רוק אנד רולר: ענף הספורט הכי פמיניסטי בעיר מתגלגל לעברכן

ענף הספורט הכי פמיניסטי בעיר פותח את שעריו לקהל הרחב ומתחיל לקיים קורסים מקצועיים לנשים, אז קחו סקטים וקסדה וגלגלו את עצמכן לאימון הרולר דרבי הקרוב

לדרבי חוקים משלו. רולר דרבי. צילום: יולי גורודינסקי
לדרבי חוקים משלו. רולר דרבי. צילום: יולי גורודינסקי
12 בדצמבר 2016

הוא נולד בשנות ה־30 של המאה הקודמת בארצות הברית, דעך בשנות ה־70 וחזר לחיים בתחילת שנות ה־2000, יש לו אטיטיוד פמיניסטי והוא מתהדר בשם של בר דגים על גלגלים. הכירו את הרולר דרבי, ספורט מגע תחרותי ונשי על סקטים. כן, סקטים (ודיר בלאק אם תעזו לקרוא לזה רולרבליידס). לפני ארבע שנים חברו כמה מאמנות בוגרות וינגייט והקימו את קבוצת הרולר דרבי המקומית Tel Aviv Derby Girls. בחודש שעבר פתחו חברות הקבוצה את שעריהן והחלו לקיים אימונים מקצועיים בתשלום לרולריות חובבות.

"הענף בישראל עדיין בחיתוליו", אומרת דורית מגידור, מאמנת ושחקנית בקבוצת תל אביב דרבי גירלז. "קיימות קבוצות בירושלים ובחיפה, אבל נכון לעכשיו אנחנו נחשבות לקבוצה הכי פעילה".

מגידור מספרת שענף הרולר דרבי נחשב לפופולרי במיוחד בטקסס וזוכה לאהדה בקרב קהילות קוויריות, משום שהוא מקבל אליו טרנסג'נדריות בזרועות פתוחות. גברים, לעומת זאת, מתבקשים לשחק בקבוצות משלהם.

הרולר דרבי מבוסס על ג'אמים – סבבים בני שתי דקות שבמהלכם מתחרות שתי קבוצות היריבות. בכל קבוצה תשע שחקניות, ובזמן המשחק נמצאות בזירה חמש שחקניות בלבד. כל קבוצה אוחזת בג'אמרית אחת שתפקידה לצבור נקודות על ידי עקיפת השחקניות של הקבוצה היריבה. שאר השחקניות בקבוצה (הנקראות בלוקריות) מסייעות לג'אמרית שלהן ומתקילות את הג'אמרית של הקבוצה היריבה. אך הדרך להפוך לשחקנית רולר דרבי מקצועית רצופה באימונים ובמקלות בגלגלים.

They see me rollin. רולר דרבי. צילום: יולי גורודינסקי
They see me rollin. רולר דרבי. צילום: יולי גורודינסקי

בתום שלב החימום מתחילה העבודה הקשה והיא כוללת אימון של שרירי הישבן והרגליים, תרגול היציבה, שיפור הקואורדינציה וסבולת הלב־ריאה וכן חיזוק פלג הגוף העליון. המאמנות מלמדות את כל מה שצריך לדעת כדי להיות שחקנית רולר דרבי מהוקצעת, כלומר איך להחליק, איך לעצור ואיך ליפול על התחת בלי לשבור שום איבר.

"הסוד הוא ללמד את הגוף להגיב באינסטינקטיביות. צריך ללמוד ליפול עם הגוף קדימה ולהתיישר", מסבירה מגידור לי ולישבני שזכה לעיטור כבוד בצבע כחול חבלה. "יש כאן הרבה עבודה על הקניית הרגלים נכונים לגוף".

בתום שלושה חודשי אימונים עוברות המתאמנות מבחן תיאורטי על חוקי המשחק ומבחן פיזי הבודק את מיומנויות ההחלקה שרכשו כדי שיוכלו להפוך לשחקניות מן המניין. אם תיכשלו תוכלו להיבחן מחדש בשלב מאוחר יותר, או להסתפק בלייקים מהסלפי עם הסקטים והקסדה.

ספורטק פארק הירקון (רחבת ההחלקה ליד הטרמפולינות), 600 ש"ח לקורס מתחילות (שני אימונים בשבוע במשך שלושה חודשים, המחיר כולל ציוד מלא של סקטים, קסדה ומגנים), ימי שני ב־19:00 וימי רביעי ב־19:30, 3355597־052, או בפייסבוק: Tel Aviv Derby Girls 

סיפור מתגלגל

  1. שלושה זוגות סקטים בשלוש רמות מקצועיות ומחיר

1

למתחילות ולתפרניות

סקטים דמויי עור המגיעים במבחר צבעים משגעים ונחשבים לנקודת מוצא טובה להתחיל להתגלגל ממנה.
Riedell Dart, 100 אירו, quadrollerskateshop.com

2

לבינוניות וסבירות

גלגלי ניילון קשיחים תוצרת ארצות הברית, בלם קדמי שלא מותיר לכלוכים וחוויה כוללת שמיועדת למתחילים ולכאלה שכבר הספיקו להחליק כמה פעמים.
Boxer Derby, 180 אירו, thederbyshop.nl

3

למתקדמות ולבעלות ממון

הרולס רויס של הרולר: עור איכותי, לוחיות אלומיניום קלות ועמידות, סט של ארבעה זוגות גלגלים ברמות קושי שונות להחלקה מותאמת אישית ועיצוב מלא שיק.
Antik, 400 ליש"ט, doublethreatskates.co.uk