כרוניקה של הייפ ידוע מראש: כך הפך שמן הקוקוס מתכשיר פלא לרעל

אף שעדיין תוכלו לצרוך את המזון העתיר בשומן רווי בכמויות מתונות, הבונוס האמיתי של הגילוי הוא כמובן הפרצוף של החברים הבריאותנים שלכם אחרי שתבשרו להם את הבשורה

שמן קוקוס. צילום: שאטרסטוק
שמן קוקוס. צילום: שאטרסטוק
26 באוגוסט 2018

בשנים האחרונות הפכו צמד המילים "שמן קוקוס" לכה נפוצות, כך שגם נהגי המוניות של בוג'ומבורה בוודאי כבר יודעים שהוא מומלץ לכל דבר – החל מניקוי שיניים, דרך רוטב לסלט ועד לחומר סיכה למין. באתר Vox מכנים אותו ה"מותק" של תנועת האכילה הנקייה ומציינים שהוא הופיע בלא פחות מ־168 מאמרים ב־Goop, אתר הלייפסטייל הבלתי נסבל של גווינת פלטרו.

בועת הקוקוס הזאת התפוצצה בסוף השבוע האחרון, כשהגרדיאן ציטט מומחית מהרווארד שטוענת שמדובר ב"רעל טהור". על פי הפרסום, פרופ' קארין מייקל אומרת כי שמן קוקוס הוא "אחד מהמאכלים הגרועים ביותר שניתן לאכול", בשל תכולת השומן הרווי הגבוהה שלו. עם זאת, עד כה לא דווח על תופעות לא רצויות בשימוש קוסמטי, כך שמנויי ה־RSS של Goop יכולים להתנחם לפחות באופן חלקי.

עוד כתבות מעניינות:
מה קורה בעמוד הווירד של בארבי ישראל?
מי עומד מאחורי מיזם "לשון הרע לא מדבר אלי"?
איך מנקים סניקרס? המדריך המלא

אולם, נראה שמייקל היא לא הראשונה שהזהירה נגד הטרנד. לפני קצת יותר משנה, ביוני 2017, יצא איגוד הלב האמריקאי (American Heart Association) בהצהרה שלפיה יש להיזהר מפני שמן קוקוס, שצריכתו "מגבירה את רמת כולסטרול ה־LDL, הגורם למחלות לב". באיגוד הוסיפו עוד כי "אין לשמן קוקוס יתרונות ידועים, ולכן אנו ממליצים להימנע ממנו".

ככל הנראה, ההייפ המוגם סביב שמן קוקוס החל בראשית שנות האלפיים, עם התפשטות התזונה הטבעונית. לצד היותו תחליף נוח לחמאה, החלו באותה תקופה כמה מומחים לפקפק בדיעות הרווחות באשר לסיכון שבצריכת שומנים רוויים – למרות הממצאים הרבים המצביעים על ההיפך. בנוסף, מחקר שפורסם בשנת 2008 שקשר את המזון לירידה במשקל סיפק לו את כל הנחשקות שעוד חסרה לו בדרך להפוך לטרנד חסר תקדים.

אף שעדיין תוכלו לצרוך אותו בכמויות מתונות, הבונוס האמיתי של הגילויים האחרונים הוא כמובן הפרצוף של החברים הבריאותנים שלכם אחרי שתבשרו להם את הבשורה. שבוע טוב!