האנשים שהגשימו את החלום

מקימים עסק מאפס? הנה כמה אנשים שהצליחו לעשות את זה. ניסינו להבין וללמוד מהם איך

עסק. צילום: Shutterstock
עסק. צילום: Shutterstock

לרוב זה מתחיל מרעיון או חלום, ממשיך דרך בדיקת היתכנות כלשהי, ובתוספת השקעה כספית לא מבוטלת והמון אומץ לב זה קורה, וקופצים למים: מקימים עסק קטן. כמובן שבוחרים שם, ממתגים פה ושם אבל אז (ורצוי עוד הרבה לפני) מתחילות השאלות. איך משווקים? איך מוכרים? איך מקדמים? איך מגיעים לעוד ועוד לקוחות כדי שהעסק – קטן ככל שיהיה – יתקדם ויצמח לעסק רווחי?

מצד אחד, העולם בו אנו חיים היום פותח בפנינו אינספור ערוצי שיווק ומכירה שניתן להקים בלי שיפוצניק או שכירות חודשית (לפחות לא של קירות). מצד שני – גם שם, בערוצי השיווק והמכירה הדיגיטליים,צריך לדעת איך להתנהל נכון. כי אם בחנות ברחוב יש הרבה תחרות עםעסקים מסביב שדומים לכם, הרי שבמרחב הווירטואלי התחרות הינה אינסופית.

מפחיד? לא בהכרח. ביררנו עם כמה בעלי עסקים קטנים ומצליחים איך הם עשו את זה: הגשימו את החלום והקימו עסק מאפס.

המסקנה היא אחת: זה אפשרי בהחלט, רק שכדאי מאד לעלות על העגלה (מה עגלה? מטוס!) מהר, ולגייס את הסיבים האופטיים לטובתכם.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

רפי ונר

שם העסק: מפתח העיר, דיזנגוף 147 פינת ז'אן ז'ורס

מה עושים: שירותי מנעולנות מגוונים, שכפול מפתחות ועוד.

איך הכל התחיל?

"אני מנעולן כבר 12 שנה. תמיד אהבתי את התחום. עבדתי קצת מהבית ולפני כ-3 שנים, כשהמכונות השתלטו על המרחב הביתי, החלטתי לפתוח חנות שכונתית. המזל הגדול שלי היה אמיר כהן, חבר טוב שעבר בסביבה ושעוסק בקידום ברשתות חברתיות. הוא שינה לי את החשיבה. אני חושב שלרוב המנעולנים אין מושג ברשתות חברתיות והאמת היא שגם לי לא היה. אמיר ראה אותי מרכיב מנעול ואמר 'חכה, אני הולך להביא מצלמה. אתה תסביר מה אתה עושה ואני אצלם'. בהתחלה סירבתי, בסוף הסכמתי, והסכר נפרץ. העלנו את הסרטון ליוטיוב ואנשים התחילו לבוא לחנות בזכותו".

ומאז, באילו כלים דיגיטליים אתה משתמש?

"אני משקיע לפחות שעה וחצי ביום לשיווק ברשתות חברתיות. הסרטונים שאני מעלה עוזרים לאנשים להגיע אלי כי זה 'מקפיץ' אותי בחיפוש כל מיני דברים מיוחדים בגוגל (שכפול מפתח למעלית, למשל, או מנעול לאופניים). אני גם מפרסם בפייסבוק: העליתי מודעה בתקציב של 500 ש"ח והגעתי לחשיפה ל-500,000 איש. אני מודה שאני בעצמי לא האמנתי איזה כוח יש לרשת, אבל אני רואה איך התנועה בחנות משתנה באופן מהותי".

אז איך עסק קטן יכול להתגבר על הקשיים בדרך למעלה?

"מעבר לקשיים הרגילים שלא אחדש לגביהם, חייבים לדעת לפרסם נכון. כלומר בתקציב נכון ולקהל הנכון. הבנתי שהשירותים המיוחדים שלי הם מה שצריך לפרסם ושם השקעתי את הכסף. אני גם בוחר לפרסם לאנשים שנמצאים ברדיוס שלי, לא יותר מ-15 ק"מ כך שהאנשים הנכונים מגיעים אלי, ואז כמובן שהחוכמה היא לשמור על הלקוחות שבאים. הטיפ הכי גדול שקיבלתי מאמיר בהקשר של הרשת היה: 'אל תנסה למכור. תעלה לרשת שירות אמיתי בצורה של ידע והלקוחות כבר יבואו מעצמם'. וזה נכון".

ניר קולקר

שם העסק: DATU, יצחק אלחנן 25

מה עושים: חנות בגדים מיוחדים ואקססוריז בייבוא אישי.

איך הכל התחיל?

"אני מתעסקת עם אופנה וסטיילינגכבר הרבה שנים. המותג DATU נוצרכשהכרתי את בעלי אלכס. הוא שם לב שבנות תמיד שואלות אותי איפה קניתי את הבגדים שלבשתי ודחףאותי להתחיל לייבא ולמכור. את הפריטים אנחנו מביאים בעצמנו אחרי שמדדתי כל פריט ופריט. התמקדנו בקהל הלקוחות בגילאי 25-45, נשים שאוהבות פריטים שהם לא בייסיק, שיש להם גרוב. התחלנו במכירות פופ-אפ בכל מיני ברים וקצת בבוטיקים, וכשפנו אלינו מאחת הפלטפורמות הגדולות למכירות הלכנו על זה, אבל לאורך הזמן לא הרגשנו שהלקוחה מקבלת את כל המידע שהיא צריכה עלינו, מה גם שקל נורא לאבד אותה שם".

אז הקמתם חנות באינטרנט?

"כן, אלכס, כאוטודידקט, הציע שנקים אתר משלנו. לא לקח הרבה זמן והוא נהיה היסטרי. יכולנו לעקוב בעצמנו אחרי הלקוחות, לראות איך מתנהלת התנועה בתוך החנות ולמדנו מזה מה נכון יותר ומה פחות. בשלב מאוחר יותר החלטנו גם לפתוח חנות ברחוב – והיום הן מזינות אחת את השנייה. החנות בתל אביב, כך שהסיכוי שתגיע אלי לקוחה מירושלים הוא לא גבוה. עכשיו סיימתי לארוז חבילה ללקוחה כזו שקנתה בחנות אונליין".

באילו כלים דיגיטליים את משתמשת לקידום העסק ביומיום?

"פייסבוק ואינסטגרם, בתחזוקה עצמית לגמרי. כל יום אני מעלה תמונות ופוסטים ומחדשת. אני לא חוששת לנדנד, כי מי שלא רוצה חוסמת את הפרסומים, ומי שנשארת שמחה לקבל את החידושים מהחנות ואת ההודעות על מכירות. להיפך, גם אם כבר יש לך הרבה עוקבים אסור לנוח על זרי הדפנה אלא כל הזמן לפרסם עוד. יכולים להיות לך הפריטים הכי שווים בחנות, אבל אם לא יידעו עליהם אז מה עשינו?".

ומי שלא יודע לעשות את זה לבד?

"אז יש קורסים ואפשר ללמוד. שוברים את הראש ומבינים את זה בסוף, ואם לא אז שוכרים מישהו שזה המקצוע שלו. כל הכלים נמצאים, צריך רק לקחת אותם ולהשתמש".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

ד"ר עומרי אלוש

שם העסק: אוטונומיק

מה עושים: "קסם! ממשק שמאפשר לקחת את דף הפייסבוק של העסק ולהמיר אותו תוך שניות לאתר שלם שמתעדכן כל הזמן, עם תגיות במקום הנכון, אפשרות לזירת סחר, מערכת לקביעת פגישות ועוד. אנחנו עסק קטן שבא לעזור לעסקים קטנים".

איך הכל התחיל?

"ראיתי את בת הדודה שלי מעלה לפייסבוק תמונות של עוגות מקסימות מבצק סוכר שהיא למדה להכין. הצעתי לבנות לה אתר – ונתקעתי. עכשיו, אני בחור טכנולוגי למדי (ראש צוות ב-8200 וממש לא מזמן קיבלתי את הדוקטורט שלי באקולוגיה חישובית, מקצוע שדורש בעיקר התמודדות עם מודלים מתמטיים), ולמרות זאת היה לי מאד קשה.

"יש לא מעט כלים לבניית אתרים אבל לתחושתי הם פונים לאנשים שיש להם המון זמן. בעלי עסקים קטנים גם ככה צריכים להתמודד בעצמם עם ניהול העסק. הם לא ישקיעו מאמץ ברכישת מקצוע חדש – פיתוח אתרי אינטרנט – אלא יעדיפו להמשיך עם מה שיש. אז את זה החלטנו לפתח. יש לכם דף פייסבוק? בואו נהפוך אותו לאתר פעיל וחי, שמתעדכן אוטומטית עם כל תמונה או תוכן שאתם ממילא מעלים. אגב, יש לנו פיתרון גם למי שאין לו דף פייסבוק".

איך התקדמתם אתם כעסק?

"אנחנו נמצאים באיזשהו מקום באמצע. מצד אחד אנחנו סטארט אפ שגייס סכום נאה יחסית של כסף, מצד שני בנייה של עסק היא עניין מאד ארצי ברמה השוטפת, כך שבסופו של דבר היינו צריכים פשוט ללכת ולדבר עם בעלי עסקים. להבין מהן היכולות והדרישות שלהם, להבין מה זה אתר מבחינתם. למדנו המון מלרדת לפארק עם הטאבלטים ולשאול אנשים, לקבל פידבק. בכל זאת, אנשים טכנולוגיים לא תמיד מבינים איך המשתמש הסופי מפענח את השימוש וכל הרעיון הוא שזה יהיה טבעי וקל.

"אבל אחת הקפיצות המשמעותיות הייתה בשיתוף הפעולה שעשינו עם  'לאומי קארד'. זו חברה שנמצאת מאוד קדימה בתמיכה שהיא נותנת לעסקים בזירה הדיגיטלית והם חיפשו משהו בסגנון הזה. אחרי הפגישה הראשונה עם לאומי קארד לעסקים הכל כבר רץ מהר מאד.

מה שכל עסק קטן יודע לעשות הוא ייחודי. כשיש דברים שגופים גדולים מתקשים לעשות בעלי עסקים קטנים דווקא יכולים. לתת שירות אישי, להכיר את הלקוחות, לתת משהו שהוא שונה – וזה מאד משמעותי.

לאומי קארד הבינו את זה. הם הצליחו לראות איפה הכוח שלהם – להגיע להרבה עסקים –  משתלב עם הכוח שלנו. היום אנחנו אחד הכלים שלאומי קארד מציעה ללקוחותיה העסקיים במסגרת החבילה הדיגיטלית– ובהנחה משמעותית".

אז איך עסק קטן יכול להרוויח משת"פ עם עסק גדול?

"היום מאד ברור לכל בעל עסק קטן שהעולם עובר לאינטרנט ולמובייל ושזה קריטי. לכן צריך להיעזר בכל כלי כזה שניתן, לרוב על ידי אותם גופים גדולים, כמו לאומי קארד ויש גם אחרים.בעלי עסקים קטנים עושים בדרך כלל את הכל בעצמם, וזה קשה. אם יש דברים שיכולים להועיל לך כבעל עסק, ולאפשר לך להתרכז במה שאתה טוב בו – למה לא? זה כמו לרצות לבנות מכונית לבד. זה אולי אפשרי, אבל בשביל מה? לעסקים קטנים יש אינסוף קשיים וכמעט אפס מרווח לטעויות. אז תשמשו בכלים שהקימו לרשותכם!".

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

יונתן מייזלר

שם העסק: Flamingo, בזל 38

מה עושים: חנות בגדים, נעליים ואקססוריז לילדים.

איך הכל התחיל?

"התחלנו את פלמינגו כשהאחיינים שלי נולדו. יחד עם נתלי ואלון, אחי וגיסתי, חיפשנו להם מותג לילדים שישקף את מי שאנחנו: תמיד בתנועה, מלא טקסטורות, כיפי וקולי. פריטים שיש להם סטייל בלי מאמץ. כשלא מצאנו החלטנו שהגיע הזמן להגשים חלום משפחתי ולפתוח מותג אופנה. רצה הגורל והתחלנו את המותג כמותג ילדים. אנחנו מייבאים מוצרים מארצות הברית, מברזיל, מצרפת, וכל החברות שאנחנו עובדים איתן ייחודיות לנו".

איך קידמתם והתקדמתם?

"שירות לקוחות נמצא אצלנו בעדיפות ראשונה ולטובת העניין אנחנו נעזרים בכל הכלים שעומדים לרשותנו, לרבות כלים דיגיטליים ורשתות חברתיות. דרך הפייסבוק והאינסטגרם אנחנו עונים מידי יום ללקוחות, מסייעים להם למצוא את המוצרים שהם מחפשים, נותנים תשובות לשאלות על המוצרים ומזמינים אותם לפעילויות בחנות.

פלמינגו הוא עסק שפועל מהנשמה. יש לנו צוות קטן אבל מנצח- כל אחד נותן מעצמו הרבה מעבר, ואנחנו שומרים על קשר אישי עם הלקוחות שלנו הגדולים והקטנים כאחד".

כל אחד יכול?

"כשהייתי ילד אמא שלי תמיד אמרה לנו לשאוף הכי גבוה והכי רחוק. אני מאמין שמי שמחזיק בהשקפה הזאת לגבי החיים שלו יכול להצליח. כדי לקדם את העסק צריך המון התמדה, הרבה קפה, וחברים טובים שיודעים לתת את העצה הנכונה. בעיני יותר מהכל חשוב לדעת לשאול שאלות ולחפש להן תשובות, להכין תשתית חזקה לעסק ומוצר מדהים. וכמובן, אי אפשר בלי תשוקה שגורמת לך לקום בבוקר בחיוך וללכת לישון עם חיוך".

ומה עם חנות מקוונת?

"אנחנו מאמינים באינטרנט וזה בהחלט יעד שאנחנו רוצים להגיע אליו בקרוב מאוד. זה יקרה כשנרגיש שאנחנו מספיק בשלים ברמה הלוגיסטית לפתוח חנות אונליין שעובדת ושיודעת לדעת שירות לקוחות יוצא מן הכלל".