תחל שנה ושמלותיה

שנת 2014 צפויה להיות רווית סטייל. קבלו את התחזית שלנו לחודשים הקרובים

אופנה מעצם הגדרתה היא תחום משתנה ודינמי שמגיב למאורעות תרבות, לשינויים חברתיים וכלכליים ולהתפתחויות טכנולוגיות. שנת 2014 צפויה להיות רוויות הפתעות ושינויים מרתקים הודות למפת הטרנדים התוססת שהציגו המעצבים בעונת התצוגות לאביב 2014; לאחת מתערוכות האופנה המסקרנות ביותר של מוזיאון המטרופוליטן, חילופי משמרות בבתי האופנה הגדולים; ולמתלבשות חדשות שיוסיפו עניין לזירה ואולי יוכתרו כאיקונות בסיכומי השנה.

יריית הפתיחה: גסקייה ללואי ויטון

הרגע שהכי מצפים לו בעונת התצוגות לסתיו 2014 (תיפתח בניו יורק בעוד כחודש) יתרחש בבוקר האחרון של חודש האירועים, בשבוע האופנה של פריז. אז יציג ניקולה גסקייה את הקולקציה הראשונה שלו לבית לואי ויטון, לאחר שעזב במפתיע את בית בלנסיאגה שאותו הקים לתחייה לפני כשנה וחצי והתמנה לממלא המקום של מארק ג'ייקובס לפני פחות מחודשיים. הציפייה היא שגסקייה ייקח את הקולקציות של ג'ייקובס, המבוססות על נרטיב, לכיוון מתקדם יותר – בעיקר בכל הנוגע לפיתוחי גזרה וצללית – תחום שבו הוא ידוע כמסטר מדופלם.

האם יצליח להשתחל לנעליו של מארק ג'ייקובס? ניקולה גסקייה
האם יצליח להשתחל לנעליו של מארק ג'ייקובס? ניקולה גסקייה

מבחן מסוים תזמן לו קטגוריית האביזרים של המותג, בייחוד פלח התיקים: אף שתיק האופנוענים שיצר עבור בלנסיאגה הפך להיות it bag מדובר – לא הצליח המעצב במהלך כל הכהונה המפוארת שלו ליצור להיט מוצלח באמת בתחום (בעיקר בהשוואה לפריטי הלבוש הנהדרים). בבסיסו לואי ויטון הוא מותג מורשת מסעות, שהחל את דרכו כיצרן תיקי יוקרה ומשם המשיך לאופנה. צפוי שגסקייה יתמקד בדגמים הקלאסיים יותר של המותג עם שינויים אחדים בעונה הראשונה, אבל יהיה מעניין לראות אותו מתמודד עם אתגר שיבוץ המונוגרמה המפורסמת בעולם.

הסרט: "איב סאן לורן"

אחת הביקורות המהדהדות על השינוי התדמיתי המקיף שהעביר הדי סלימאן בבית סאן לורן (שעם כניסתו לשורות הבית בחר להשמיט משמו את ה"איב"), היא העובדה שהוא מבטל בהדרגה את תחושת המסורת והכבוד שבנה מייסד הבית המנוח, גם כאשר הוא מקפיד לשלב דגמים איקוניים מהארכיון בקולקציות החדשות והגרנג'יות שהוא יוצר. תוך זמן קצר צפויות רוחו ודמותו של איב לשוב לחזית, הודות לשני סרטים עלילתיים חדשים שמשחזרים את השנים הפרועות של המעצב, שהיה סקנדליסט לא פחות גדול מסלימאן: בסרט הראשון יגלם את המעצב השחקן הצרפתי הנאה פייר ניני. הסרט צפוי להעלות כבר החודש, ועלילתו תחל בשנה שבה מונה איב סאן לורן כמעצב הראשי של בית דיור האגדי, והוא בן 21 בלבד. משם יתגלגל הסיפור להקמת הבית הנושא את שמו דרך מערכת היחסים הסבוכה עם שותפו פייר ברז'ה וחיי החברה הסוערים של השניים, שהיו רוויים במסיבות בוהמייניות ובמסעות אופיום.

קבלו טריילר לסרט הראשון על איב סאן לורן:

התערוכה: צ'רלס ג'יימס במוזיאון המטרופוליטן

ב־5 במאי תיפתח התערוכה השנתית של מכון התלבושות של מוזיאון המטרופוליטן הניו יורקי, באירוע השטיח האדום של האופנה בחוף המזרחי של ארצות הברית, שמקדם את אחת מתערוכות האופנה הגדולות של השנה. הפעם ההתרגשות היא גדולה מבשנים הקודמות, לקראת אחת הפתיחות המסקרנות ביותר מאז הפתיחה שהוקדשה למקווין ז"ל. הפתיחה הצפויה מתמקדת גם היא במעצב אנגלי מנוח – צ'רלס ג'יימס.

[tmwinpost]

ג'יימס נולד אמנם באנגליה והגינונים הבריטיים שלו התבטאו בחייו ובעיצוביו, אך את מרכז פעילותו העביר בגיל 19 לארצות הברית – תחילה לשיקגו ואחר כך לניו יורק. סימן ההיכר שלו הוא שמלות מפוסלות וגדולות מהחיים שבהן נעשה שימוש יוצא דופן בבד ליצירת נפח ולתעתועי צבע רב שכבתיים. ג'יימס נמנע בעבודתו מהתייחסות ספציפית לעונות והעדיף לקבל השראה מהלקוחה שעבורה הוכן הבגד. מעניין מי יהיו הכוכבות שיופיעו במלבושים מהארכיון של ג'יימס – המלא בשמלות בעלות נוכחות כבדה יותר מאלה שהשטיח האדום של המטרופוליטן הורגל אליהן.

איקונות האופנה החדשות: אידי קמפבל ולורד

אם 2013 הייתה השנה הבלתי מעורערת של קארה דלווין – הדוגמנית הבריטית העכברית בעלת המבט והמלתחה החצופים – נראה שבשנת 2014 תירש אותה עמיתתה הלונדונית שמבעבעת כבר זמן מה – הדוגמנית אידי קמפבל. בשנה החולפת גזרה קמפבל את שערה הבלונדיני הארוך לתספורת בוב קשוחה בגוון משתנה שבין חום כהה לשחור. השינוי התדמיתי הזה – כמו גם מערכת היחסים שהיא מטפחת עם בנו של סולן רוקסי מיוזיק, בריאן פרי – הזריקו לילדה התמימה לשעבר אנרגיות רוקנ'רול וקירבו את התדמית שלה לזו של אידי אחרת – אידי סדג'וויק – שהייתה נערת הפקטורי של אנדי וורהול. מחוץ למסלול היא משלבת את לוק קודר למחצה עם חדווה לאקסצנטריות אנגלית והשפעות מעולם הרכיבה, גם בשל העיסוק הצדדי שלה כרוכבת סוסים.

צפו בקמפבל קוטפת את פרס דוגמנית השנה בטקס פרסי האופנה הבריטי:

כוכבת חדשה וצעירה בהרבה היא לורד – המוזיקאית העולה בת ה־16 – שפרצה לתודעה בסוף השנה הנוכחית. בעזרת סטייליסטים שעובדים עם ריהאנה ועם אליזה דוליטל היא מטפחת במהירות של עלייתה כזמרת – מראה מזוהה ומתקתק שמערבב תלבושות דיווה עם שלומיאליות שמקורה בפרבר הקטן בניו זילנד שבו חייתה עד לא מזמן.

זו הקטנה גדולה תהיה. לורד
זו הקטנה גדולה תהיה. לורד

הטרנד: מקסימליזם

עונת אביב 2014 הייתה נקודת מפנה בעולם האופנה, שהשלכותיה יורגשו ודאי בשנים הבאות: מעצבי אופנה שדגלו בניקיון ובקווים חדים – כגון פיבי פיילו לסלין או רף סימונס בבית דיור – הדהימו במראה מקושקש ועמוס. אם לוקחים בחשבון ששניהם שינו את חוקי המשחק בחמש השנים האחרונות בכל רובדי עולם האופנה – ממעצבים גבוהים עד לאחרונת רשתות השיווק הזולות – הרי מדובר בתזוזת קרקע משמעותית ומעניינת.

קשקוש נהדר: צפו בתצוגת אביב־קיץ 2014 של סלין:

אחרי תקופה ארוכה שבה שלטו הדפסים דיגיטליים והפכו למיינסטרים, יוכרו השנה סוג חדש של דפוסים, בעיקר בהשפעת הקולקציה המגה צבעונית והבולטת של בית פראדה לקיץ, שבה הדפסי דיוקנאות מוגדלים של נשים תפסו את שטח המתאר של פריטי לבוש שלמים. גם עיטורי קריסטלים כבדים צפויים לתפוס מקום – לא רק כרקמות על שמלות אלא גם כתוספי בלינג לתיקים, נעליים, חגורות וקשתות שיער מוגזמות.