הופך עולמות

האמן הבריטי אלכס צ'ינק מאתגר את תושבי הממלכה הקרה בפרויקטים עיצוביים שונים מהמקובל. בניין הפוך, למשל. ראיון עם מעצב שלא מעוניין להתעשר

תושבי לונדון כבר יודעים שאם בשורת הבתים ברחוב שלהם צץ לפתע מבנה הפוך או מוזר, מדובר בוודאי באחד המיצגים של אלכס צ'ינק. צ'ינק, אמן בריטי שמתגורר ברובע האקני שבמזרח לונדון, למד ציור בצ'לסי קולג' לאמנות ועיצוב. עם סיום לימודיו החל להתעניין בתחומים נוספים של אמנות ובעיקר בהנדסה, אדריכלות, בנייה ועיצוב תפאורה. הוא יצר קשרים עם חברות בנייה ויצרניות של חומרים שונים מרחבי בריטניה, אשר חלקן התלהבו מהקונספט החדש ואף הסכימו לתרום לו חלק מחומרי הבנייה. כמו כן למד צ'ינק שיטות עבודה וטכנולוגיות חדשות שבאו לידי ביטוי בסוג חדש של פרויקטים שעיצב, בעיקר במיצגים שזכו לחשיפה בגלריות שונות.

"עם הזמן הבנתי שהקונספט החדש הזה יהיה רלוונטי ומרשים הרבה יותר אם יוצג בהקשר אדריכלי אמיתי", מסביר צ'ינק; "הרעיונות שלי כבר עשו שימוש בשפה של סביבה בנויה, ולכן היה זה אך הגיוני להוציא אותם לרחוב".

והנה אחד מהפרויקטים של צ'ינק – From the knees of my nose to the belly of my toes:

מה ההבדל בין הצגת מיצג בגלריה לבין הצגתו ברחוב?

"כאשר אנשים נכנסים לגלריה לאמנות הם עושים זאת מבחירה, אולם כאשר הם נתקלים בפיסול סביבתי ברחוב הם רואים אותו כחלק מהסביבה, ולכן חשוב לי להשתמש בשפה ובחומרים שמצויים בסביבה שלו, כך שהוא יכול להיבלע בה בלי להשתלט עליה. "העבודה שלי מתבססת בעיקר על אלמנט ההפתעה. לקחת משהו מוכר ולעשות איתו משהו שמשנה את כל התפיסה שלנו על העולם הסובב אותנו", אומר צ'ינק.

בקיץ 2012 הציג צ'ינק את הפרויקט הראשון שלו תחת השם "לומר את האמת באמצעות שיניים תותבות", ובמסגרתו הציב 1,248 חתיכות זכוכית בחזית של מפעל נטוש במזרח לונדון. כאשר הזכוכיות הוארו באור השמש, נוצרה אשליה של 312 חלונות מנופצים באופן זהה. בפרויקט נוסף שנעשה אף הוא במזרח לונדון יצר צ'ינק חזית מושלמת של בית, עשויה כולה מלבנים אדומות, שנראתה כאילו גלשה מהמבנה היישר אל הגינה והותירה את החלק העליון של המבנה ללא חיפוי.

מעניק חיים למבנים נטושים. פרוייקט "לומר את האמת באמצעות שיניים תותבות" של צ'ינק
מעניק חיים למבנים נטושים. פרוייקט "לומר את האמת באמצעות שיניים תותבות" של צ'ינק

במקרה אחר בנה אלכס חזית מושלמת של בית כחלק אינטגרלי משורת חזיתות ברחוב, אלא שכאן הוא עומד הפוך. "פרויקטים בסדר גודל כזה הם משימות ענקיות" אומר צ'ינק כששאלנו אותו במה זה כרוך. "מדובר בתהליך שמורכב מ־5 אחוז רעיון ו־95 אחוז מימוש, חלק גדול ממנו כולל ניירת וגיוס כספים. התהליך מאוד דומה לתהליך של בניית בית וכמובן דורש תמיד את הסכמת הרשות וחברי המועצה המקומית. אני מנהל בעצמי את הפרויקטים שלי ועובד באתר הבנייה בכל יום".

לדבריו, אחת הסיבות להצלחת הפרויקטים שלו היא העובדה שמדובר ממילא בבתים נטושים ומיועדים להריסה שזוכים בזכותו לחיים חדשים, מה שמעודד תיירות מקומית ומחיה את השכונה כולה. "האדריכלות מציעה לנו רקע מדהים לפיסול" הוא אומר, "כאשר אתה יוצר אמנות בקנה מידה כזה אי אפשר להתעלם ממנה". בתשובה לשאלה על מקורות ההשראה שלו אומר צ'ינק: "אני מכור להתקדמות ונכנס לחרדות כאשר דברים אינם מתקדמים בכיוון השאפתני שלי ובקצב המתאים. אני לא מונע מרצון להתעשר אלא רק מתגובות הקהל, ועל זה יעיד בוודאי רואה החשבון שלי".

עולם הפוך. הבית ההפוך של צ'ינק – Miner on the moon
עולם הפוך. הבית ההפוך של צ'ינק – Miner on the moon

בימים אלה הוא עובד על הפרויקט הבא שלו – מבנה של תחנת רוח בריטית טיפוסית שאחת מזרועותיה נעוצה בקרקע ולכן אין ביכולתה להסתובב. במקום זאת, המבנה שלה הוא זה שמסתובב. "מבחינה טכנית ומכנית אנו נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים, אולם אנו מחפשים עכשיו גורם שיסייע במימון".

פרויקט נוסף שעומד על הפרק הוא עיצוב בית העשוי כולו משעווה, אשר יימס לאטו בשמש על דלתותיו וחלונותיו. "אני חושב שתל אביב יכולה להיות מקום מצוין ומתאים מאוד לפרויקט כזה, ואשמח מאוד לקבל הזמנה לביצועו", הוא משליך כפפה לסיום.

alexchinneck.com