הרווח בין הגבר למכנסיים: טרנד הקרסוליים הנראים במכנסי גברים

הטרנד האחרון שכבש את עולם הלבשת הגברים הוא מכנסיים שמקופלים או מלכתחילה תפורים כך שהקרסול הגברי יבצבץ לו. יש מי שפחות אוהב את הלוק

מאנקל. (צילום: GettyImages)
מאנקל. (צילום: GettyImages)

“למה מכנסיים של גברים לא מכסים יותר את הקרסוליים שלהם?", שאל הסופר הבריטי יהודי המוערך הווארד ג'ייקובסון בתוכנית הרדיו “נקודת מבט". התוכנית שודרה באמצע אפריל ברדיו 4 והופיעה כטור באתר החדשות של ה־BBC. ג'ייקובסון זכה בפרס בוקר ואוהב להציג עצמו כ"תשובה היהודית לג'יין אוסטן".

הקרסול הגברי החשוף – המבצבץ ברווח שנוצר בין נעל האוקספורד או המוקסין למכנסי החליפה או הג'ינס – כבר מזמן אינו בגדר חדשות אלא מעין סטייה שהפכה לתו תקן, שלא לומר עמוד תווך אופנתי של ממש. החלוצים היו הסטודנטים של ליגת הקיסוס באוניברסיטאות היוקרתיות של החוף המזרחי בארצות הברית. הם נעלו נעלי סירה בלי גרביים כבר באמצע שנות ה־60. ארבעה עשורים לאחר מכן – אולי בקורלציה לעיסוק המחודש בסגנון ההלבשה הפרפי או למיתון הכלכלי של 2008 – התחילו אנשי עולם האופנה להחיות את המראה. בזכות בלוגרים שונים שקידמו את הלוק (שהמוביל שבהם – איך לא – היה הסרטוריאליסט סקוט שומן) הקרסול הגברי זכה לרנסנס כזה שלא חווה מאז ימי העקב של אכילס.

Bottega Venta (צילום: GettyImages)
Bottega Venta (צילום: GettyImages)

אך מה שהתחיל כתחביב של פאשניסטים אדוקים לפני כחמש־שש שנים הפך עם הזמן לנגע הפושה בכל: היפסטרים (ויסלח לנו הקב"ה על העלאת המונח מהאוב) וסתם ג'נטלמנים מעודכנים בניו יורק, פריז, לונדון, טוקיו ומילאנו החלו לגלגל מעלה את מכנסיהם ולהתנזר מגרביים, בעיקר כשהם לובשים חליפה ונעליים אלגנטיות. בארצות כמו צרפת ואיטליה הדבר היה שגור למדי מלכתחילה, ומהר מאוד הלוק הזה תפס והתרחב ומאז אנו יכולים לראות הדיוטות המקפלים מעלה את מכנסיהם ולא לובשים גרביים מתחת לסניקרס – ביקנעם וגם בתל אביב.

זארה Men
זארה Men

 

התופעה זכתה לתפוצה מהירה כל כך שכבר ניתן לה, כאמור, שם מדעי: The Mankle – הלחם של המילים Man ו־Ankle. מעצבים מסוימים עלו על טרנד המאנקל עוד בראשיתו. מעצב העל הניו יורקי תום בראון עשה לעצמו שם של ממש בתחום והוא מעצב את החליפות שלו כך שהמכנסיים מגיעים עם קפל מוגבה מראש החושף קרסול וקצת שוקיים וחוסך לג'נטלמן את ההליכה לחייט השכונתי. היום כ־ל בית אופנה המכבד את עצמו – מעצב אופנה עילית או מעצב אופנת היי־סטריט, מייצר מראש מכנסיים קצרים יותר כדי לחסוך את הקיפול. לא מדובר, חלילה וחס באסון האופנתי של מכנסי שלושה רבעים מהסוג שהורגלנו אליו בישראל של שנות ה־ 90 , אלא במכנסי בד או ג'ינס שפשוט נגזרים במרחק של כעשרה ס"מ מהנעל, וכך חושפים את הקרסול.

Thom Brown (צילום: GettyImages)
Thom Brown (צילום: GettyImages)

ברגע שסלבריטאים כמו ג'וד לאו, אולי מארס ודיוויד בקהאם התחילו לחשוף את הקרסול, היה ברור שהדבר הפך לנון־אישיו. הרשתות באירופה (וביפן) מדווחות זה כמה שנים על עלייה מטאורית במכירות המכנסיים הגזורים האלה, שנראים קטנים מעט למידותיו של הלובש. ובכל זאת, יש אנשים – כמו הסופר הנחשב הווארד ג'ייקובסון – שעדיין חושבים שהדבר מזעזע ומעיד על המשבר שחווה הגבריות העכשווית. “ואחרי המאנקל מה?", שואל ג'ייקובסון בסוף התוכנית, “פאות לחיים ארוכות, תספורות כוורת, קעקועי בטן ושפם היטלראי?". אולי.