אוחצ', תגדירי: מילון הזהויות הלהט"בי השלם

"להט"ב" זה הכי 2016, ואפילו המונח "להטבפא"ק" כנראה מקפח כמה זהויות. אספנו את כל ההגדרות הנכונות לרגע ההקלדה, אבל ייתכן שבדקה החולפת נוספו עוד כמה

* המילון מנוסח בלשון נקבה אך מתייחס לכל המינים, הא־מינים, המגדרים ותת המגדרים

א־ג'נדר

ידועה גם בשם "חסרת מגדר". מי שלא מוצאת את עצמה תחת אחת הקטגוריות "גבר" או "אישה", או מרגישה שרעיון המגדר לא רלוונטי לגביה.

דוגמה: באחת העונות של "כוכב נולד" הפציעה על המסך הזמרת נועה דויטש, שגרמה לגל אוחובסקי לפלוט נצנצים כששרה את הטקסט הא־ג'נדרי הבא: "אני לא גבר / אבל גם לא אישה / לא שייכת / אבל גם לא שונה / מפחדת מההרגשה / שלא להיות גבר / אבל גם לא אישה".

א־מינית

אישה שלא מתעניינת בקיום יחסי מין, אך עשויה לקיים מערכות יחסים רומנטיות. בניגוד לדעה הרווחת, נשים א־מיניות לא בהכרח נגעלות מסקס, הן פשוט לא עושות מזה ביג דיל כמו רובנו.

בוץ'

ההפך מפאם (ע"ע). אישה "גברית", לרוב לסבית, לא תתפסו אותה עם שמלה או איפור. מושג שמקורו בקהילת הלסביות האמריקאית של תחילת המאה ה־20, אז הוא העיד גם על תפקוד "גברי" במערכת היחסים. כיום החלוקה הזו אינה רלוונטית לרוב מערכות היחסים.

דוגמה: "חשבתי שנכנסתי בטעות לשירותי גברים, ואז הבנתי שעומדת שם בוץ'".

ביג'נדר

אישה המזדהה בו זמנית עם שני מגדרים, כגבר או כאישה.

דוגמה: "אוי באמת, גבר ואישה הם כאלה מושגים מֶמָגְדרים ופטריארכליים, אל תסגבירו לי מי אני. אני ביג'נדר".

ביסקסואלית

ידועה גם בשמות "בי" או "ביסית". אישה הנמשכת מבחינה מינית או רגשית ליותר ממגדר אחד, ומשיכתה מתקיימת ללא קשר הכרחי למין או למגדר.

דוגמה: "בא לה בלונד ושחור, לא יודעת מה לבחור / בא לה חום בא לה קור, ורסאצ'ה ודיור / בא לה ג'ינס וחצאית, ולא בא לה להחליט / היא אומרת לי, הכל בסדר בי" (מתוך המנון חודש הגאווה 2017).

ג'נדרבלנדר

ידועה גם בשם "ג'נדרפאק". אישה המשלבת בין מאפיינים של מגדרים שונים (ראו גם: ג'נדרקוויר).

דוגמה: "סגורה על זה שאת יוצאת מהבית עם נעלי חי"ר?" -"ברור, אחותי, עם החצאית טוטו הזאת זה הכי בלנד".

ג'נדרפלואיד

אישה שמזדהה בתקופות שונות עם זהויות מגדריות שונות, ועשויה לשנות לעתים את ההזדהות הזו.

ג'נדרקוויר

ידועה גם בקיצור "קוויר" (ע"ע), למרות ההבדל ביניהן. אישה שלא מזדהה בהכרח עם ההגדרות הדיכוטומיות של "אישה" או "גבר". היא יכולה להרגיש לעתים גבר ולעתים אישה, לעתים יותר גבר ולעתים יותר אישה, ולפעמים גם אף אחת משתיהן (ראו: א־ג'נדר). יש נשים ג'נדרקוויריות הבוחרות לקחת הורמונים או לעבור ניתוחים שונים באיברי מינן, אבל זה לא הופך אותן לטרנסקסואליות (ע"ע).

דוגמה: "אני עפה על השפם הזה, הגבר שבי מרגיש הכי נשי איתו".

דראג קווין / קינג

אנשים ונשים המתלבשות בבגדי המגדר הנגדי או המגדר שלהן ומעלות מופעי בידור מוחצנים. יש נשים המופיעות כדראג קווין נשיות אף שהן נקבות, ובכל מקרה אין הדבר מעיד בהכרח על נטייתן המינית.

הומוסקסואל

ידוע גם בשמות הומו, גיי, אוחץ' ועוד. גבר הנמשך לגברים.

דוגמה: "חמודה מתוקה, לא התחלת לקרוא את הכתבה הזאת בלי לדעת מה זה הומו, בואי".

טרנסקסואל (או טרנסג'נדר)

מי שנולד כנקבה אך חש שמינו הביולוגי אינו תואם את מגדרו, כלומר את תחושתו הפנימית שהוא גבר. חלק מהטרנסקסואלים ישתמשו בהורמונים או בניתוחים כדי לאמץ סממנים גבריים, וחלקם לא.

דוגמה נפוצה מדי: "מכיר דנה אינטרנשיונל? יופי. אז הפוך".

טרנסקסואלית (או טרנסג'נדרית)

אישה שחשה שמינה הביולוגי (גבר) אינו תואם את מגדרה, כלומר את תחושתה הפנימית שהיא אישה. חלק מהטרנסקסואלים ישתמשו בהורמונים או בניתוחים על מנת לאמץ סממנים גבריים, וחלקם לא.

דוגמה: "היא אישה טרנסג'נדרית. ולא, לא עניינך מה יש לה למטה".

 

לסבית

אישה הנמשכת לנשים. שמה את ה־ל' בלהט"ב.

סיסג'נדר

מי שהמין הביולוגי שאיתו נולדה תואם את תחושתה הפנימית. יעני, לא תמצאו אותה בסדרה "על הרצף".

פאם

ההפך מבוץ' (ע"ע). לסבית "נשית", לא נענית לסטריאוטיפים החברתיים שמדמיינים לסבית כחד גבה עם רישיון למשאית. מושג שמקורו בקהילת הלסביות האמריקאית של תחילת המאה ה־20, אז הוא העיד גם על תפקוד "נשי" במערכת היחסים.

דוגמה: "מה היא עושה ב'ליזי'? כולה פאם פטאל".

פאנסקסואלית

מי שנמשכת לכל המגדרים והמינים, ללא קשר לזהות מגדרית או מין ביולוגי.

דוגמה: "אני מתאהבת בבני או בנות אדם, לא באיברי המין שלהםן".

פוליסקסואלית

מי שנמשכת ליותר ממגדר אחד, אך לאו דווקא לכל המגדרים והמינים.

פאנרומנטיות

מי שנמשכת לגברים ולנשים ללא קשר לזהותם המגדרית או למינם הביולוגי, אך בעיקר מבחינה רומנטית ולא בהכרח מבחינה מינית.

קרוסדרסרית

מי שלובשת באופן זמני בגדים ואביזרים המזוהים מבחינה תרבותית עם בני המין השני. קרוסדרסינג נעשה כהעדפה אופנתית, לצורכי בידור או כחלק מאקט מיני.

קוויר

הגדרה כוללנית, המתארת כל מי שחורג מההתנהגות ההטרונורמטיבית. לצורך העניין, גם סטרייטים שמקיימים מערכת יחסים שאיננה מונוגמית יכולים להיות קווירים.