הג'ואל מציון: למה סלבריטאים יהודים התחילו ללכת עם טלאי צהוב?

בילי ג'ואל הופיע להדרן עם טלאי צהוב, ניב שולמן הגיע עם טלאי על ז'קט לטקס של MTV וגם חבר של לנה דנהאם איוורר את תליון המגן דוד שלו לאחרונה. סלבריטאים יהודים אמריקאיים מביעים מחאה על האנטישמיות הגוברת בארה"ב בדרך יצירתית שמעצבנת כמה אנשים על הדרך ומנגד זוכה לתמיכה בחוגים יהודים ליברליים

ניב שולמן בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס
ניב שולמן בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס
4 בספטמבר 2017

בעת האחרונה, נראה כי העולם הולך לעידן חדש של טירלול שכמוהו לא חווינו, ובהתאם לכך, הויזואליה דרכה אנשים בוחרים להביע את עמדתם בנושאים שעל סדר היום – הופכת בולטת יותר.

בילי ג'ואל עם טלאי צהוב בהופעה שלו באוגוסט 2017. צילום: גטי אימג'ס
בילי ג'ואל עם טלאי צהוב בהופעה שלו באוגוסט 2017. צילום: גטי אימג'ס

בשבוע שעבר הגיע הזמר בילי ג'ואל להופעה שלו במדיסון סקוור גארדן כשהוא עוטה על דש הז'קט שלו טלאי צהוב. לא צריך להיות מדען טילים בכדי להבין שג'ואל הביע שאט נפש מהנשיא האמריקאי, שזה עתה סירב להכיר בקיומם של נאצים בהפגנות בשרלוטסוויל.

כשדונלד טראמפ בחר לגנות אנשים "משני הצדדים" ולטעון ששניהם אשמים באותה מידה, העולם התפלץ ואפילו עמיתיו הרפובליקאים התקשו להאמין שטראמפ מסוגל להיות עד כדי כך מטומטם וחסר רגישות. (תזכורת: במהלך ההפגנות, דהר מפגין ימני קיצוני עם רכבו לתוך קהל של מפגינים למען זכויות אדם ודרס למוות את הת'ר הייר שהיתה בת 32 בהירצחה).

המסר המהדהד של ג'ואל זכה לחיזוק מצד משפחתו – אשתו לשעבר, הדוגמנית כריסטי ברינקלי, העלתה תמונה של גו'אל לאינסטגרם בו כתבה מילות תמיכה בבעלה, וגם בתם של השניים, אלכסה ריי, העלתה פוסט תמיכה באבא שלה עם הכיתוב "ככה עושים את זה! זה אבא שלי! יהודי ניו יורקי!".

במהלך המופע, ג'ואל לא התייחס לטלאי שהיה עליו, לא פצח בנאום מטרחן ונתן לכוכב הצהוב לעשות את שלו. הוא בהחלט עשה – הרשת התמלאה בידיעות על בחירת הלבוש של ג'ואל ובדעות שתמכו בצעד הייחודי, אל מול כאלה שלא אהבו את האקט וטענו שזה מוזיל את זיכרון השואה (אם ככה ג'ואל "מוזיל" את השואה, אז דרכו של בנימין נתניהו להזכיר את השואה בכל נאד שהוא תוקע היא כבר ממש מכירת חצר של אושוויץ בשקל תשעים).

https://www.instagram.com/p/BYFM_3TnFIx/

בכל מקרה, עדיין לא הפסקנו להגיד "אפטאון גירל" וכבר החלה ניכרת התופעה באירועי תרבות נוספים – טקס פרסי הווידאו האחרון של MTV אירח שלל אמנים שהביעו בוז כללי לנאצים, כולל פריס ג'קסון בתו של מייקל ז"ל, אבל מי שבאמת הגדילו לעשות היו שניים: ניב שולמן וג'ק אנטונוף.

שולמן, במאי הסרט "קאטפיש" הגיע לטקס לבוש בז'קט בורדו עם טלאי צהוב (וגם דש בצורת לב), ואילו אנטונוף, חבר להקת Fun ובן הזוג של לינה דנהאם, הגיע עם שרשרת זהובה עם תיליון מגן דוד על צווארו. "השרשרת הוזמנה מאיביי בשניה שלהיות נאצי הפך למיינסטרים שוב", סיפרה בסרקסטיות דנהאם. בתגובה, אתרי חדשות יהודיים כמו "The Jewish Star" (כמה אירוני), סיקרו את הנושא בנימה ביקורתית, לצד טקסטים אחרים שדווקא מביעים תחושות אחרות.

ניב שולמן ולורה פרלונגו בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס
ניב שולמן ולורה פרלונגו בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס

אנדרו סילו-קרול, עורך האתר "Jewish Telegraphic Agency", כתב במאמר מיוחד כי "יש מעט מאוד חפצים סימבוליים מהשואה שמסוגלים להזיז אצלי משהו כמו שהטלאי הצהוב מסוגל. לכאורה בלתי מזיק, מחובר לחולצה או לז'קט, בתפירה גסה. כמעט ילדותי ומצחיק – כמו רעיון של ילד לגבי 'איך נסמן את האויב ונבייש אותו'. בבהירות שלו, הטלאי הצהוב מדגיש ומבהיר את חזון האלימות הנאצית שהפיקה אותו".

"זה היה קצת מוזר לראות את בילי ג'ואל לובש טלאי צהוב בהופעה שלו, שבוע אחרי האלימות הלבנה בשרלוטסוויל. הוא לא האמן הראשון שעולה בראש כשחושבים על מחוות פוליטיות נועזות או פרובוקטיביות… מחוותו של ג'ואל היתה מעניינת יותר ומשמעותית יותר, דווקא משום שמעורבותו היהודית, כפי שניסח זאת בעבר, הגיעה לשיא בברית המילה שלו", המשיך סילו-קרול.

בן אנטונוף בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס
בן אנטונוף בטקס פרסי הווידאו של MTV. צילום: גטי אימג'ס

"הכוכב כאילו אמר לנאו-נאצים שהתאספו בשארלוטסוויל – שגם הוא, סלבריטי חילוני ומולטי מיליונר, עדיין קורבן של אִידֵאוֹלוֹגִיָה. הנאצים גרמו ליהודים ללבוש את הטלאי הצהוב כדי שלא יוכלו להתחבא. ג'ואל אמר להם 'אני לא מסתתר. אני לא יכול להסתתר. בוא ותתפוס אותי'".

באותו שבוע בו ג'ואל שם על עצמו טלאי צהוב, בית האופנה מיו מיו הוריד מהמדפים עיצובים מקולקציה חדשה וסרת טעם במיוחד – על חלק מהדגמים נתפר כוכב צהוב, זהה כמעט לחלוטין לטלאי הצהוב, אלא שבמקום הכיתוב "Jew" הופיע בו הכיתוב "Jhon". לא ברור איך במיו מיו הצליחו להגיע לכאלה רמות של חוסר טאקט סר טעם, שכן בימים כתיקונם, חברת הבת של פראדה זוכה לשבחים על המסלולים. לא הפעם, כאמור. הקולקציה הורדה, כפי שכבר קרה בעבר לעיצובים חצופים בעלי "טלאי צהוב" (או פיסות בד שמזכירות אותם באופן חשוב) של בית האופנה הספרדי זארה. באופן כללי, מידי פעם לפעם עדיין צפה באינטרנט תמונה ויראלית של עיצוב שמעצבן אוכלוסיות יהודיות שונות, לפעמים בצדק, לפעמים לא, אבל המסקנה העיקרית היא שמי שנכנס לעיצוב שכזה בעיניים פתוחות – כנראה ממש רוצה את מסע יחצי הציבור או כותרות גדולות.

מתוך הקולןקציה של מיו מיו שהורדה מן המדפים בעקבות מחאה
מתוך הקולןקציה של מיו מיו שהורדה מן המדפים בעקבות מחאה
מתוך הקולקציה של מיו מיו שהורדה מן המדפים בעקבות מחאה
מתוך הקולקציה של מיו מיו שהורדה מן המדפים בעקבות מחאה

"אתמול בלילה היה הזדמנות עבורי להזכיר לאנשים שהשואה התרחשה לפני זמן לא רב כל כך, ושלאורך ההיסטוריה יהודים תמיד התמודדו עם קולות מפלים נגדם", אמר שולמן לאתר TMZ. "אני יהודי. זה חלק חשוב מהמורשת התרבותית שלי ואני חושב שזה חשוב שכולנו נהיה ביחד, יהודים בשביל יהודים, יהודים בשביל מיעוטים אחרים – בשביל להגן על ההיסטוריה שלנו ועל הזהות שלנו. אני חושב שכל אדם שיש לו השפעה על המדיה, כמו בילי גו'אל ואני עצמי – חשוב שנראה לאנשים שאנחנו כאן, אנחנו מזדהים בצורה מסוימת ואנחנו גאים בזה".

מה שמעניין בפעולה ובמילים של שולמן זה שהן עוררו דיון בארה"ב, אבל לו שולמן היה בוחר להגיע לטקס פרסי אופיר נניח עם טלאי צהוב, סביר להניח שסדרנים היו זורקים אותו מהאולם. כנראה שיש משהו ביהדות הרפורמית, הליברלית יותר של אחינו מעבר לים, שבכל זאת מסוגלת לראות את התמונה הגדולה ולהביע מחאה או להעביר מסר בצורה ייחודית ולא מתלהמת, למרות השימוש בטלאי שכנראה לנצח יישאר פרה קדושה.

[interaction id="59ad541980330d000143c3d9"]