רוכב על ההצלחה

תערוכת מחווה למעצב הבריטי פול סמית' במוזיאון העיצוב בלונדון מאפשרת להיכנס לעולמו של האיש שבכלל רצה להיות רוכב אופניים מקצועי

במקביל לתערוכה שעלתה בסאמרסט האוס לזכרה של איזבלה בלואו, אחת מדמויות האופנה המוקצנות והססגוניות ביותר שידעה סצנת האופנה בלונדון, עורך מוזיאון העיצוב של העיר תערוכת מחווה למעצב שמייצג את הצד ההפוך של המתרס – פול סמית'. המעצב האנגלי הוותיק והמוערך ידוע בעיקר בשל הריאליסטיות והפרקטיות של עיצוביו, כמו גם האיכות המעולה וההבנה המסחרית המצוינת שלו. אם איזבלה מייצגת פנטזיית קוטור שאינה ברת השגה לאף אחת מלבדה, סמית' הוא זה שכל אחד יכול להתחבר ואף לרכוש את החזון שלו.

בכלל רצה לפדל. פול סמית'
בכלל רצה לפדל. פול סמית'

חמש עובדות על פול סמית', המעצב הכובש בפשטותו:

1) בניגוד למעצבים רבים שמציירים שמלות משחר ילדותם, פול סמית' בכלל לא תכנן להיות מעצב אופנה. כנער הוא חלם על קריירה של רוכב אופניים מקצועי והתאמן בקבוצה מקומית ובאופן עצמאי מדי יום לקידום מטרה זו. תאונת דרכים שבה נפצע פציעה קשה מפגיעה של רכב גדעה את החלום בגיל 17 ואת שלושת החודשים שאחריה הוא בילה בשיקום בבית החולים. את מסיבת השחרור שלו הוא ערך בפאב הסמוך, וזו הייתה הפעם הראשונה שמי ששאף להיות ספורטאי מקצועי שתה אלכוהול. בצירוף מקרים היה הפאב קרוב לא רק לבית החולים אלא גם לאוניברסיטת האמנות של עיר הולדתו, נוטינגהאם. סמית' הוקסם מהשאיפות היצירתיות והחופש של הסטודנטים שפגש באותו ערב והחל לראשונה להתעניין בעולם העיצוב והאמנות.

2) באחד הביקורים הבאים בפאב הוא פגש סטודנטית צעירה שרצתה להקים חנות בגדים וחיפשה מישהו שיתפעל את הצד העסקי של הפרויקט וסמית', חסר ניסיון לחלוטין באופנה או בעסקים, התנדב מיד למשימה. הוא איתר חלל טוב לחנות, התמקח על החוזה והחל לעבוד כמנהל העסק, כשהוא משרת מדי יום את הלקוחות, משנה את חלון הראווה ודואג לרענון החזית המסחרית. התקופה הזו שבה פגש מבני גוף שונים, הבין מה הדרך שבה לקוחות מרקעים שונים רוצים להראות ולשדר דרך הבגדים שלהם ומהם הפרטים הקטנים שמעודדים רכישה – נחשבת מבחינתו עד היום לתקופת ההכשרה הטובה ביותר שלו לקריירת העיצוב המפוארת שבה יפצח בהמשך.

עיצובים ריאליסטיים ופרקטיים. פול סמית'
עיצובים ריאליסטיים ופרקטיים. פול סמית'

3) הקריירה הזו החלה במפגש עם פולין דנייר, לקוחה שהגיעה לחנות שלוש שנים לאחר פתיחתה והפכה בהמשך הדרך לאשתו של סמית'. פולין בדיוק שבה לנוטינגהאם לאחר סיום לימודיה במסלול התואר השני ברויאל קולג' הלונדוני, ובמקביל למשרת ההוראה שקיבלה באוניברסיטה המקומית, היא החלה ללמד בערבים את בן זוגה החדש סמית' את רזי עשיית הבגד. אותם סשנים ארוכים לימדו את סמית' על החשיבות של פרופורציות, עבודה איכותית, תפירה מדויקת וההכרה בכך שגם רעיון פשוט יכול להפוך ליוצא מן הכלל כשהוא מבוצע בצורה הטובה ביותר ומחומרים משובחים. עם ההכרה הזו פתחו הוא ופולין ב־1970 את בית האופנה על שמו בעזרת חסכונות זעומים עם חנות בודדה במרכז נוטינגאהם.

4) העסק, שהתבסס תחילה על בגדי גברים קלאסיים עם טוויסט, צבר תאוצה במהרה. בשנת 1976 כבר הציג המעצב את הקולקציה שלו בדירה פרטית בשבוע אופנת הגברים של פריז ושלוש שנים לאחר מכן הוא פתח את חנות הדגל במתחם קובנט גארדן במרכז לונדון, שסמית' היה מחלוציו, ובה הוצגו בערבוביה הבגדים המוכנים ללבישה וחפצים יפים וייחודיים שאסף ברחבי העולם. החנות ההיא, שעדיין פעילה וסמוך אליה שוכן היום סטודיו העיצוב רחב הידיים של העסק, היא הייצוג הטוב ביותר לגישת הקמעונות הפתוחה והמקבלת של המעצב. הסביבה שבה מוצגים הבגדים לשיטתו חשובה כמו הבגדים עצמם, כשהוא שואף להעניק ללקוחותיו חוויית קנייה מעשירה וביתית המעבירה את הערכים שעליהם ביססו הוא ופולין את המותג בימים שעוד ניהלו אותו בביתם עם צנצנת מזומנים ששימשה להוצאות הייצור.

יצא להם טוב מצנצנת מזומנים. מתוך תצוגה של סמית' לסתיו-חורף 2013
יצא להם טוב מצנצנת מזומנים. מתוך תצוגה של סמית' לסתיו-חורף 2013

5) כיום עומד סמית' בראש אחת החברות העצמאיות המצליחות בעולם האופנה הבריטי, עם מחזור של יותר מ־200 מיליון ליש"ט בשנה. בגדיו נמכרים בכל רחבי העולם ובייחוד ביפן שבה מפעיל המותג לא פחות מ־200 חנויות. עיצוב החללים המסחריים נעשה מאז ומתמיד בסטודיו בקובנט גארדן שבו חדרים מסוימים מוקדשים להדמיית החנויות, אספקט שהמעצב מקפיד להיות מעורב בו ומקדיש לו לפחות שעתיים בכל יום עבודה. מלבד קו בגדי הגברים, הנשים, הילדים והאביזרים הוא מקפיד לערוך שיתופי פעולה תדירים עם מעצבים ואמנים שהוא מוצא עניין בעבודתם. וחלום הילדות הישן? זה התגשם באופן שונה מהצפוי כשסמית' שיתף פעולה עם חברת האופניים פאריס סייקלס לקו רכיבה בחתימתו המכיל מושבים בצבעי לוגו המותג המפוספס, אביזרי נשיאה וגם אופני מירוץ יפים ומהירים, ממש כמו אלה שאיתם קיווה לכבוש את הטור דה פראנס.

והנה הטריילר לתערוכה:

"Hello, my name is Paul Smith", עד 9.3 במוזיאון העיצוב של לונדון; designmuseum.org