לונדון הוותיקה שאחרי האולימפיאדה

מתיחת הפנים שעבר הכרך הגדול לקראת אולימפיאדת 2012, העניקה תחושה מרעננת לעיר כולה. הנה אתרים ותיקים ומוכרים ששווה לפקוד שוב

אוסף וולקום (צילום: טיים אאוט)
אוסף וולקום (צילום: טיים אאוט)
23 באוקטובר 2013
וולקום קולקשן (צילום: טיים אאוט)
וולקום קולקשן (צילום: טיים אאוט)

העובדה שלונדון זכתה לארח את המשחקים האולימפיים בשנת 2012 השפיעה, בתחילה, בעיקר על המתכננים, וכעת על מיליוני התושבים והתיירים הפוקדים את העיר. משאבים רבים הושקעו בחידוש אתרים מרכזים ובהחלט אפשר להתרשם משתי הרחבות משמעותיות ביותר – תוספות ענק לשני מוקדי משיכה בעלי שם עולמי – Tate Modern לאמנות מודרנית וה-British Museum.

אזור הגדה הדרומית, South Bank, היה ונשאר יעד תיירותי מרכזי בלונדון. מוקדי המשיכה העיקריים Modern Tate, Shakespers Globe, Borough Market, המרכז האלמותי בבניין המחוז County Hall, London וה- Southbank Center ביססו לעצמם מעמד מכובד במשך השנים. בנוסף, זכה עולם הים, האקווריום של לונדון, לשיפוץ יסודי, ה-Garden Museum זכה לעיצוב מחודש ומקסים ונפתחה לקהל הגישה אל ציור הקיר המרשים של פליקס טופולסקי, לסיכום אירועי המאה ה-20 באזור הקשתות של תחנת הרכבת מאחורי אולם המופעים Hall Royal Festival.

בצידו השני של הנהר נעשה מאמץ גדול לשנות את המוניטין שיצא לאזור העתיק ביותר בלונדון כמרכז בנקאי, ולאו דווקא כיעד בילוי מועדף. המהפך הזה התבצע ללא קושי באזור שבו ממוקמים נכסים היסטוריים מופלאים – במוכרים שבהם מצודת לונדון (Tower of London) וקתדרלת St. Pauls. בזכות הגישה הנוחה מן הגדה הדרומית דרך ה-Millennium Bridge קתדרלת St. Pauls והאנדרטה שלידה, The Monument, שופצו היטב, ואפשר להצטרף לסיורים מודרכים במתחם. לא כדאי לוותר על Museum of London, שבוודאי ימצא לו פינה חמה בלב המבקרים לאחר שהסתיימו עבודות השיפוץ באביב 2010 בהשקעה משמעותית של 20.5 מיליון ליש"ט . במוזיאון ארבע גלריות מרשימות, ומבעד לחלונות המזמינים הפונים לרחוב אפשר להציץ אל המרכבה המוזהבת של הלורד ראש העיר של הסיטי של לונדון.

מוזיאון לונדון המחודש (צילום: טיים אאוט)
מוזיאון לונדון המחודש (צילום: טיים אאוט)

מוזיאון העיצוב הענק Victoria & Albert זכה לאגף חדש והוא מושך אליו מיליוני מבקרים מדי שנה. אל Science Museum, שתמיד מעניין לבקר בו, הצטרפו כמה מוזיאונים נוספים המתמחים במדע ורפואה – בהם ראויים לציין התערוכות המוצגות ב-Wellcome Collection ובמוזיאון  The Royal Institution המחודש והמשובח. אוהבי הז'אנר ומשפחות עם ילדים לא יוותרו על ביקור בדארווין סנטר ב-Natural History Museum. במישור הפרוזאי, הסצנה הספרותית התעוררה לחיים עם פתיחה המחודשת של Keats House, ביתו של המשורר הרומנטי בן המאה ה-18 הסמוך לגשר לונדון.

מוזיאון העיצוב ויקטוריה ואלברט (צילום: טיים אאוט)
מוזיאון העיצוב ויקטוריה ואלברט (צילום: טיים אאוט)

תרומתה של האולימפיאדה לעיר מורגשת גם ברחובות העיר ובשלל המסעדות החדשות, בתי הקפה והחנויות. אולם התמורה האמיתית היא בעיקר במזרחה של העיר, שבמשך שנים רבות היה עני ומוזנח, ושינה את פניו לבלי היכר.  אין ספק כי האולימפיאדה עשתה חסד עם האתרים הוותיקים והמשופשפים שזוכים לעדנה מחודשת גם בקרב מבקרים חוזרים, הבאים לראות את השינוי.