הגיע הזמן להתעורר מהפנטזיה הארית

אם נאמין לשלטי הפרסום, נולדים כאן רק ילדים בלונדינים וכחולי עיניים. הגיע הזמן להכיר בעובדה שישראל היא מדינה רב לאומית ורב אתנית

רק מה שפוטוגני. צילום: Shutterstock
רק מה שפוטוגני. צילום: Shutterstock
10 בספטמבר 2014

כחלק מגל הפטריוטיות הממוסחרת של הקיץ האחרון נתלו ברחבי הארץ שלטים עצומים מטעם ארגון חבר ועליהם הכיתוב “תודה לכל מי שמגן עלינו". מעל הטקסט הופיעה תמונה של ילדה בלונדינית להחריד, עם עיניים כחולות, המנפנפת בשתי בהונותיה. כמה ימים אחר כך עלה האתר של משרד החינוך לקראת שנת הלימודים. גם הוא היה מוצף בתמונות של בלונדינים קטנים שנקנו ממאגרי תמונות בחו"ל (התמונות נקנו, לא הילדים). בעקבות מחאת פייסבוק שהובילו המשוררים שלומי חתוכה ורועי חסן הוחלפו התמונות האלו בתמונות של ילדים ישראלים אמיתיים, חלקם אפילו כהים. לאתר האינטרנט שלום.

גם הדוגמנים הקטנים בקמפיינים החדשים של עיריית תל אביב סובלים מאותה מחלה משונה שגורמת להבהרה דרמטית בגון העור והעיניים. אפילו בעלון הגמילה מחיתולים שחולק לא מזמן להורים מופיעה בלונדינית קטנה, כנראה כדי לעודד את הזאטוטים להיגמל מהר יותר (אם תעשה קקי בסיר, תקבל עיניים כחולות!).

הקמפיין של ארגון חבר (שטרית גרופ SMG)
הקמפיין של ארגון חבר (שטרית גרופ SMG)

ישראל היא מדינה רב לאומית ורב אתנית, אבל רבים מתושביה חיים בהכחשה מוחלטת. מדי פעם קמה בארץ סערה על כיסוי הכתפיים של איזו דוגמנית בשלטים בבני ברק, אבל מה ההבדל בין זה ובין ההבהרה והבלונדיניזציה שעוברים הפרסומים בתל אביב? קשה לבוא למשרדי הפרסום בטענות כשגם רשויות ציבוריות כמו העירייה ומשרד החינוך עדיין חיות עם איזו ישראל דמיונית בראש, שבה הכל בהיר, היי־טקי וצפון אירופי. אפילו אירופה האמיתית כבר לא נראית ככה.

לא צריך לזלזל בנזק של השלטים האלו. ממש כמו שהפוטושופ הרצחני בפרסומות מאמלל את חייהן של מרבית הנשים במערב, כך גם הפרסומים האלו מלמדים אותנו מי מייצג את הטוב והנכון בחברה, ומי סתם טרמפיסט. אחר כך כל הכוונות הטובות והדיבורים המתוקים על “קבלת האחר", שבהם משרד החינוך והעירייה מצטיינים כל כך, כבר לא יעזרו. ה"אנחנו" וה"אחר" כבר הוגדרו וסומנו.

עם פתיחת הלימודים ראיתי גם תמונות של ילדים כהים. זה היה בעמוד הפייסבוק של שר הכלכלה נפתלי בנט, שביקר בבתי ספר מקצועיים והמליץ להורים לשלוח את ילדיהם להיות רתכים או חשמלאים (כי תמיד יש ביקוש ל"עובדי כפיים מקצועיים", הסביר השר). אני בספק גדול אם בנט, בן להורים אמריקאיים שעשה את ההון שלו בהיי־טק, ישלח את הילדים שלו להיות עובדי כפיים מקצועיים, למרות הפרנסה. אולי במקום זה הם יופיעו בפרסומות.

חבל שבנט לא למד עוד משהו מארצות הברית. הפרסומת הכי מדוברת בסופרבול האחרון הייתה של חברת קוקה קולה, ובה אמריקאים מכל העדות והצבעים שרו את “אמריקה היפה". זה סימן לחברה שאולי רחוקה מלפתור את המתחים הבין גזעיים שלה, אבל לפחות מנסה להתמודד עמם, לפעמים אפילו בהצלחה. רק 50 שנה אחרי ההפרדה הגזעית בחרו שתי מדינות דרומיות אדם שחור לנשיאות. בישראל עדיין לא היה ראש ממשלה מזרחי. גם זה קשור לשלטים.