מעט מידי ומאוחר מידי: היוזמה החדשה של גריינדר מעצבנת ומבזה

הפחד מתביעת ענק גרם ל"גריינדר" להשיק את "קיינדר" - יוזמה נגד ביריונות רשת. האם 3 סרטונים חמודים עם מוסר השכל ברמת חטיבת ביניים הם באמת הפיתרון שימגר את בעיית הביטויים הפוגעניים והגזעניים מהמרחב האינטרנטי באפליקציה? תרשו לנו להטיל ספק

גריינדר. צילום: שאטרסטוק
גריינדר. צילום: שאטרסטוק
9 באוקטובר 2018

אחרי שלימדו אותנו שזה לגיטימי לשייך את עצמנו לשבטים ולהגדיר את סוג הגוף שלנו כדי למצוא סטוץ או כדי לצאת לדייט, בגריינדר מחליטים שהגיע הזמן שגייז יתחילו "לשחק בצורה נחמדה" ומשיקים את המהלך החדש שלהם: קיינדר. זה לא סוד שאפליקציית ההיכרויות הפופולרית ביותר בעולם המערבי, בעלת הצבעוניות האפלה ולוגו המסכה השחורה, נותנת מקום לסביבה רעילה ופוגענית בה הכל הולך. מה שבפייסבוק נקרא "בריונות", בגריינדר נקרא "העדפות", ומה שבאפליקציות היכרויות לסטרייטים נחשב לטאבו, בגריינדר ואטרף נחשב לסטנדרט.

גריינדר. צילום: שאטרסטוק
גריינדר. צילום: שאטרסטוק

עוד כתבות מעניינות:
"אנחנו רוצים חופש, לא סממנים הטרוסקסואליים ישנים": גייז נגד פלומופוביה
אחרי 8 שנים: רובין חזרה בלי להמציא את עצמה מחדש – וזה לגמרי עובד
באו להרים: האנשים שצובעים את הסצנה הגאה בתל אביב

במקרה הישראלי מדובר בצימודים אלמותיים שמתנוססים בגאון בדפי היוזרים שכותבים תיאורים חסרי בושה לגבי הרצונות שלהם אצל הפרטנר: "לא נשיים", "לא מבוגרים", "לא שמנים", "לא שעירים"; אלו רק חלק מהדוגמאות שנמצאות באפליקציה. במקרה האמריקאי מדובר גם בגזענות ברורה שכוללת דרישות כמו "לא שחורים" ו-"לא אסיאתיים".

המהלך החדש של גריינדר, שמגיע ישירות לאחר שעמדה החברה בפני תביעה על כך שאינה מטפלת במקרים של גזענות ושיימינג, עלה לאוויר בסוף ספטמבר וכולל אתר אינטרנט ושלושה סרטוני יוטיוב, האחרון בהם עלה לאוויר בשבוע שעבר. בסרטונים, המתמקדים כל אחד בצבע אחר של הבעיה, מציגים את משתמשי האפליקציה שלא תראו בפרסומות. הם לא לבנים ושריריים עם חיוך נוצץ וזקנים משורטטים – הם צבעוניים, הם טראנסים, הם דראג קווינס, הם אפרו-אמריקאים, אסיאתיים ונכים.

"אתה סתם חולדה מגעילה מאסיה", מקריא אחד המשתתפים בפני המצלמה את אחת התגובות שקיבל בחסות האפליקציה. משתמש ממוצא אתני אחר מקריא "אתה וכל מי שדומה לך צריכים לצאת לנו מהמדינה". "אתה מתחיל להתעורר בבוקר, להסתכל במראה ולמנות את כל הסיבות בגללן אף אחד לא יאהב אותך", מספר משתמש נוסף. כל אלה חושפים צד בעייתי וכואב שנמצא עמוק בתוך עולם הדייטינג של גייז, ולמרבה הזוועה, מקבל בלי מפריע ביטוי מילולי לא מתנצל במרחב האינטרנטי.

אם אתה משתמש בגריינדר, קרי הפלטפורמה הכמעט בלעדית לצאת באמצעותה לדייטים כשאתה גיי, אין לך ברירה אלא להיחשף למסרים פוגעניים שנשארים שם לנצח – זאת כיוון שהאפליקציה לא מפעילה שום מנגנון סינון ופיקוח. תוסיפו לסיסמאות האלה פרסומות להגדלת איברי מין שקופצות לכם מול העיניים בכניסה לאפליקציה ונשארות תקועות בתחתית המסך או פוסטרים למסיבות שמציגים היפר-גבריות מלאת שרירים ונוטפת מין – וקיבלתם מרקחה שמזמינה אתכם להתבייש בעצמכם.

הסרטונים, נוגעים ללב ומבורכים ככל שיהיו, מרגישים כמו כיסוי תחת שאולי מצולם וערוך מאוד יפה, אבל בתכלס מגיע מתוך חשש כלכלי ואיומים משפטיים נטו. עובדה: ביחס ל-192 המדינות בהן עובדת האפליקציה ולמליוני המשתמשים בה, כמות הצפיות בסרטוני קיינדר היא מזערית. 155 אלף צפיות לפרק הראשון ורק 33 אלף צפיות לאחרון. שלושת הפרקים של קיינדר מנסים לכבות את הנורה האדומה שהייתה צריכה להידלק בראשם של מנהלי האפליקציה לפני שנים, הרבה לפני שאיימו עליהם בתביעה משפטית. יתרה מכך, הנורה האדומה הזאת צריכה להיות מתורגמת למעשים הרבה יותר חזקים מסרטוני יוטיוב חמודים.

החשיפה הדלה והמבישה של יוזמה כל כך חשובה מצביעה על אוזלת יד בנושא, ואי אפשר שלא לתהות: מדוע גריינדר לא משתמשת בכוח הכל כך אדיר שיש לה בקרב הקהילה הגאה כדי לקדם את הנושא באמת וליצור שינוי אמיתי? מה בנוגע לסדרת צעדים יותר קוהרנטיים ופרקטיים, כמו למשל הקמת מנוע חיפוש שיאתר ויסנן מילים פוגעניות? מה לגבי היכולת לעשות למישהו פוגעני ריפורט, או לבטל את הגבלת כמות המשתמשים היומים שיוזר יכול לחסום?

הדבר הכי מדאיג שעולה מהמהלך הזה הוא עצם הצורך בו. הרעיון שצריך להזכיר למשתמשים באפליקציות דייטינג שמאחורי המילים הכתובות והתמונות נמצאים בני אדם עם רגשות מצביע על קהות מדאיגה וכואבת. איך קרה שמישהו צריך להזכיר למיעוט הנרדף שעבד כל כך קשה כדי לזכות בהכרה חברתית וממסדית שהשונות בתוכו אינה מקור ללעג ואפליה? ואיך שמים סוף לשיח שהפך להיות כל כך לגיטימי ושאף אחד לא חף ממנו?

בסופו של דבר, זה לא משנה כמה סרטונים גריינדר יצלמו וכמה מוסרי השכל הם ינסו להעביר. הדבר היחיד שיקרה אם גייז יפסיקו לכתוב שהם 'לא רוצים נשיים, שחומים, שחורים, אסיאתיים, מבוגרים או שמנים', הוא שפחות הומואים שמנסים לצאת לדייט או למצוא סטוץ ירגישו מותקפים על מי שהם.

ואל תטעו. לא מדובר ב"העדפה". מדובר בהשפלה, אפליה, גזענות ובשיח פסול שצריך לשים לו סוף.