לא מיצינו: האובססיה לדור הבא של המיציות משתלטת על תל אביב

המיציות החדשות בתל אביב (ויש כבר לפחות חמש כאלה) לא מכסחות לפירות את הצורה, אלא עושות שימוש בטכנולוגיה האופנתית של כבישה ובחומרי גלם טרנדיים

ג'וסה (צילום: אנטולי מיכאלו)
ג'וסה (צילום: אנטולי מיכאלו)
10 במאי 2016

להבי סכינים מסתובבים במהירות ומכסחים את הפרי לכדי מחית. אם עד היום השייק הזה היה תפארת המשקאות המרעננים לימי קיץ, עכשיו זה כבר לגמרי המשקה של אתמול. רותי רוסו, שפתחה לאחרונה את המיצייה ג׳וסו בשוק צפון, אומרת שהפעולה הזאת של המכונה “אלימה לחומרי הגלם״. לא שהיא מאמינה שהשלום מתחיל בתוך הפאפאיה, אבל היא כן רואה הבדל מהותי בין שיטות העבודה הוותיקות לשיטות העבודה העדכניות: “החיתוך מזרז את תהליך הריקבון, וזה גם מה שקורה במכונה שחותכת את הפרי בסכינים שמחממות את הפרי תוך כדי. זה פוגע בחיי המדף של המשקה ופוגע בערכים התזונתיים שלו״.

רותי רוסו במיציית ג'וסו (צילום: אנטולי מיכאלו)
רותי רוסו במיציית ג'וסו (צילום: אנטולי מיכאלו)

זו הסיבה שרוסו בחרה לעבוד עם הטכנולוגיה האופנתית של כבישה, שבה הפרי עובר גריסה ראשונית במהירות אטית, בתהליך שרוסו מתארת כ״אטי, עדין ומבוקר״, ואז נדחס ונמעך במלחצי ענק. התוצאה היא כמות גדולה יותר של מיץ מכל פרי וירק. רוסו מדברת בהתלהבות על השיפור במערכת החיסון של לוגמי המיצים, אך מבינה שהדיון על ויטמינים, מינרלים ואנרגיה משעמם. “בכל העולם יש אובססיה למיצים האלה, ובכל זאת הרשת האמריקאית אורגניק אבניו, שנחשבה להבטחה גדולה עבור המשקיעים, קרסה כלכלית ב־2015. היו להם תזונאים ופרזנטוריות סלבריטאיות שנשבו במיץ שלהם, אבל בסופו של יום אנשים שתו ולא הפכו לגווינת׳ פלטרו. כך הבנתי שאנשים לא ישתו להנאתם מיץ כוסמת ושמיר, גם אם יגידו להם שזה שיא הבריאות. לכן השקעתי בפיתוח מיצים טעימים״.

מיצים בכבישה קרה בג'וסה (צילום: אנטולי מיכאלו)
מיצים בכבישה קרה בג'וסה (צילום: אנטולי מיכאלו)

תרופה ללא מרשם

חלוץ השייקיות בעיר, מוסקיטו (משה) כהן, שהקים בסוף שנות ה־80 את היפים והמיצים בשינקין ובהמשך את רשת תמרה, מדבר גם הוא בהתלהבות על הבייבי החדש שלו, ג׳וסה: מפעל ארטיזינלי לייצור מיצים בכבישה קרה ברחוב אבן גבירול. מאחורי חלון זכוכית עובדת מכונת נירוסטה בוהקת שנראית כמו תותח וכובשת פירות וירקות לכדי מבחר של 30 סוגים (18־30 ש״ח) שבנתה התזונאית אביה שנער, השותפה במקום. העיצוב והמארזים מזכירים יותר מכל בית מרקחת עתידני כשהמיצים נתפסים כתרופה ללא מרשם. בג׳וסה בקבוקי המיץ מונחים לטעימה בתוך שמפניירה. המיץ הכי נמכר הוא גרין אנד קלין המכיל עשב חיטה, תפוח, אננס ונענע, והוא בעיקר מתוק וטעים. שנער ערכה המוני טסטים עד שהגיעה לטעמים שעוררו התלהבות כשחומרי הגלם כוללים את כוכבי התקופה: תה מאצ׳ה, אלוורה, כורכום ועוד.

גם אם לא כל המיציות החדשות רכשו את ציוד הכבישה היקר, בכל זאת בולטת השתכללות הענף. הצנצנות שהוצבו על המדפים של ליצ׳י ספוט מתכתבות עם תבליני שוק לוינסקי, שבו נמצאת המיצייה. הן מכילות סופר פודס שנותנים בוסט של אנרגיה: ג׳ודג׳י ברי, פשתן, צ׳ייה ועוד. מיציית בריא+ החדשה ברחוב מרמורק עושה צעד נוסף אל מעבר לערכים הבריאותיים של התבלינים, וממריאה לעבר אכינצאה, סמבוק שחור, גדילן ושאר עשבי מרפא שמצטרפים אל השייקים הקלאסים. אבל לצד כל הבריאותנים, יש מי שמעדיף למכור אסקפיזם נטו. בתאילנד ביץ׳ שבשוק הפשפשים תרגישו כבר בכניסה שהגעתם לקופיפי. נותר לכם רק לאסוף אגוז קוקוס בהיר ולבקש שינעצו בו קשית (10־25 ש״ח למשקה). בכל זאת, אסקפיזם הוא התרופה הטובה ביותר.

ליצ'י ספוט בר (צילום: אנטולי מיכאלו)
ליצ'י ספוט בר (צילום: אנטולי מיכאלו)

מיציות מצויות

בריא+ 
מרמורק 21 תל אביב, ראשון־חמישי 8:00־24:00, שישי 8:00 ־לפני כניסת השבת, 4363132־054

ג׳וסו
ראול ולנברג 20, שוק הצפון רמת החייל, ראשון־חמישי 8:30־22:00, שישי 8:30־17:00, שבת 9:30־22:00, 6789772־052

JUSA 
אבן גבירול 151 תל אביב, ראשון־חמישי 7:00־21:00, שישי 7:00־16:00

ליצ׳י ספוט בר
לוינסקי 32 תל אביב, ראשון־חמישי 8:00־18:00, שישי 8:00־16:00, שבת 10:00־18:00

תאילנד ביץ׳
רבי פנחס 11 יפו, כל יום 8:00־20:00, 2322929־053