת ברלוביץ. המפגש השני בסדרה, "שדרות רוטשילד – מגינה שכונתית למע"ר מטרופוליני והשימור בבית לוין – בית השגרירות הרוסית" יתקיים בתאריך 12/01/2016 בשעה 19:00 בפאב הפולי ברוטשילד 60, עם הרצאתו של האדריכל פרופ' אמנון בר אור. ההרצאה השלישית, "שאלות מהותיות בנושא שימור ושיחזור באתרים ארכיאולוגיים ובכלל", יתקיים במהלך חודש פברואר (מועד ומיקום יקבעו בהמשך) עם הרצאתו של האדריכל רענן כסלו, ראש מנהל שימור ברשות העתיקות. המפגש האחרון בסדרה, "שימור זה כל הסיפור – האם יש בשימור את הסיפור שלי?" יתקיים במהלך חודש מרץ (מועד ומיקום יקבעו בהמשך) עם הרצאתה של איה חיה גרינפלד.

בנוסף לסדרת ההרצאות יקיימו באיקומוס ישראל סיורים ליליים שיתמקדו בסוגיות ומעשיות הלקוחות כולן מעולם השימור.