צעד פמיניסטי או ביזוי ערכי המדינה? החיג'אב הספורטיבי שמעורר סערה בצרפת

חרם צרכנים על ענקית האופנה הצרפתית "דקלטון": למעלה מ-500 תלונות התקבלו ברשת תוך פחות מיממה אחרי השקת חיג'אב למתאמנות מוסלמיות. מוצדק או מוגזם?

דקטלון. צילום: שאטרסטוק
דקטלון. צילום: שאטרסטוק
27 בפברואר 2019

שנתיים וחצי חלפו מאז סערת הבורקיני שהפכה את החופים השמשיים של צרפת לרותחים במיוחד, כשאזרחיות צרפתיות נדרשו להוריד את בגד הים הצנוע בחסות החוק ובשם ערכי החירות, השוויון והחילוניות ברפובליקה הצרפתית. כעת, השליכה ענקית הספורט "דקטלון" חיג'אב חדש למדורה והבעירה מחדש את זעמן של הרשתות החברתיות, אזרחיות, פוליטיקאיות וארגונים פמיניסטים.

עוד כתבות מעניינות:

קולקציית המשקפיים של קים קרדישאן לקרולינה למקה נחשפה
"עלבון לעם הסיני": הקמפיין החדש של ZARA מעורר סערה בסין
אלפי מוסלמים נגד Nike: "הסירו את שמו של אלוהים מסוליית הנעל"

למעלה מ-500 תלונות התקבלו ברשת תוך פחות מיממה, עם השקת החיג'אב הספורטיבי שמספק כיסוי לאזור השיער עבור מתאמנות מוסלמיות. כיאה ללחץ ציבורי, מכירת הפריט האתלטי הושהתה – אבל העצבים עוד רחוקים מלהירגע במדינה שדוגלת בצמצום הנוכחות של סממנים דתיים ככל שניתן. במדינה בה לבישת חצאיות ארוכות, כיפות או חיג'אב אסורים ללבישה בבתי ספר, במקומות עבודה ממלכתיים ובחלק מהמרחבים הציבוריים – שיווק חיג'אב ספורטיבי נתפש כקריאת תיגר של ממש. עבירה על החוק ככל הנראה לא תכניס את האזרחיות המוצנעות לכלא – אך תאלץ אותן לשלם קנס רציני במיוחד.

החיג'אב מעורר המחלוקת. צילום מסך
החיג'אב מעורר המחלוקת. צילום מסך

העובדה שהקהילה המוסלמית בצרפת הולכת וגדלה הופכת שיווק של פריט כזה להגיוני. בשנת 2017 השיקה ענקית הספורט "נייק" פריט דומה ללא רעשי רקע יוצאי דופן בצרפת, למרות שקשה להתעלם מההשלכות ומהמסר שפריט לבוש מהסוג הזה מעביר. במקרה של "דקטלון" הצרפתית לעומת זאת, מדובר במשבר כמעט לאומי.

ביזוי ערכי המדינה או צעד פמיניסטי? צילום: GettyImages
ביזוי ערכי המדינה או צעד פמיניסטי? צילום: GettyImages

שרת הבריאות של צרפת, אגנס בוזין, קראה לביטול שיווק החיג'אב. אורורה ברג, פוליטיקאית נוספת ממפלגת השלטון, הוסיפה לקרוא לחרם והאשימה את מותג הספורט בביזוי ערכי המדינה. מצד שני, פיונה לאזאר, גם היא ממפלגתו של עמנואל מקרון, דווקא הביעה ביקורת על ההחלטה להשהות את שיווק המוצר ואף האשימה את דקטלון בכניסה לאיסלמופוביה.

כבר לא ניתן להשיג באתר. צילום מסך
כבר לא ניתן להשיג באתר. צילום מסך

חשוב לציין, שיווק של פריטי לבוש צנועים עבור נשים הוא עניין מורכב שמעורר דיונים לא רק בתוך הקלחת הפוליטית בצרפת. גם הקהילות הפמיניסטיות ברחבי העולם מתקשות לגבש דעה חד משמעית בנושא, כשהטענה לכבד את בחירתן החופשית של נשים לקיים את דתן או ללבוש ככל שעולה על רוחן – מנהלת יחסים מתוחים עם הצורך לגנות סמננים דתיים שרומסים, ממשטרים, מצניעים ומקצים את גופן של נשים.