מותה של אגדה: קרל לגרפלד נפטר בגיל 85 בפריז

המעצב האיקוני שעמד בראש בית האופנה שאנל כבר למעלה מ-30 שנה החל את הקריירה הענפה שלו אי שם ב-1955. בגיל 85 ועם לא מעט פרובוקציות, הוא משאיר אחריו מורשת ארוכה של צבע, תעוזה והוט קוטור

קארלד לגרפלד עם אנה ווינטור ב-2015. צילום: GettyImages
קארלד לגרפלד עם אנה ווינטור ב-2015. צילום: GettyImages
19 בפברואר 2019

קרל לגרפלד, העומד בראש בית האופנה שאנל כבר למעלה מ-30 שנה, נפטר הבוקר בפריז, כך מדווחים גופי תקשורת בצרפת. מותו של מעצב האופנה האיקוני מגיע שבועות ספורים אחרי העדרותו התמוהה משבוע האופנה בפריז, שהוסברה בידי בית האופנה בכך שהרגיש עייף. זו הפעם הראשונה בה לגרפלד החמיץ את מסלול הקוטור בשבוע האופנה, דבר שהעלה תהיות בנוגע למצבו הבריאותי. סיבת המוות לא שוחררה בינתיים לתקשורת.

אחת התמונות האחרונות של לגרפלד, שבוע האופנה של פריז 2019. צילום: GettyImages
אחת התמונות האחרונות של לגרפלד, שבוע האופנה של פריז 2019. צילום: GettyImages

הקריירה הארוכה של המעצב הגרמני מלאת עשייה ענפה ויוצאת דופן. לבית האופנה הצרפתי הוותיק שאנל הוא נכנס בשנת 1983, בראשו הוא עמד במקביל להיותו המנהל האמנותי של בית האופנה פנדי ומותג האופנה קרל לגרפלד הקרוי על שמו.

לגרפלד בניו יורק ב-2017. צילום: GettyImages
לגרפלד בניו יורק ב-2017. צילום: GettyImages

לגרפלד נולד ב-1933 בהמבורג (אם כי סיפר ב-2009 שייתכן שנולד ב-1938), לאיש העסקים אוטו לגרפלד ולזבנית הברלינאית אליזבת' בהלמן. לפריז הוא היגר ב-1955, בה הוא למד היסטוריה ואמנות ומיד אחר כך החל את הכשרתו בעולם האופנה. בגיל 25 עיצב את קולקציית הקוטור הראשונה שלו תחת בית האופנה ז'אן פאטו, שנחשבה שנויה במחלוקת ופרובוקטיבית.

לגרפלד על המסלול ב-2018. צילום: GettyImages
לגרפלד על המסלול ב-2018. צילום: GettyImages

הפריצה הגדולה של עיצוביו המחתרתיים קרתה בשנת 1972, תחת המותג קלואה. בהמשך, מונה כמעצב הראשי של שאנל, בו הפיח רוח חיים חדשה אחרי שנים רבות בהן נחשב המותג הצרפתי מיושן ולא רלוונטי.

https://www.instagram.com/p/BtVUJiFno6m/

בחייו, עורר לגרפלד שערוריות רבות: ב-1993 גרם לעורכת הראשית של מגזין ווג, אנה ווינטור, לעזוב תצוגת אופנה של פנדי, בה העסיק כוכבת פורנו מוכרת כדוגמנית, ב-2009 התבטא בעד שימוש בעור ובפרווה, וב-2012 כינה את הזמרת אדל "שמנה מדיי". חייו האישיים של המעצב הצבעוני נותרו פרטיים למדיי, אך ידוע שהיה במערכת יחסים ארוכת שנים עם איש הלילה ז'אק דה באשר עד למותו ממחלת האיידס בשנת 1989.

קרל לגרפלד ואנה ווינטור. צילום: GettyImages
קרל לגרפלד ואנה ווינטור. צילום: GettyImages

"לעשות אופנה זה כמו לנשום עבורי" אמר לגרפלד למגזין האופנה ווג בשנה שעברה. עם שיערו הלבן האסוף, המשקפיים הכהים, כפפות העור מהן מציצות אצבעותיו ולא פחות מ-12 קולקציות בעיצובו בכל שנה – אין ספק שמדובר בלא פחות ממותה של אגדה.

בית האופנה הכריז על היורשת של לגרפלד, וירג'יני ויארד, שעובדת כמנהלת הסטודיו של שאנל מ-1987. ויארד נבחרה בידי מנכ"ל שאנל אלן וורטהיימר, אחרי שליוותה את לגרפלד בכל אירועי האופנה בהם ביקר בשנה האחרונה.