מעצבים עם ביצי חופש

עם התפתחות הטרנד הטבעוני והאקולוגי, גם בעולם האופנה (שמזין בימים כתיקונם את תרבות הצריכה הבזבזנית) ניתן למצוא מעצבים שהחליטו לייצר אופנה שמכבדת את הכדור היחיד שנותר לנו. אופנה אקולוגית - לא להיפים בלבד

החבר'ה הטובים
החבר'ה הטובים
15 בספטמבר 2013

"הטרנד שלא הולך לצאת מהאופנה" – כך הגדיר מגזין "ווג" הבריטי את מגמת האופנה הירוקה בשנת 2007. הימים היו ימי טרום המשבר הכלכלי הגדול, גל המודעות לאיכות הסביבה היה בעיצומו וצרכנים רבים החלו להתעניין לא רק בקניית מזון אורגני המגודל בסביבתם הקרובה, אלא גם באופנה המיוצרת מחומרים אורגניים ובתנאי עבודה הוגנים ובריאים. עשרות מותגים חדשים של אופנה אקולוגיות צצו, ולייבלים גדולים כדוגמת סטלה מקרטני החלו להציע קולקציות שלמות שהוגדרו כידידותיות לסביבה. עם החרפתו של המשבר הכלכלי בשנת 2009, החל הטרנד שב"ווג" ניבאו לו חיי נצח לדעוך. בכתבה שפורסמה ב-"ניו יורק טיימס" דיווח המגזין על ירידה של ממש בהיצע של מכנסי הג'ינס האורגניים, שנחשבו למוצר פופולרי לפני 3 שנים בלבד. את היעלמות הכותנה האורגנית ממדפי הלייבלים הגדולים נימקו המעצבים במחירים היקרים של הג'ינסים המיוצרים מהחומר, שאינם מתאימים למציאות הכלכלית של ימינו. גם נטייתו של הסיב האורגני להימתח יותר מאחיו המהונדסים גנטית פגמה לדעתם בפונקציונלית של המוצר, שאמור לארוז כהלכה את פלג הגוף התחתון.

המעצבת צמחונית וכולנו מרוויחים. סטלה מקרטני לאדידס
המעצבת צמחונית וכולנו מרוויחים. סטלה מקרטני לאדידס

אך למרות המסקנות הלא נעימות, עדיין מוקדם להספיד את שוק האופנה הירוקה; היא אולי אינה טרנדית ונוכחת בכלי התקשורת בהקשרים החיובים שבהם צוינה בעבר, אך קבוצה עקשנית של צרכנים אידאולוגים ומעצבים עצמאיים ממשיכים את פיתוחה של הנישה שזנחו המותגים הגדולים:

ניו יורק: מסדינים רפואיים לקדמת המסלולים

אחד מהמעצבים הבולטים בתחום הוא ג'ון פטריק, מעצב אמריקאי המציג בשבוע האופנה של ניו יורק מזה כ־4 שנים. את הקו "ג'ון פטריק אורגניקס" ייסד המעצב ב־2003. באותה התקופה המודעות לנזקי חומרי ההדברה המשמשים לגידול כותנה היתה נמוכה, ופטריק נאלץ לגזור חולצות מסדינים רפואיים שיוצרו מהסיב האורגני עבור מטופלים בעלי רגישות לכימיקלים. עם הזמן התחיל המעצב לפתח בדים אורגניים באופן עצמאי מול מפעלים ביפן, וקיבל את תמיכת מועצת האופנה האמריקאית לפועלו. למרות האג'נדה הסביבתית, פטריק נמנע מליצור "בגדים היפיים"' כהגדרתו. כבן להורים פעילים חברתית שגדל בקומונה, נהג המעצב לקרוא בסתר מגזיני אופנה כ"ווג" ו"W", שהשפיעו על יצירתו לא פחות מהערכים שספג בבית. הבגדים בעיצובו בהתאם: מודרניים, סקסיים וקלים ללבישה, והאג'נדה נשמרת לפיתוח החומרים ולשגרת הייצור המקומית.

אורגני למהדרין. ג'ון פטריק
אורגני למהדרין. ג'ון פטריק

את הפריטים ניתן לרכוש בחנות המקוונת של פטריק

פריז: נעליים טבעוניות של חבר'ה טובים באמת

אחת ממסורות יום כיפור הזכורות פחות היא העדפת נעלי בד על פני נעלי עור במהלך יום הצום, אבל לא צריך להיות מאמין גדול בשביל להבין את היתרונות שבהעדפת נעליים שלא עושות שימוש בבעלי חיים לצורכי יופי, ולבחור בגישה הידידותית־הגיונית הזאת גם לשאר ימות השנה. מותג הנעליים הפריזאי הצעיר The good guys מאפשר לאמץ את דרך החיים הזו בצורה קלה ונעימה, עם נעלי יוניסקס קוליות שהן טבעוניות למהדרין. מאחורי החבר'ה הטובים עומדת המעצבת מריון הנניה (בת זוגו של מוזיקאי הפולק המוערך הרמון דיון שמופיע בקטלוגים העונתיים של החברה), שהחלה את דרכה בגיל צעיר עם מותג נעליים אישי ולא טבעוני. אחרי סגירתו עבדה כמעצבת פרילאנסרית בבתי אופנה פריזאיים שונים. מצוידת בניסיון ובנקודת מבט עשירה שאימצה מהאזורים השונים של התעשייה החליטה המעצבת לחזור לעשייה עצמאית תוך קידום העיקרון החשוב המלווה אותה בחייה האישיים, אבל עם הבנה שזה לא יכול להיות מוקד המשיכה היחידי של העסק.

לא רק ליום כיפור. "החבר'ה הטובים"
לא רק ליום כיפור. "החבר'ה הטובים"

ואכן, הנעליים של החבר'ה הטובים הן לא רק נעליים שאינן עושות שימוש בחומרים מן החי, אלא מוצר מעוצב לעילא, שמעדכן קלאסיקות עבר מוכרות כנעלי הברוג, מגפי המדבר, המוקסין הקלאסי ומגפי צ'לסי. בחירת החומרים רגישה, טכניקות הייצור חדשניות ובעיקר בחירות הצבע רעננות ושילובי הצבעים מקוריים. כל הדגמים מיוצרים בטווח מידות נשי וגברי כאחד, וטווח המחירים שפוי ביותר, בייחוד בהתחשב בעובדה שנעליים מהז'אנר הזה מתומחרות בדרך כלל במחירים גבוהים ממחירי נעלי עור רגילות ובכך שהקולקציות מיוצרות במפעל פורטוגלי שמספק לכל עובדיו תנאי העסקה הוגנים כחלק מהקו האתי של המותג.

גם אנחנו תוייגנו! היכנסו לחשבון האינסטגרם של "החבר'ה הטובים":

ישראל: כותנה אורגנית משובחת בעירנו המפויחת

גם בארץ השימוש בחומרים אורגניים וההתעקשות על ייצור מקומי הם בעיקר מנת חלקם של המעצבים העצמאיים. בין המעצבים המקומיים שהתנסו בשימוש בכותנה אורגנית אפשר למנות את אליס דהן ל"שיין", מריה ברמן וחברת קום איל פו. אחת מפורצות הדרך בתחום היא גילי רביד, בעלת מותג בגדי היוגה "אנג'לי". רביד מקפידה להשתמש בכותנה אורגנית וסיבי במבוק טבעיים. "ההחלטה לעבוד עם חומרים אורגניים לא נבעה מהטרנד הירוק – מבחינתי זו היתה הבחירה הטבעית, שהתאימה לאופי המותג". את הבדים היא מייצרת בטורקיה במיוחד עבור הקולקציה, תוך כדי הקפדה על איכות הטקסטיל והתאמתו לאקלים המקומי ופעילות היוגה. "אני לא חושבת שלקוחות מגיעים אליי במיוחד כדי לקנות כותנה אורגנית, לרובם זה בונוס נחמד אבל לא הרבה מעבר. אני מקפידה לציין את הערך המוסף, אבל גם לנפץ מיתוסים. כותנה אורגנית לא תגרום לעור להיות זוהר או בריא יותר, אך השימוש בה תוך כדי הקפדה על תפירה מקומית תורמים לסביבה ולכולנו".

לא רק ליוגה. אנג'לי
לא רק ליוגה. אנג'לי
מקווה ישראל 10, תל אביב (ואפשר גם לרכוש באתר ובחנות המקוונת: anjaly.com)