בלתי נראה זה השחור החדש

המון מזל"טים ירחפו בשמים של עיר העתיד ויבדקו אותנו מקרוב. כדי שנהיה מוכנים, השיק האמן הניו יורקי אדם הארווי ליין אופנה של בגדים חמקניים שיעזרו לנו להסתתר

מתוך תצוגת האופנה של "לבוש חמקני"
מתוך תצוגת האופנה של "לבוש חמקני"
2 בספטמבר 2013

"הטכנולוגיה הצבאית חוזרת הביתה מהמלחמה", מזהיר אדם הארווי בהתייחסו לעשרות השימושים האזרחיים החדשים שנמצאו למזל"טים (מטוסים זעירים ללא טייס), המצוידים במצלמות תרמיות משוכללות והופכים אט אט לחלק מחיי היומיום שלנו. "המכונות האלה תוכננו להשתלב בעולם שלנו, שנהיה מקום שבו מעקב הוא דבר שגרתי שקורה כל הזמן. אנחנו תקועים עם המון טכנולוגיה צבאית שזולגת לשימושים אזרחיים", אומר הארווי בשיחת סקייפ מניו יורק.

ההבנה, או החשש, הובילו את האמן בן ה־31 לנצל את הרקע שלו בהנדסת מכונות כדי לפתח קו לבוש ואביזרים שהוא הכלאה בין פרויקט אופנה למחאה אמנותית כנגד "עלייתן של המכונות", כפי שרבים נוהגים לכנות את שיגעון הרובוטיקה ההופך מפנטזיה פופולרית למציאות. "יצא לי להשתמש במצלמה תרמית לפני כמה שנים, כשלמדתי. ראיתי כיצד עוד ועוד מימון זורם לשיפור איכות המצלמות האלה", מספר הארווי על יצירת פרויקט הדגל החדש שלו. "רק לאחר מכן, כשראיתי את אותן מצלמות על גבי מזל"טים, התחלתי לקשור את הקצוות. בעבודה כמו שלי רגעי התגלית מתרחשים ברגעים לא צפויים. זה חלק מההשראה לעבודה האחרונה שלי, האפשרות לתכנן משהו שאפשר יהיה להשתמש בו, בתקווה, כדי להסתיר מישהו ולהגן עליו מפני מכונות ההריגה שבשמים".

הרעיון הזה סלל את הדרך לשיתוף פעולה עם מעצבת האופנה ג'והנה בלומפילד. בתחילת השנה בלונדון, כחלק מתערוכת "אופנה נגד מעקב", הציגו השניים את יצירתם: "לבוש חמקני". הפרויקט מציע ללובש הגנה מפני מצלמות המעקב התרמיות שנמצאות בשימוש במזל"טים, באמצעות מגוון בגדים שחלקם יכולים להיחשב אופנתיים יותר וחלקם פחות. האוסף מכיל שתי פיסות ביגוד מן העולם המוסלמי, בורקה וחיג'אב, ואליהן נוספת אפשרות קונבציונלית יותר – קפוצ'ון. לא משנה באיזה סגנון בחר הקונה, כל "לבוש חמקני" עשוי מבד קל וגמיש ויש בו סיבים מתכתיים בצפיפות גבוהה המנמיכים את החתימה התרמית של הלובש. "אני קורא לזה לבוש נגד מזל"טים", אומר הארווי. "אלה הם בעיקר פריטי אופנה ואמנות, אני לא מייצר ציוד הישרדות. רציתי להציג לקהל הרחב את הרעיון שמעקב הוא לא תחום חסין לחלוטין: אפשר להתנגד לו ואף לעשות זאת באסתטיות. הזהות של האנשים שילבשו את הבגדים החמקניים תלויה בעיקר בשימוש שייעשה בעתיד במזל"טים, שהוא בעל אין סוף אפשרויות; החל בשימוש צבאי כמובן, ועד לשימוש מסחרי ואף אינדיווידואלי".

כרגע אין שוק ללבוש החמקני, אבל ניתן לשער כי בעתיד הקרוב זה ישתנה: רשות התעופה האמריקאית צופה שב־15 השנים הקרובות יאכלסו את שמי ארצות הברית לא פחות מ־20 אלף מזל"טים, צבאיים ואזרחיים. בינתיים הוכרז בארצות הברית חודש אפריל כ"חודש המחאה נגד מזל"טים", ובמסגרתו התאגדו כמה ארגונים להפגין נגד מדיניותו של ממשל אובמה, שהרחיב את השימוש בהם. אלפי אנשים בערים השונות – מניויורק ועד הונולולו – יצאו לרחובות, ואליהם הצטרפו רבים אחרים ברחבי אירופה, פקיסטן ותימן. צמד האחרונות הן מטרות קבועות של תקיפות מזל"טים הנמצאים ברשות ה־CIA.

לפי מחקר שנערך על ידי ארגון עיתונאים עצמאיים בבריטניה, 316 תקיפות שכאלה נערכו בפקיסטן מאז בחירתו של אובמה לנשיאות ב־2008, והן גבו בין 2,500 ל־3,500 אבדות בנפש על פי ההערכות. מעבר לכך, בדוח שהציג ממשל אובמה בפני הקונגרס האמריקאי ביוני 2011 נמסר כי 98 אחוזים מן ההרוגים באותן תקיפות היו אזרחים. נכון להיום הפנטגון מחזיק ברשותו כ־7,500 מזל"טים. חלקם ממשיכים לספק אופציה בטוחה ואפקטיבית לפגיעה בעומק קווי האויב, ואחרים זולגים לתחומים אזרחיים שונים. "אף אחד לא מעוניין שיכוונו כלפיו מזל"ט, אבל כל אדם רוצה שיהיה ברשותו כלי שכזה, שאותו יוכל לכוון כלפי אחרים", מסביר הארווי את שיח המזל"טים, "כולם מחפשים טכנולוגיה שתעצים אותם ובדיוק בגלל זה הלבוש החמקני – הוא משווה את מאזן הכוחות בין מי שיש לו מזל"ט ומי שאין לו".

אנטי־מחשוב לביש

כפי שמעיד העיצוב, הלבוש החמקני של "הארווי את בלומפילד" תוכנן לשוק הפרטי, אך עד כה הוצף הצמד בבקשות מיצרנים שמספקים ציוד ליחידות צבאיות באפגניסטן, בהם כאלה אשר מנהלים מבצעים באפגניסטן. למרות כוונת המשורר, יכול להיות שדווקא גורמים אלה הם היחידים שיכולים להרשות לעצמם את קו המוצרים שמתחיל ב־487 דולר לקפוצ'ון ומטפס עד ל־2,278 דולר תמורת הבורקה.

אף על פי כן, הארווי נותר קנאי לפיסות הטכנולוגיה האופנתיות שהוא מוציא תחת ידיו: "לאחרונה מישהו התעניין בקניית בגד חמקני, אך ברגע שראיתי שכתובת האימייל שלו מסתיימת במילה 'ג'יהאד' החלטתי פשוט לא לענות לו". הלבוש החמקני נכנס לקטגוריית המחשוב הלביש, הכולל כל שילוב אפשרי של אופנה וטכנולוגיה, ונחשב לאחד התחומים החמים והבולטים ביותר בשוק. להגדרה זאת עונים דברים רבים ומגוונים, החל במוצרים המאפשרים לבישת נגן מוזיקלי בזמן פעילות ספורטיבית ועד לגוגל־גלאס המהפכני והמצופה. נדמה כי בפרויקטים האחרונים שלו, ובראשם הלבוש החמקני, הארווי בוחר להוביל דווקא מגמה הפוכה: אנטי־מחשוב לביש. "זאת דרך טובה לנסח את זה", הוא מחייך, "זהו מעין משחק תופסת טכנולוגי שדומה לספורט במובנים רבים. מישהו ממציא מהלך התקפי חדש וההגנה צריכה לחשוב על תגובה. אך זה לא אומר שאתה חייב להשאר פסיבי. הקפוצ'ון, לדוגמה, הוא מעבר לתשובה טכנולוגית. הוא נועד גם להראות כיצד אפשר לחגוג את מי שאתה ולכבוש מחדש את המרחב הציבורי".

בפרויקטים הקודמים של האמן הלא קונבציונלי הזה הוא נקט עמדה דומה נגד האינפלציה בטכנולוגיות המעקב למיניהן. ב־2010 השיק הארווי את Camoflash, תיק יד אנטי־פפרצי המפיק פלאש נגדי בתגובה לצילומים חודרניים ולא רצויים ובכך משבש אותם. לאחר מכן הציג את CV Dazzle, אשר נוצר בהשראת שיטת הסוואה שהייתה בשימוש במלחמת העולם הראשונה והשנייה. הארווי חקר במוצר הזה כיצד ניתן, בעזרת ציורי פנים ועיצוב שיער, למנוע מתוכנות מחשב לזהות את פני המשתמש, ובתהליך גרם לדוגמני הבית להיראות כמו פאנקיסטים עתידניים. בדומה ללבוש החמקני, גם ה־CV Dazzle יהפוך אותך למנקר עיניים, שלא נאמר חשוד למראה, אך אביהם של ההמצאות לא נשמע מודאג מכך: "נראה שאף פעם לא אייצר קו של אופנת מיינסטרים שיימכר בבארני'ס, אבל לעולם אל תגיד לעולם לא!", הוא מצחקק לרגע מבדיחתו שלו וחוזר לרצינות האסרטיבית שלו: "מה שאני באמת רוצה הוא להעניק השראה לאנשים אחרים, שייקחו הלאה את הרעיונות שלי ויגנו על עצמם ועל הפרטיות שלהם". כראוי לאמן המתעסק בתחום הפרטיות, במהלך הראיון הארווי עוצר ואומר כממתיק סוד: "אפילו השיחה הזאת עוברת סינון דרך אלגוריתם, שיבחר את מילות המפתח הבאות שירכיבו את המודעות בפיד שלי".