חוכמת רחוב: רתם איזק נוטשת את המכון ויוצאת להתאמן ברחוב

המתאמנת התחברה לטבע האורבני באימוני הרחוב - שיטת האימונים החמה שמשנה את מה שחשבתם על גני שעשועים

אימון רחוב. צילום: איליה מלניקוב
אימון רחוב. צילום: איליה מלניקוב
26 באפריל 2015

אני מודה שבניגוד מוחלט ללוקיישן שבו הנשמה שלי בחרה להתמקם, אני לא טיפוס של קיץ. זה דבר בעייתי מאוד להבין בעיר שמרגישה כמו חלל גדול ומלוכלך של ביקראם יוגה במשך 90 אחוז מהשנה, אבל היי, הסבל שורף קלוריות. ובכל זאת, יש דבר אחד שמונע ממני להטביע את יגוני בזיעת החריץ של עצמי: העובדה שבקיץ אפשר להגיד ביוש למכון הכושר ולמינוי החודשי, והיוש לאימון עם תפאורה חיננית מעט יותר ממעמיסי חלבונים מתנשפים ומהליכונים מוכי כרסים. לא הרבה אנשים יודעים שמלבד ריצה בטיילת או בפארק, העיר היא למעשה מכון כושר אחד גדול וחינמי. Street Workout, אימון הרחוב, הפך לדבר החם הנוכחי בערים הגדולות והתגלה כאימון הפופולרי ביותר בסקרי כושר גופני של מיטב המגזינים בעולם. הסיבות לכך הן היותו מבוסס לחלוטין על משקל גוף (אימון אפקטיבי הן להעלאת מסת השריר והן לחיטוב); העובדה שעושים אותו בחוץ – בפארקים, במתקנים ציבוריים ובגני משחקים; ושהוא (ושימו לב למילה היפה ביותר שפה העברית) – חינם.

בניו יורק למשל הפך בחור המכונה "חניבעל" – חבוב שלא תרצו להיתקל בו בסמטה חשוכה – למאסטר של אימוני הרחוב, והפך את המתקנים הציבוריים בפארקים לדבר הכי רותח מאז הקליפ הלא מצונזר של רובין ת'יק. הוא מלמד את חובבי הז'אנר בעולם (באמצעות עמוד פייסבוק, אתר וקליפים קצרים וסקסים ביוטיוב) איך להפוך כל מוט, כל מתח, כל מתקן קשירה לאופניים וכל ספסל לאמצעי שיאפשר לכם לגרד על קוביות הבטן שלכם מוצרלה כבר בקיץ הקרוב.

אז את חניבעל הניו יורקי החלפתי בפנתרה תל אביבית, אינה וייסנברג – מאמינה גדולה באימוני הרחוב וביכולתו של כל אדם להפיק אימון מחטב, שורף, מיוזע ואפקטיבי גם מנדנדה פשוטה בגינת השעשועים הקרובה לביתכם (בהנחה שתצליחו להעיף ממנה את הילד המנוזל).

אני מאמינה גדולה באג'נדות פונקציונליות, אבל מאמינה עוד יותר גדולה בקוביות בבטן. והקוביות של אינה, מה אומר לכם, מנקרות עיניים ומרגיזות. צריך להיות אישה נעלה מאוד בשביל להתאמן ליד הבחורה הזו, בחיי. אך כזו אני, ובמשך שבוע נמרחתי בחסות וייסנברג על פינות שונות ברחבי העיר כדי לערוך לשומניי הלוויה מכובדת בפרהסיה.

בגינת השעשועים של גן מאיר – המקום שבו אבות מיוסרים יושבים עם מבט של רצח עם ומתחננים בסתר לבם שמישהו יגיע ויחטוף את ילדיהם – הפכנו את מתקני האופניים לחברינו הטובים עם תרגילי ידיים ובטן שהוכיחו שלא לכל מתקן כזה צריך לחבר צמיג; את הנדנדה לאקססורי מופלא לתרגילי בטן, ישבן וידיים שלגמרי גורמים לרצועות ה־TRX להחוויר; ואת הברזלים שחוברו לרצפה כדי לאפשר לילדי השכונה לתרגל שיווי משקל (או לפתוח את הסנטר) לאמצעי מאתגר לשכיבות שמיכה ולתרגילים סטטיים שעובדים על שרירי הבטן האלכסוניים.

תפוסה וטובת עכוז התייצבתי למחרת ברחבת המתקנים הציבוריים שהוצבו בחוף מאנטה ריי, ושם תרגלנו מתח, מקבילים וניסיונות להתעלם מהזקן שישב על מתקן הבטן ובהה בנו (חייבת לצאת לפנסיה). אחר כך ניסינו גם את פארק הירקון – המקום שבו ספסלים נוצרו בשביל שרק תרצו לשבת עליהם, אך בפועל תשברו אותם במכרעים, בדיפס (כפיפות ליד האחורית, לא רוטב) ובקפיצות.

לקינוח התנחלנו במתקנים המוצבים בחוף גורדון – המקום שבו המפשעות רטובות ולא ממי הים. שם ביצענו אימון אינטרוולים ששילב עבודת אירובי ותרגילי כוח. מדי פעם תיבלה אינה את החוויה באקססוריז שהביאה מהבית, כמו גומייה וטבעות, כדי להביא את עבודת הכוח לשיאה.

בבסיסו נועד אימון הרחוב לקבל אתכם כפי שאתם – בנטורל, בלי כלום, רק אתם, המוטיבציה והנחישות. לעומת המכונים או שיעורי הסטודיו – כאן אין שוטר שיעמוד לכם על הראש וידרוש עוד סקוואט או עוד כפיפת בטן. במקרה הטוב יהיו לידכם כמה אנשים חטובים ונטולי חולצה שידגימו לכם את כוחה של התמדה; במקרה הרע – אימא עם קרטיב ומבט של "חכי נראה אותך לובשת גוזייה אחרי הלידה".

זה היה שבוע מעולה, מאתגר ומגוון; שבוע שאפשר לי לצאת מכותלי המכון, להמיר את פסקול הטרנס בציוצי ציפורים ובעיקר להיווכח שוב שהאימונים הפונקציונליים – הקרוספיט וה־HIIT (שעליהם הרחבתי במדור בעבר) וכן אלה שנעשים תחת כיפת השמים ועל בסיס משקל גוף בלבד תוך ניצול מתקני העירייה – הם יותר מטרנד זמני. מדובר באימון שמשנה את מה שחשבנו על כושר, שמאפשר לנו להתאמן גם ללא תקציב ובעיקר מוציא את האוויר מכל תירוץ אפשרי. ילד, עוף מהנדנדה או שנשרוף לך את הבמבה.

אינה וייסנברג, 180־220 ש״ח לאימון אישי

הרהורי הבטטה – הסיבות להתחיל או לוותר מראש

יתרונות

  • האימון יכול להתבצע בכל מקום – גם על הספסל תחת דירתכם – ובכל שעה, כך שאין באמת תירוץ לא להתאמן.
  • התרגילים רבים ומגוונים והכל תלוי בלוקיישן. בגינת שעשועים או במתקנים בחופי העיר תוכלו לבצע כל תרגיל שתכננתם לעשות בחדר הכושר, ובשביל אימון אירובי תצטרכו לשלב באימון כמה תרגילים פשוטים כמו סמוך־קום, שכיבות שמיכה, מכרעים עם קפיצה או פשוט ריצה מהבית לשטח האימון.
  • אין צורך במינוי למכון. משאיר לכם עודף לנעלי ספורט טובות.
  • התאמנתם בשעות האור בים? מזל טוב, הרווחתם גם שיזוף!
  • אפשר לגרור חברים. מי אמר שאנחנו מיזנטרופים?

חסרונות

  • אנשים שאוהבים מסגרת יתקשו לוותר על כותלי המכון או הסטודיו.
  • אנשים נטולי משמעת עצמית יתקשו לעודד את עצמם להשקיע באימון שכזה, מה שעלול להפוך אותו לפחות אפקטיבי.
  • בניגוד למכון, אין מסכי טלוויזיה על המכשירים. גם על ספסל טרם התקינו שקע לאייפון. חולדאי, לטיפולך.
  • האימון דורש טכניקה, היכרות והבנה של תרגילים. תרגול לא נכון יוביל לפציעה או לאימון שאינו אפקטיבי דיו.