הופכים עליהם: איגוד התסריטאים ההוליוודי מתנצל על שתיקתו

הארץ שמעבר להרים. הוליווד (צילום: גבריאל מלטינטי/שאטרסטוק)
הארץ שמעבר להרים. הוליווד (צילום: גבריאל מלטינטי/שאטרסטוק)

אחרי שבועיים וחצי של שתיקה מחפירה ולחץ מסיבי מצד כוכבים הוליוודיים ותסריטאים בכירים, נכנע איגוד התסריטאים האמריקאי בחוף המערבי ופרסם מכתב לחבריו שבו מתנצלים ראשי האיגוד על "הכאב העצום שגרמנו" ומגנים בתוקף את "הזוועות שבוצעו בידי חמאס ב-7.10"

25 באוקטובר 2023

במשך שבועיים וחצי שתקו באיגוד התסריטאים האמריקאי על הטבח של ה-7.10, שתיקה בלתי נתפסת שכבר הובילה לביקורת קשה בארצות הברית, כמו גם לעזיבתם הנזעמת של חברים בולטים באיגוד ולמכתב חריף עליו חתמו מאות תסריטאים בהוליווד (שהוביל למכתב נגדי של מאות תסריטאים אחרים שדרשו מהאיגוד לא לנקוט עמדה שתומכת בישראל). אתמול נשבר הסניף המערבי-הוליוודי של ה-WGA ופרסם מכתב התנצלות מנומק בפני חבריו.

>> הכי איתנו: גל גדות ומאות כוכבים הוליוודים מודים לנשיא ביידן

בשורה התחתונה, איגוד התסריטאים האמריקאי בחוף המערבי נכנע ללחץ המסיבי שהופעל עליו. בהצהרה שנשלחה לכל חברי ה-WGA נכתב ש"כולנו בנהגת האיגוד נחרדים ומזועזעים מהזוועות שבוצעו בידי חמאס ב-7.10; רציחתם של חפים מפשע רבים כל כך בישראל היא תועבה".מיד אחר כך הוסיפו לשם האיזון כי "אנו מתאבלים עמוקות גם על מותם של פלסטינים חפים מפשע שנלכדו באלימות בעזה", אך המכתב כולו אפולוגטי כלפי חברי האיגוד שהזדעזעו משתיקתו לאחר האירועים, וראשי האיגוד מתנצלים בו מפורשות על שתיקתם ועל כך ש"גרמנו כאב עצום".

אנחנו טובים אותם, ג'רי! טובים אותם! ג'רי סיינפלד (צילום: גטי אימג'ס)
אנחנו טובים אותם, ג'רי! טובים אותם! ג'רי סיינפלד (צילום: גטי אימג'ס)

כוכבים הוליוודים בולטים, יהודים ולא יהודים כאחד, נעמדו לצידה של ישראל מיד בימים שאחרי תחילת המלחמה, ומרבית תאגידי הבידור ההוליוודיים מיהרו לעמוד איתם, כשדיסני והאחים וורנר גם מעמידים תרומות של מיליוני דולרים לארגוני סיוע בישראל. על רקע זה תקפו את האיגוד יוצרים בולטים כמו ג'רי סיינפלד, איימי שרמן-פלדינו, סטיבן לויתן, ג'נג'י כוהן ועוד רבים, כשג'ואל פילדס ("האמריקאים") ואחרים טוענים שהשתיקה נובעת מאנטישמיות ושנאת יהודים בהנהלת האיגוד.

במכתב ההתנצלות מבהירים ראשי האיגוד כי באופן היסטורי נמנע איגוד התסריטאים האמריקאי מנקיטת עמדה הצהרתית כלפי סיכסוכים בינלאומיים, מביאים כדוגמה את המלחמה באוקראינה ואת מתקפות הטרור בפקיסטן ובסומליה כלפיהן לא נקטו עמדה רשמית, ומסבירים את שתיקתם בכך שהאיגוד נוקט עמדה כזאת רק בעניינים פנים אמריקאיים של שוויון, חופש ביטוי וצדק חברתי.

תסריטאים ושחקנים מפגינים בהוליווד, יולי 2023 (צילום: דיוויד מקניו/גטי אימג'ס)
תסריטאים ושחקנים מפגינים בהוליווד, יולי 2023 (צילום: דיוויד מקניו/גטי אימג'ס)

"כשעשינו את הבחירה הקשה שלא להוציא הצהרה, זה לא היה משום שאנחנו משותקים על ידי פילוג פנימי או מסתירים עמדות של שנאה", הדגישו ראשי האיגוד. "אנחנו מנהיגי עובדים אמריקאים, מודעים למגבלותינו וענווים מול גודלו ומורכבותו של הקונפליקט. עם זאת, אנחנו מבינים שבכך גרמנו כאב עצום ועל כך אנו מצטערים בכנות".

חלק מהזעם כלפי איגוד התסריטאים בארצות הברית נובע מכך שעד לפני מספר שבועות, ובמשך חודשים ארוכים, עמדו רבים בהוליווד בסולידריות עם השביתה שניהל האיגוד בהוליווד והמאבק שלו בתאגידי הבידור הדורסניים. דווקא האחרונים היו אלה שמיהרו לתמוך בישראל אחרי ה-7.10, בעוד איגוד התסריטאים שותק. עכשיו נשאר רק לחכות להתנצלות של הסניף בחוף המזרחי.