שמיניות באוויר: רתם איזק יצאה לדייט עם הנפש באימון ג'ירוטוניק

המתאמנת תפוסת השרירים נשלחה למקצה תיקונים בסטודיו 8, שם מלמדים את שיטת הג'ירוטוניק. שזה ממש לא ג'ין וטוניק, כן?

אימון ג'ירוטרוניק. צילום: איליה מלניקוב
אימון ג'ירוטרוניק. צילום: איליה מלניקוב
25 במרץ 2015

אחרי שבוע של משקולות שגרם לי להתהלך במערכת כאדם שהכניס שנדליר לישבנו, הבנתי שעליי לבחור בתחום רגוע יותר – כזה שמצד אחד יאפשר לשריריי הדואבים לנשום, אך מצד שני לא יכלול ספה, טלוויזיה ובמבה. אחרי הכל, פולניות נחות במקומות אחרים. את שיטת הג'ירוטוניק כבר ניסיתי בעבר, והאמת היא שמעולם לא התמדתי בה. לא כי היא לא שווה, חלילה, אלא כי מתאמנות מהסוג שלי אוהבות לסיים אימון מוצפות בנחילי זיעה, תחושת בחילה וריח של נבלה. והג'ירוטוניק, גישה הוליסטית וחדשנית לתנועה, היא בדיוק ההפך מכל אלה: מדובר בשיטה שמלטפת את הגוף ומזכירה לו שפעם, לפני שהפכנו לסדיסטיות, התייחסנו אליו ברוך.

חבולה, תפוסה וקפוצה הגעתי לסטודיו 8, פנינה שלווה ברחוב יהודה המכבי המנומנם, שבה מלמדת תמר שטיין־קסמן את שיטת האימון שמטרתה לחזק, לחטב, להגמיש ולהאריך את הגוף בלי לגרום לו להצטער על היום שבו נגזר עליו להכיל את הנשמה הנוירוטית שלך. במשך שבוע התמסרתי למכשירים, שאמנם נראים כלקוחים מסרטי אימה גרמניים, אך מתגלים כמאהבים לטיניים, המאפשרים לך להימתח, לנשום ולנוע בחופשיות, תוך חיזוק שרירי הליבה העמוקים מבפנים החוצה. כל זה קורה באמצעות תרגילים מדויקים והרבה תנועות מעגליות שדורשות טכניקה, תרגול וסבלנות (בשני השיעורים הראשונים לא בדיוק הבנתי מה אני עושה והתפללתי שהטייץ היפה שלי מסיט את תשומת הלב מהעובדה שאני נעה בחינניות של לווייתן), לצד ריכוז רב ונשימות מרובות, משהו שכולנו נוטים לשכוח לעשות בשעות שאנחנו מבלים מחוץ לסטודיו. ברגע שמבינים את עניין הנשימות והמנחים הנכונים של הגוף מתחילים לגלות את היציבה הנכונה, מתאפשר חופש תנועתי שמשחרר את חוליות הגב ואת המתח שמצטבר לרובנו בכתפיים, בצוואר ובשכמות. תוסיפו לכך את העובדה שהאימון משפר את האלסטיות של הגוף ואת טווחי התנועה שלו ומייצר ספייס במפרקים ובין חוליות עמוד השדרה (לכן הוא אידיאלי לטיפול בכאבי גב, במפרקים ובמגבלות תנועה) וקיבלתם את תרופת הפלא לא רק לנשים בהיריון ואחרי לידה, שפוקדות את הסטודיו השכם והערב כדי לשקם את גופן מהטראומה, אלא גם לחובבי אימוני ההארדקור, כמו קרוספיט, משקולות ואִגרוּף, שנוטים לאגור מתחים אדירים בפלג הגוף העליון. אלה אמנם ייאלצו להפנים שמכאן לא יוצאים רטובים מזיעה, אך רטובים מעונג – בהחלט כן.

אימון ג'ירוטרוניק. צילום: איליה מלניקוב
אימון ג'ירוטרוניק. צילום: איליה מלניקוב

פיתולים, הקשתות, התעגלות, גלגול אגן, איסוף בטן, איסוף הסוגרים (מיומנות חיונית לחיים בכלל, ויעידו על כך הזקנים שמפליצים ביוגה), שאיפת אוויר, נשיפת אוויר – מתברר שהרבה דברים צריכים לקרות כדי שהגוף שלנו ישקם את עצמו מנזקי החיים. יותר מדי דברים שמונעים מהמחשבות לנדוד לעבר חשבונות הארנונה, הדייט הגרוע, הקולגה שחייבת להידרס בהקדם, וזה נפלא. סוג של קסנקס, אבל כזה שמביא איתו תופעות לוואי כמו בטן אסופה, ידיים חטובות ושרירי ישבן שיפצחו כל אגוז פסח – לא משהו שאדם שפוי צריך להתנגד לו (מה גם שטרם הוכח שהמראה הרופס חוזר לאופנה). התנועות אמנם איטיות, זורמות ועגולות (ממש כמו הספרה 8), אך אל תתבלבלו – מדובר בקריעה. כל חלקיק שריר פוצח בשיר (אצלי היה זה "דרך השלום”, נדמה לי), ומוכיח לכם שלא משנה כמה אתם מזיעים בשעות הפנאי – תמיד יש לאן לשאוף, וההתכווצויות לא מאחרות לבוא. מצד שני, מכיוון שהשיטה מחברת אלמנטים מעולמות היוגה, הטאי צ'י, השחייה והבלט, זה נראה מדהים. וכמו שאמרו חז"לנו: "מה שמצטלם מדהים לאינסטושנו מגדיל את אגואנו, וגם הוא נספר במסת השריר".

אמנם התאמנתי בסטודיו רק שבוע, אך כבר לקראת סופו הרגשתי שהגוף שלי קצת שיקם את עצמו. תרגול הנשימות עזר לי לפתוח את הבוקר רגועה יותר, איסוף הבטן שנדרש בכל תרגיל תרגם את עצמו לאחלה יציבה גם בבוקר הכפוף שאחרי הבחירות, והרוגע שעוטף את האימונים – שמתבצעים אצל תמר בשיעור פרטי או בשיעור בן שלושה משתתפים (כמספר המכשירים) – כמעט גרם לי לשכוח שמדובר בעבודה. תמר, את צדיקה כתמר.

סטודיו 8, יהודה המכבי 47א'. 34־808־33־077, studio8.co.il

הרהורי הבטטה – הסיבות להתחיל או לוותר מראש

יתרונות

  • השיטה מתאימה לכל גיל ולכל אדם – מספורטאים שרוצים לשכלל את יכולותיהם הגופניות, דרך נשים בהיריון ונשים אחרי לידה שמבקשות שיקום ועד מתאמנים שסובלים מפציעות. ובמילים אחרות – אין לכם באמת תירוץ.
  • התנועה החלקה והזורמת שמשלבת את כל חלקי הגוף תורמת להזרמת דם ולהתחדשות הרקמות. ובמילים שתבינו: אנטי אייג'ינג, ביצ'ס!
  • האימון לא רק מניע את הגוף, אלא גם מרגיע את הנשמה. מתי בפעם האחרונה נשמתם?
  • השיעורים מתבצעים באווירה פרטית ואינטימית, כלומר, אם נחילי בני אדם לא באים לכם בטוב – זה האימון עבורכם!
  • הפן נשמר. שטחי, אך משמח.

חסרונות

  • השיטה מורכבת יחסית ומצריכה לימוד של שפה תנועתית חדשה, לכן נדרשים כמה שיעורים כדי לתפוס את העקרונות המרכזיים של השיטה. אם אין לכם סבלנות או רצון ללמוד – ותרו מראש.
  • אם אתם חובבים אימונים שלא דורשים ריכוז, אתם עלולים לחוות תסכול עד כאב ראש קל.
  • אם אינכם אוהבים לדבר אל רצפת האגן שלכם או אם אתם לא בקטע של דייט רומנטי עם הנפש שלכם – הישארו בזומבה.