על חניבעל ובורקה

שלוש תחרויות אופנה בינלאומיות הסתיימו בימים אלה, והזוכים הצעירים והמבטיחים עולים על המסלול. ויש גם נציגה יפואית

עיצוב של סטו מרנן
עיצוב של סטו מרנן
14 באוגוסט 2013

סוף שנת הלימודים האקדמית מביא עימו את קולקציות הגמר של בתי הספר הגבוהים לעיצוב, ובזמן שאצלנו תצוגות הסיום חשפו כישרונות חדשים ומבטיחים, התרחש אותו ריטואל במספר עצום של מוסדות זרים ברחבי תבל. הכמות הבלתי נתפסת של בוגרים צעירים שרעבים להציג את החזון שלהם ולתפוס את התעשייה רק גדלה מדי שנה, ובשביל לעשות סדר בדברים (או לפחות להניח זכוכית מגדלת על כמה מהמעניינים שבהם) נוסדו תחרויות הכישרונות הבינלאומיות, והן זוכות מדי שנה לייצוג ישראלי מיוחד.

ITS

תחרות בת 13 שנה של חברת דיזל שנחשבת מסחרית, שכן אחד הפרסים המרכזיים בה הוא התמחות במותג הג'ינסים האיטלקי, שעשויה בהחלט להוביל למשרה קבועה בחברה, כפי שאכן קרה במקרים של הזוכים הישראלים הקודמים עינב צוקר (שהמשיכה אחרי דיזל לפתיחת המותג ראס אובטה עם אחותה) ונירן אבישר, שזכה בפרס לפני שנתיים. את הפרס המרכזי של קולקציית השנה קטף הפעם בוגר הרויאל קולג' הלונדוני האן צ'ואל לי, שהציג קולקציית בגדי גברים מורכבת בהשראת דמותו של חניבעל לקטר וקבוצת הפשיעה היפנית היאקוזה, שנוהגת להסוות את מספר הקעקועים המרובים המעטרים את גופם תחת חליפות. באוסף, ששילב בין אלגנטיות לאופל, הציג לי צלליות חזקות שהתבססו על מחויטים חדים. מבעד לצלליות בצבצו שכבות של עורות שהמעצב שיסע בעבודת יד כדי ליצור מראה של מוטציה – מוטיב שלעתים השתלב רק בגב המראות ובמקרים אחרים העניק להם שכבת בסיס ראשונית גלויה־סמויה.

Hyeres

פסטיבל הייר, שמתקיים מדי שנה בווילה נוליס שבדרום צרפת, הוא אירוע תרבותי מגוון ששם דגש על הפן האוונגרדי של תחומי האופנה והצילום. במרכז הפסטיבל עומדת תחרות המעצבים הצעירים שהחלה את דרכה בשנת 1985, ובזוכי העבר שלה ניתן למנות את צמד המעצבים ההולנדים ויקטור ורולף. את הפרס הראשון השנה גרפה הבוגרת הפינית סטו מרנן, עם קולקציה שנשאה את הכותרת "הבגד בתמונת הנוף". בעבודת המחקר שקדמה לפיתוח הקולקציה התמקדה המעצבת הצעירה בהדפסי הסוואה צבאיים, באמנויות אדמה – ז'אנר פיסולי שעושה שימוש בחומרים טבעיים שהתפתח בשנות ה־60 של המאה הקודמת, בצלליות ובטכניקות של בגדי הוט קוטור מאותו העשור, בפרט אלה שיצר ז'יבנשי עבור אודרי הפבורן. התוצאה הסופית הייתה דרמטית מאוד הן מבחינת הנפח והן מבחינת הצבע, ועדיין המעצבת הצליחה לשקף נאמנה את הרומנטיקה שבשם שנבחר לאוסף.

Graduate fashion week

היוזמה הצעירה שמתקיימת בלונדון זו השנה השנייה שמה לעצמה מטרה להעניק במה למעצבים צעירים שאינם בוגרי אחד ממוסדות העיצוב של הממלכה הבריטית, שנחשבת חזקה בתחום לימודי האופנה במישור הבינלאומי. השנה השתתפו באירוע בוגרים נבחרים של 16 בתי ספר לעיצוב הממוקמים בערים שונות בעולם – החל ממילאנו ועד בונקה שביפן, כולל נציגות של בוגרת מהמחזור האחרון של שנקר. את המקום הראשון בקטגוריית קולקציית הנשים קטפה סשה נסאר, יפואית לשעבר שסיימה את לימודיה בסניף הפריזאי של בית הספר מרנגוני (לאחר שהעבירה את שתי שנות לימודיה הראשונות בקמפוסים של מילאנו ושל לונדון ששייכים לבית הספר). הקולקציה שהציגה נסאר ביטאה את תחושותיה כאישה ממוצא ערבי כלפי אירועי האביב הערבי, שאותם חוותה דווקא כשחיה באירופה. היא שידכה יחדיו אלמנטים מובהקים מעולם האסלאם כמו כסות הבורקה, הדפסי הכפייה וחוצצי המשרביה לרעיונות מודרניים של לבוש נשי, כמו למשל חשיפה מול הסתרה ושילוב של רצועות תחרה באזורים אסטרטגיים. העדינות וההרמוניה שבה זרמו מערכות הלבוש בעיצובה הם אלו שהניעו את חבר המושבעים להעניק לה את הפרס, שבמסגרתו תמומן לה יצירת קולקציית קפסולה מיוחדת שתוצג בשבועות האופנה של לונדון ושל פריז.