הכניסה לחלקות בלבד: עלמה הראל לא מבינה מה הבעיה של אינסטגרם עם שיער ערווה

היוצרת הישראלית עלמה הראל צילמה את השחקית אליה שוקט למגזין iD, העלתה את התמונות לאינסטגרם וגילתה שתמונה בה מופיע שיער ערווה צונזרה מן הרשת החברתית. "התמונה של אליה לא יותר מינית מתמונות אחרות של נשים בתחתונים, אבל היא מפריעה לכם כי היא מראה ייצוגים אחרים של נשים שלא מקובלים על המבט הגברי", כתבה הראל

צילום מסך של השחקנית אליה שוקט למגזין iD. צילום: עלמה הראל
צילום מסך של השחקנית אליה שוקט למגזין iD. צילום: עלמה הראל

הקורבן האחרון של מדיניות העירום של אינסטגרם היא תמונה של השחקנית אליה שוקט ("משפחה בהפרעה", "משלחת חיפוש") שצולמה עבור מגזין האופנה iD על ידי הבימאית והצלמת הישראלית-אמריקאית עלמה הראל.

הראל, שסרטה "חוף בומביי" משנת 2011 זכה בפרס הסרט התיעודי הטוב ביותר בפסטיבל טרייבקה וסרטה הנוסף "Love True" משנת 2016 התמודד עם שיברון לב בצורה ייחודית שהרחיבה את הגדרת הקולנוע התיעודי, היא גם מי שעומדת מאחורי הארגון ללא מטרות רווח Free The Bid הפועל למען שילובן של נשים בבימוי והפקות בתעשיית הפרסום האמריקאית במטרה לשבור את הרוב הגברי המוחץ ששולט בתעשייה זו.

לאחרונה כאמור היא צילמה את שוקט עבור מגזין האופנה, ולאחר שהעלתה את התמונות לאינסטגרם, גילתה כי האלגוריתם של הרשת החברתית הוריד את התמונה מהרשת – וכל פעם שהועלתה מחדש היא הורדה מחדש. תמונות אחרות מאותה הפקת אופנה, כמו זו למשל שכאן למטה – לא הורדו מאינסטגרם:

https://www.instagram.com/p/Bb3x2hrHaRV/

https://www.instagram.com/p/BbmZ7HWHSZK/

יצוין כי התמונה שאינסטגרם מצאו לנכון להוריד לא רואים איבר מין נשי (חלילה וחס) או אפילו פטמות על שדיים מצודדים. אז מה כן רואים שם שהפריע לאנשים שדיווחו על המפגע התברואתי? רגליים פתוחות ושיער ערווה. מכאן ניתן אולי להסיק שמה שמפריע לאינסטגרם הוא הבוטות ברגליים פתוחות, אך הפלא ופלא – באינסטוש מצויים שלל תמונות של דוגמניות ברגליים פתוחות, אלא שאצלן הכל חלק, ללא זכר לשיער הטבעי שלמרבה האימה מראה סוג אחר של נשיות – את הסוג המקורי, למעשה.

תמונות שמותר להראות באינסטגרם:

תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם
תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם

 

תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם
תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם

 

תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם
תמונה של @jamesfelixraw. צילום מסך מאינסטגרם

"אז מהו מבט גברי? ולמה הוא שולט במדיה שלנו ובאיך שאנו רואות את עצמנו?", כתבה הראל בחשבון האינסטגרם שלה והעלתה שלל תמונות של דומגניות עם רגליים פתוחות, שצולמו על ידי גברים ועדיין נשארות איתנות ברשת. "צילמתי את אליה שוקט והעלתי את התמונה הזאת לאינסטגרם השבוע, ולמרות שהמון מכם העלו אותה בחשבון שלהם, היא הורדה שוב ושוב. אינסטגרם ממשיכים להוריד אותה. אז לכל אלה שכתבו לי, ולכל מי שמתווכח כאן בתגובות – אני רוצה להראות לכם עד כמה זה פשוט. כל התמונות האלה (של הדוגמניות ללא שיער הערווה, ט"א) הן דוגמה לתמונות שנשארו באינסטגרם ושאינן מפרות את 'חוקי הקהילה'. האם אתם רואים הבדל בין התמונות האלה לתמונה שצילמתי? התמונות כאן צולמו על ידי גבר בשם @jamesfelixraw. כמובן שיש נשים שגם מצלמות תמונות כאלה – ויש להבהיר שזוהי לא ביקורת על תמונות מסוג זה.

https://www.instagram.com/p/BbsHmjlHxJa/

אני שואלת את אינסטגרם ואת מי שדיווח על התמונה שצילמתי – למה אתם רוצים לצנזר אותה? כי הבחורה לא עשתה פאקינג שעווה? והיא לא עושה לכם פוזה באופן שגורם לכם לחשוק בה? התמונה של אליה היא לא יותר מינית מהתמונות האחרות. היא מפריעה לכם כי היא מראה את ההבדלים בין איך שחלק מהנשים בוחרות להציג עצמן בסלפי לעולם, לבין דבר אחר ואמיתי עבור נשים אחרות. לא כל הנשים צריכות להפסיק לעשות שעווה, אבל האם אפשר לתת לאלה שלא עושות שעווה לייצג את עצמן בדימויים שלא מתאימים למבט הגברי שמדכא כל ייצוג נשי אחר?"

בהמשך הפוסט הראל מצטטת מוויקיפדיה הסבר מילוני לגבי מהו מבט גברי ומציינת את את חוקרת הקולנוע הפמיניסטית לורה מאלווי שטבעה את המונח "מבט גברי" בשנת 1975 וייחסה אליו שלוש תכונות – כאשר עומד גבר מאחורי המצלמה, כאשר הוא מיוצג על ידי דמויות בסרט, וכאשר המצלמה מכניסה את המבט הגברי לנקודת המבט של הצופה עצמו (אלו היו 60 שניות של לימודי קולנוע שנה א, ממליצים לכם להתעמק אם הנושא מסקרן אתכם).

כך או כך, נראה כי אחרי קמפיין #Free The Nipple  ו- #Me Too שצברו תאוצה ברשתות חברתיות כמו אינסטגרם ופייסבוק – השחרור ממש לא נראה באופק, ולראיה, פייסבוק הסירו את הפוסט של הראל כשהיא פירסמה אותו גם בעמוד הפייסבוק שלה. למרבה הפלא – באינסטגרם הוא עדיין קיים, אולי  בגלל שהוא "חבוי" בתוך פוסט שכולל מספר תמונות – כולן ייצוג נאמן של מבט גברי שמבלבל את האויב.