מייסד פלייבוי יו הפנר מת בגיל 91

מייסד המגזין פורץ הדרך, שספג ביקורות רבות על חפצון נשים, מת בביתו בנסיבות טבעיות. בנו ספד לו: "הוא קידם זכויות אדם וחופש מיני"

יו הפנר והשפנפנות (צילום: Getty Images)
יו הפנר והשפנפנות (צילום: Getty Images)
28 בספטמבר 2017

יו הפנר מת היום (ה') בביתו שבלוס אנג'לס בנסיבות טבעיות. הפנר, בן 91 במותו, היה אחת הדמויות הבולטות בהוליווד ובארה"ב בכלל במחצית השנייה של המאה ה-21. הוא ייסד את מגזין פלייבוי ונחשב על ידי רבים למקדם של החופש המיני. רבים אחרים ראו בו אדם שעשה את הונו בזכות חפצון בוטה של נשים והקמת אימפריית ארוטיקה ופורנו שהשלכותיה הן קיבוע דימוי ה"שפנפנה" הבעייתי.

לאחר שייסד ב-1953 את פלייבוי הרחיב את עסקיו ולמשך תקופה מסוימת אירח תוכנית טלוויזיה בשם "הפנטהאוז של פלייבוי" בסוף שנות החמישים, שהייתה מהפכנית בכך שהציגה לבנים ושחורים יחד. בהמשך הקים את אחוזת פלייבוי הנודעת לשמצה.

הפנר היה נשוי פעמיים ונולדו לו ארבעה ילדים. הוא ניהל מערכות יחסים עם נשים רבות נוספות, על פי דבריו עם רבות בו זמנית. ב-2010, בגיל 84, הודיע על כוונתו להינשא לקריסטל האריס, בת 24, אולם שנה לאחר מכן הודיע על ביטול החתונה חמישה ימים לפני הארוע.

הפנר היה אימפריה כלכלית, אך בשנים האחרונות המגזין שייסד, על אף המותג המבוסס, התקשה להתמודד עם הפורנוגרפיה שמציפה את האינטרנט וזמינה לכל דורש. בשנה שעברה, למשך מספר חודשים, ניסה המגזין להיפרד מתמונות העירום, אולם ניסיון זה נכשל והמגזין חזר לקדמותו.

חברת פלייבוי נפרדה מהפנר, תוך ציון ש"הייתה לו גישה מתקדמת לא רק כלפי מיניות והומור, אלא גם כלפי ספרות, פוליטיקה ותרבות. 'ריאיון פלייבוי' נהיה קובע סטנדרטים".

בנו של הפנר וסמנכ"ל פלייבוי, קופר, אמר: "אבי חי חיים יוצאי דופן כחלוץ בתקשורת ובתרבות, וכקול מוביל של כמה מהתנועות החברתיות והתרבותיות החשובות ביותר של זמננו. הוא קידם זכויות אדם וחופש מיני. הוא הגדיר סגנון חיים ואתוס שנמצא בלב המותג של פלייבוי, אחד המזוהים ביותר בהיסטוריה".