"באתוס של המאצ'ו הישראלי – גינדור זה לנשים ולגייז". למה גברים ישראליים שונאים להתלבש?

הם מאשימים את הצבא, את החלוצים ואפילו את אסוס, אבל מעבר לסיבה שבגללה הגבר התל אביב מתלבש משעמם, חשוב לדעת מה לעשות עם זה

גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב
גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב
21 בדצמבר 2017

 

חצי מהגברים שהתבקשו להתראיין לכתבה הזאת רצו לעשות זאת בעילום שם. זה אולי מעט אבסורד: לפגוש את העולם מדי יום בג'ינס דהוי וקפוצ׳ון אפור מרגיש להם סביר, אבל לקחת אחריות בפומבי בזה על זה שהם מתלבשים משעמם? כבר כבד עליהם. מה שבטוח, השאלה "למה לרוב הגברים בתל אביב יש סטייל אפרורי?" הוציאה מהם אמוציות שהם לא מעזים להכניס למלתחה שלהם. מה לעשות, כזה הוא הגבר התל אביבי של שלהי 2017: זורם, סטלן, פמיניסט ובעל חמישה זוגות ג'ינס זהים.

פריטים שכל גבר חייב בארון

לא שהאפשרויות עבור גברים מזהירות באופן כללי. כפי שכתבה עיתונאית הגרדיאן הדלי פרימן בשנת 2014: "גברים שמרנים יותר ביחס ללבוש שלהם אבל יש להם גם פחות אפשרויות. המצב הזה מותיר את מעצבי האופנה עם שתי אופציות: לא לטרוח לפנות למיינסטרים ולעצב ממכנסיים עם שלוש רגליים או לעצב חולצות וחליפות יפות אבל משעממות".

למרות הדברים האלה באירופה לא נדיר למצוא גברים בחולצות בצבע ורוד סלמון או כאלה שמתהדרים בצעיף בקשירה מסוגננת – כאשר ברור לכולם שמי שלובש אותם בתל אביב הוא תייר או בני ציפר. אלעד (שם בדוי), הייטקיסט וחובב מוזיקה בן 42 ממרכז העיר, חושב שהבעיה טמונה בהיסטוריה של המתלבש הישראלי. "ההיגיון המרושל של כובע הטמבל בעצם מייצג את אתוס הלבוש כאן", הוא אומר ומוסיף: "אצל סחים, למשל, רואים את זה במכנסי הברמודה־דגמ"ח, שמאוד מתכתבים עם המכנסיים של החלוצים".

עם זאת, אלעד מוסיף כי לדעתו הבעיה אינה נחלתם הבלעדית של הסחים. "גם ההיפסטרים שניסו ליצור אלטרנטיבה סגנונית נכשלו", הוא אומר, "יש שני קצוות שמושכים את המתלבש ההיפסטר: מצד אחד הוא רוצה לחקות את ברלין, אבל מצד שני רוצה להפגין אותנטיות תל אביבית, אז הוא חייב להפגין זיקה מזרח תיכונית כלשהי והבעיה היא שקשה מאוד לחבר בין שתי הגישות המנוגדות האלה. איפשהו באמצע זה הולך לאיבוד".

גבר ישראלי, תמונת "לפני" 

גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב
גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב

דוד מצויינים, עיתונאי בן 35 ממרכז העיר, מאשים את אפקט העדר. לדבריו הגבר הישראלי משווע לקונפורמיות. "אין דרך אחרת להסביר את זה", הוא אומר. "זה תמיד מדהים אותי במבט חטוף ברחוב. בעוד שבתוך קבוצה של נשים חברות הכי טובות אפשר למצוא מגוון סגנונות שונים לגמרי, אצל חבורות גברים זה תמיד שיבוט זה של זה. אם אחד מה םלובש חולצת משבצות – כך כולם ילבשו, אם אתה עלק היפסטר, כל חבריך המזוקנים הם שעתוק שלך. אפילו הגייז, עמוד האש של המחנה, לוקים במגפה מידבקת ועגומה של גופיות TNT".

עם זאת מוסיף מצויינים כי לזכותם של האפרוריים עומדת העובדה כי חברות האופנה לא ממש מאפשרות מגוון, אלא עוד מאותו הדבר: "זאת קצת בעיה של ביצה ותרנגולת", הוא אומר. "באתוס של המאצ'ו הישראלי גינדור זה לנשים ולגייז, והלבוש צריך להיות פרקטי: סנדלי שורש בקיץ ונעלי ספורט בחורף. ולמעט הגברים שרוצים לחוש עצמם אופנתיים, חברות האופנה מפזרות פירורים של סטייל מסגנון אחד בלבד. כלומר, אם יש טרנד אחד לגברים, זה הטרנד הכמעט יחיד. ניסיתם למצוא בשנים האחרונות מכנסיים שאינם סקיני?".

גבר ישראלי, תמונת "אחרי"

גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב
גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב

באשר לעצמו, מצויינים מודה: "אצלי לפחות יש גם ההשפעה של אסוס שאפשר לכנות 'אפקט נטפליקס'. לפני שעשינו מנוי לנטפליקס טרחנו לחפש ולהוריד סדרות וסרטים שווים, ועכשיו אנחנו פשוט מתעצלים ומתפשרים על מה שיש בנטפליקס. כנ"ל עם אסוס. לפני החדירה שלה לישראל הייתי מזמין בגדים באטסי – מגניב וייחודי אבל יקר. המשלוחים בחינם באסוס יחד עם זה שהם לא עובדים כבר עם גיהנום הדואר, ולכן מגיעים ממש מהר – גורמים לזה שאני מזמין בעיקר משם, והמלתחה שלי נראית בהתאם".

מתברר שאלעד ודודו לא טעו כשהם התייחסו לחלוצים ולאתוס המאצ'ו הישראלי בדבריהם. לדברי מעין גולדמן שעסקה בעבר בסטיילינג וכיום כותבת על מגדר, הניסיון "להתלבש" עשוי לשדר פגיעות מסוימת. "אתה רוצה לתכנן בדיוק מה תגיד על עצמך, אבל אתה גם מכיר בזה שאתה מוגבל בכמה שזה יוכל להיות מתוכנן: משהו ממך ייחשף לספירה הציבורית. במדים, בקוד לבוש, בלבוש מסורתי אתה מוגן מזה", היא אומרת.

בהקשר זה גולדמן מוסיפה ומתייחסת לאירועים האחרונים ולעלייתה של תנועת #MeToo: "נראה לי שמספיק לקרוא כמה תגובות של גברים להאשמות שמופנות אליהם כדי להבין שהם לא כל כך מעוניינים בלהביע פגיעות, לחשוף משהו לא מתוכנן מעצמם או לתת למישהו חס וחלילה גישה ללא מודע שלהם", היא אומרת. "אפשר לקרוא לזה הדחקה וגברים ישראליים – ואני מדברת פה בהכללות בוטות – שמשרתים בצבא חייבים לחיות בהדחקה מסוימת. במובן זה המדים הם באמת סימבוליים".

גבר ישראלי, תמונת "אחרי"

גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב
גבר ישראלי, למה אתה לא מתלבש? צילום: איליה מלניקוב

מובן שאפשר להתפלסף לנצח ולעולם לא לגעת בשורש התופעה. בסופו של גבר, מה שחשוב זה התכלס. מה יכול לעשות בחור תל אביבי שרוצה לזרוח כמו הכוכב שהוא, אבל מעולם לא לבש משהו צבעוני או מגוהץ?

צלם אופנת הרחוב אסף ליברפרוינד מייעץ: "דבר ראשון – לא לפחד. לרוב יש בתל אביב לאנשים את הידע והם מאוד מעודכנים אבל אין להם את האומץ – ואם יש אומץ אז הוא רק בלילה, אז אנשים מוציאים את הפריטים השווים שלהם. כדאי לא להתבייש להראות את מה שאתה יודע ולהעז ללבוש את הפריטים של הלילה גם ביום. לא כדאי גם להתרגש שלא יבינו אותך כי הרבה מאוד אנשים נרתעים מתגובות שהם מקבלים".

ומי שלא יודע?

"במאה ה־21 איך שאתה נראה זה חלק מהתדמית שלך וברוב הענפים היום איך שאתה נראה יותר חשוב ממה שאתה אומר. דברים שכן הייתי משקיע בהם זה פריטים שהם קלאסיים כמו בלייזר טוב, מכנסי ג'ינס טובים, מכנסי צ'ינו טובים, וללבוש אותם לא רק לחתונות. חוץ מזה כדאי לחשוב איזה סגנון לבוש מתאים לך, לחשוב על מה אתה רוצה לשדר ולאמץ אותו: אם חליפות לא מתאימות לך לך על סטריטוור – אפשר להזמין היום הכל באינטרנט".