התמונות שמציבות רף ציפיות בלתי אפשרי עבור נשים בהיריון

תגובות הרשת לתמונות ההיריון של הדוגמנית שרה סטייג' מזכירות שגם בהיריון הכי חשוב להיות רזה וסקסית

שרה סטייג' בחודש שמיני. צילום מתוך האינסטגרם של סטייג'
שרה סטייג' בחודש שמיני. צילום מתוך האינסטגרם של סטייג'
10 במרץ 2015

סערה התעוררה ברשת השבוע בעקבות תמונות ההיריון שפרסמה הדוגמנית שרה סטייג' בחשבון האינסטגרם שלה, בהן מוצגת בליטת הריון סמלית בלבד על אף היותה שבועות ספורים לפני הלידה. התמונות גררו סקרנות רבה לגבי הדיאטה ומשטר האימונים של סטייג', וכמובן נזיפות חמורות באם לעתיד שדואגת לגזרתה על חשבון התפתחות העובר. זה לא חדש שנשים הריוניות מקבלות מסביבתן יחס של אינקובטור אנושי וזוכות לנזיפות על כך שהן שותות אלכוהול, או מעשנות – במדינת טנסי בארצות הברית אף עבר חוק שמאפשר להעמיד אישה לדין בגין תקיפה אם צרכה סמים בזמן ההיריון. אך הפעם, בנוסף לנזיפות, עלו תגובות רבות המשבחות את גזרתה הדקיקה של סטייג'.

הפצת תצלומי ההיריון של סטייג' הופכת את השמנת ההיריון – גם כזאת שנחשבת לבריאה (אישה ממוצעת אמורה לעלות בהיריון בין עשרה לעשרים קילוגרמים) – ללא לגיטימית. הריונה של סטייג' מתואר בו זמנית כביזארי ומעורר הערצה. בכתבה אחת תוארה סטייג' כ"בעלת בטן היריון מושלמת", ובאחרת סופר שהיא מרשה לעצמה לאכול אוכל משמין כמו צ'יזבורגר – אבל רק מדי פעם. זוהי נזיפה סמויה באותן נשים שכן "אוכלות בשביל שניים" בתקופת ההיריון, שהיא היחידה בה השמנה נחשבת לדבר רצוי ולא לסימן של הזנחה עצמית ועצלנות. בשילוב עם העובדה שגוף האישה (שלא לדבר על חייה) עובר שינויים מרחיקי לכת, לא פלא שנשים רבות ימצאו מפלט במזון מנחם בזמן ההיריון.

צילום מתוך האינסטגרם של שרה סטייג'
צילום מתוך האינסטגרם של שרה סטייג'

רבים מהגברים המגיבים כתבו שמי שמבקרת את בחירותיה של סטייג' הן נשים קנאיות, וייחלו שבנות זוגם היו נראות ככה בזמן ההיריון. התגובות האלו מבטאות את ההקצנה של הציפיות החברתיות מנשים בזמן ההיריון. כמובן שאידיאל יופי הריוני הוא לא דבר חדש. הוא מוצג בכל מקום במדיה, והוא אף פעם לא כולל סימני מתיחה או בצקות שהופכות את הנעליים הסגורות לחלום רחוק, מה שתורם לדימוי הזוהר של תשעת החודשים האלו ומייצר ציפיות ודרישות לא הגיוניות מגברים ונשים כאחד. אותן דרישות שגרמו לקים קרדשיאן, שחוותה היריון לא פוטוגני, להסתגר בביתה לאחר הלידה עד שהשילה את הקילוגרמים שעלתה בהיריון. אך כעת עולה הרף, ומוצבת הדרישה שלא להיראות בהיריון בכלל. גם אם סטייג' שומרת על גזרתה בצורה שבריאה לה ולעובר הגדל בבטנה (ולמרות מה שנהוג לחשוב – זהו עניינה בלבד), אין ספק שהיא לא מייצגת את ההריונית הממוצעת – לא מבחינת הגנטיקה ולא מבחינת סדר היום וסדרי העדיפויות שלה.

למרות שבשנים האחרונות צילומי היריון של מפורסמות על שערי מגזין הפכו לעניין שגרתי, ולאחרונה דולצ'ה וגבאנה הצעידו את הדוגמניות עם תינוקות על המסלול בתצוגת סתיו 2015, היריון הוא לא בחירה אופנתית, ותינוק הוא לא אקססורי. עצם המדידה של אישה על ידי היכולת שלה לשמור על מבנה גוף מסוים, דווקא בתקופה שבה היא מאבדת שליטה על חלקים רבים בגופה, היא אכזרית ומעידה על סדרי עדיפויות מעוותים. היריון לא אמור להיות סקסי, ואפשר רק לרחם על הגבר שיחליט לומר לאשתו בתקופה הורמונלית כזאת: "למה את לא נראית יותר כמו שרה סטייג'?"