אבן שפה רזה

אתגר קרת קיבל במתנה חלל עבודה מפתיע: את הבית הכי צר בעולם

אתגר קרת בבית הצר בעולם
אתגר קרת בבית הצר בעולם
6 באוקטובר 2013

לפני שלוש שנים צלצל הסלולרי של אתגר קרת. על הקו היה פולני משונה בשם יעקוב שצ'צ'ני. הוא סיפר שהוא ארכיטקט ושבכוונתו לבנות עבור קרת את הבית הצר ביותר בעולם, בוורשה. קרת היה משוכנע שזה אחד מחבריו שעובד עליו בטלפון, אבל כשהפולני הכריז שיגיע לתל אביב תוך כמה שבועות כדי לפגוש את קרת פנים אל מול פנים, הסופר השתכנע שבכל זאת יש פה עניין רציני.

"חשבתי בהתחלה שהוא משוגע", משחזר קרת, "אבל אז הוא התחיל לספר לי כמה הוא אוהב את הסיפורים שלי ואיך הם נתנו לו השראה. הוא אמר לי שהוא רוצה לבנות בית בפרופורציות של הסיפורים שלי, ושהסיפורים שלי הם הדבר הכי קצר שהוא עדיין סיפור מלא שהוא קרא. באותו אופן הוא רוצה לבנות בית שיהיה הכי צר שיש אבל עדיין ישמש כבית. היה לו חשוב שמי שישהה בתוך הבית לא יחוש קלסטרופוביה, למרות שהוא צר".

[tmwinpost]

באוקטובר האחרון, קרת המריא לוורשה כדי להיכנס בשערי הבית הביזארי ששצצני בנה עבורו: 122 ס"מ רוחבו. הלוקיישן שהארכיטקט הפולני בחר עבור הבית הצר ביותר בעולם (רשמי, גינס והכל) היה בעל משמעות רבה. הוא איתר רווח צר בין שני בניינים באזור של ורשה שבו היה הגטו היהודי, שם גדלה אמו של קרת. היא איבדה את משפחתה בשואה והייתה היחידה ששרדה ועלתה לארץ. אביה אמר לה מעט לפני שמת: "את חייבת לשרוד כדי שהנאצים לא יצליחו למחות לגמרי את המשפחה שלנו מעל פני האדמה". שצצני עיטר את הכניסה לבית הצר בכותר "Keret House", וככה החזיר את קרת מהדלת הראשית לעיר מוצאו.

באותן הפרופורציות של הסיפורים. אתגר קרת בבית הפולני
באותן הפרופורציות של הסיפורים. אתגר קרת בבית הפולני

קרת שהה שבוע בוורשה באוקטובר האחרון, אכל, התקלח ורבץ בבית הצר אבל לא בילה שם את כל זמנו. "לא הייתה לי פרטיות שם כי הייתה כל כך הרבה תקשורת שבאה לסקר את הפרויקט הזה, שזה פשוט היה בלתי אפשרי להתייחס למקום כמו בית רגיל. האמת שגם לכתוב שם לא יצא לי כי היה קשה להתרכז. ניסיתי לישון שם לילה אחד ואז באו חבורת פולנים שיכורים וצעקו לי מתחת לחלון 'קרת, ווי לאב יו!'. זה היה פוגרום של אהבה שכזה".

תאר לי את הבית.

"זה בית מאוד ארוך עם כמה קומות. הוא מרגיש מאוד גבוה ומאוד ארוך והחלל מואר כי התקרה שקופה והשמש נכנסת. איכשהו, זה לא מרגיש דחוס וקטן למרות שהרוחב הוא רק 122 ס"מ, והבפנים שלו היה כל־כך היי־טקי שזה גם עזר לתחושה הנעימה בפנים. היו שם הרבה מוצרי חשמל ממותגים של הספונסרים של הפרויקט, קומפקט דיסק שבוקע מהקיר ודברים כאלה".

ומה תכלס עשית בבית בזמן ששהית בתוכו?

"רציתי לארגן שם אירועי קריאה, אבל מסתבר שהביטוח של הבית מאפשר רק לשני אנשים להיות בתוכו בו זמנית, אז עשיתי אירועי קריאה אישיים. זה הוליד מפגשים מפתיעים, כמו למשל מישהי שביקשה להקריא לי את הסיפורים של עצמי בפולנית, ואני לא מבין פולנית, או מישהי אחרת שביקשה שאייעץ לה מה לעשות עם אהוב לבה הנשוי".

הייטקי. קרת בבית הצר
הייטקי. קרת בבית הצר

שאלה יהודית להחריד: הבית רשום על שמך בטאבו?

"לא, הוא לא שייך לי חוזית, הוא רשום בטאבו על שם עיריית ורשה לדעתי. אני לא יכול למכור אותו ולעשות עליו קופה".