דוגמנית מוסלמית-לשעבר טופלס בקמפיין חדש של אמריקן אפרל

חברת האופנה חובבת השערוריות התעלתה על עצמה שוב כשהציגה במודעה עובדת של החברה בעירום, לצד הכיתוב Made In Bangladesh

9 במרץ 2014

עוד שערורייה לאוסף של אמריקן אפרל – פרסומת חדשה של החברה מציגה דוגמנית טופלס, מכוסה רק בכיתוב Made In Bangladesh. הדוגמנית, על פי הכתוב על המודעה, היא מקס, צעירה ילידת בנגלדש, העובדת באמריקן אפרל מאז שנת 2010. מקס עברה עם משפחתה לקליפורניה כשהייתה בת 4 ושמרה על המסורת של הוריה המוסלמים עד גיל התיכון. "היא לא מרגישה צורך להגדיר את עצמה כאמריקאית או בנגלית, ולא מעוניינת להתאים את החיים שלה לנראטיב השגרתי של מישהו אחר. זה מה שהופך אותה לחיונית לפסיפס שהוא לוס אנג'לס, ולחלק חד משמעי ממשפחת אמריקן-אפרל המתרחבת תמידית".

הבחירה בכיתוב כזה היא נועזת ואירונית משתי זוויות. הראשונה היא, כמובן, העובדה שמדינת בנגלדש שבדרום מזרח אסיה היא מדינה מוסלמית, ולמרות גל פמיניסטי שמתעורר בה בשנים האחרונות, עדיין נחשבת למדינה שמרנית מאוד. הזווית השנייה היא תעשיית הטקסטיל הגדולה הנצלנית בבנגלדש. אחרי סין, המדינה היא יצואנית הבגדים השנייה בגודלה בעולם, ומיוצרים בה בגדים עבור חברות קמאוניות רבות, בהן H&M, זארה, וול מארט, גאפ, ופרימרק. לפני כשנה קרס בניין בן 8 קומות, שכלל גם מספר מתפרות, אסון שהביא למותם של למעלה מאלף איש ועורר לרגע קצר את המודעות של הצרכנים ובעלי החברות לתנאי הבטיחות הירודים והשכר הזעום שמקבלים העובדים במתפרות הבנגלדשיות. אמריקן אפרל, המייצרת את מוצריה רק בארצות הברית ובתנאי העסקה הוגנים, הביעה לא פעם את התנגדותה למדיניות הנצלנית שבה דוגלות חברות אופנה גדולות יותר.

[tmwinpost]חברת האופנה הקליפורנית אחראית במשך השנים לאינספור מודעות שנויות במחלוקת ומיניות על גבול הפורנו. אמריקן אפרל לא משתמשת בסוכנויות דוגמניות ולא עובדת עם דוגמניות מקצועיות. דב צ'ארני, מייסד הרשת, צילם בעצמו עובדות בחנויות של אמריקן אפרל או נשים שאיתר ברחוב למודעות של החברה, כמו גם את עצמו ואת אחותו. מודעה טיפוסית של אמריקן אפרל תציג עובדת בחברה בלבוש מינימלי ו/או בפוזה שנשלפה היישר מחדר המיטות, לצד שמה, סיפורה האישי או פירוט על תפקידה בחברה. בחודשים האחרונים הגיעה החברה לכותרות פעמיים: בחודש ינואר הוצבו בסניף הניו יורקי של החברה בובות ראווה בתחתונים שקופים שחשפו פטמות זקורות ושיער ערווה כהה ועבה, וחודש לאחר מכן פירסמה החברה מודעה בה מצולמת השחקנית בת ה-62 ג'קי או'שאונסי בהלבשה תחתונה, לצד הכיתוב "לסקסיות אין תאריך תפוגה".

הצילום של ג'קי או'שאונסי לאמריקן אפרל. צילום: יח"צ
הצילום של ג'קי או'שאונסי לאמריקן אפרל. צילום: יח"צ