אהבה זה כואב

העיצוב הפרובוקטיבי תופס תאוצה ברחבי העולם. הנה כמה יצירות ששווה לכם להכיר (ויש גם ערכת נקמה לבויפרנד ששכח את הוולנטיינז בשבוע שעבר!)

ביד חזקה
ביד חזקה
20 בפברואר 2014

הטשטוש בין עולם העיצוב והאמנות הופך בשנים האחרונות לתופעה שתופסת מיקום חשוב בעולם העיצוב. מגמה זו, הידועה גם בשם "דיזיין ארט", פונה לשוק האספנות והאוצרות וכוללת פריטי עיצוב שמוצעים במהדורה מוגבלת. כתגובה וכנגזרת צומח תת ז'אנר אמנותי, עצמאי ורדיקלי שממזג בין שני העולמות. ההתעסקות בתחום זה מתייחסת למגמה, שואבת ממנה השראה וגם יוצאת כנגדה; מתרחקת מפרויקטים לשימוש יומיומי, מדגישה את ערכה האמנותי של היצירה ומשתמשת בה ככלי עיצובי ופרובוקטיבי להעברת מסר, אמירה וביקורת.

ביד חזקה

הטרנד הנוסטלגי והעיסוק הגובר במלאכות הקראפט – כגון אמנות הרקמה, הגובלנים והאריגה המסורתית – מקבל פרשנות אמנותית חדשה. פרויקט A woman's work is never done הוא צומת בין עיצוב ואמנות לבין ביקורת חברתית, שקורא תיגר על התפיסה הרווחת כי "העבודה של נשים היא קלה ונוחה". דרך ההתעסקות במקצועות הנתפסים כ"נשיים ושקופים" ועל ידי השימוש בטכניקת הרקמה המסורתית, מלאכת היד הופכת לכלי ולראי שמבקש להצביע על הערך האנושי במציאות החברתית הנוכחית. התוצאה: פיסול עצמי רקום לתוך כף ידה של האמנית הבריטית אליזה בנט, כשעור ידה הוא בעצם הקנבס. הבשר האנושי משמש כחומר גלם והתפרים מייצרים תבניות וקווים. גם האמן הספרדי דיוויד קאטה מתחקה אחר עולם הקראפט והמסורת. בפרויקט "עור עמוק" הוא משתמש בכף ידו ליצירת "אלבום תמונות" אוטוביוגרפי רקום, המתעד פורטרטים של דמויות מפתח בחייו: חברים, משפחה, מורים וקולגות שחייהם נשזרו ושזרו את המארג ההיסטורי שלו.

Elizabennett.co.uk

davidcata.com

ביד חזקה. אליזה בנט

בשר טרי

עבודות הקרמיקה הדקורטיביות, שאנו מורגלים למצוא מאחורי הוויטרינות הנוסטלגיות מבית סבתא, הן גם אחד הטרנדים החמים בעולם העיצוב. האמנית ג'סיקה הריסון מתרחקת ומתנתקת מאופיין השלו, הקישוטי והתמים ולוקחת את המדיום המסורתי לעולם מדמם ואפל. הפרויקט שנקרא Dark Cermic משתמש במלאכת הקרמיקה העתיקה כנקודת מוצא ליצירת סדרת פסלונים נשיים. זו חותרת תחת הסדר הקיים דרך תוספות בועטות של דימויים כמו גולגולות ודם, ראשים ערופים ומעיים נשפכים. ההתעסקות עם עולם המיניאטורות, מגמה נוספת שמושאלת מעולם העיצוב, מיתרגמת גם לסדרת רהיטים המבקשת לבחון את מערכת הקשרים בין חללי הפנים וחללי החוץ של הגוף האנושי. כחומר הגלם לוהק ושוכפל בשרה של המעצבת, המשמש ליצירת סדרת פריטי ריהוט תמימה לכאורה, כמו שעון קיר, כורסה וכיסא לצד פרטים משלימים כמו קצוות שיער סוררות.

jessicaharrison.co.uk

בשר טרי. ג'סיקה הריסון

שיהיה לך יום קסום, חתיכת דרעק

ממורמרת? גם אנחנו. ערכת התקיפה של מעצבת האביזרים לני דווין מגשימה את הפנטזיה של כל בחורה שנזרקה. הערכה יכולה לשמש לפריצה למעונו של החבר לשעבר וכן להכנעתו ולהענשתו.

הקיט המסוגנן כולל את כל הכלים לנקמה המושלמת באקסים. הפריטים מעוצבים להלכה ובסטייל כאביזרי אופנה מן המניין: תיק ארוג מעור בליווי כלים ונשק כמו כובע גרב, מוט, חבל וכפפות, זוג אגרופנים וגם ערכת הזרקה עם סם אמת. "זהו פרויקט קונספטואלי בלבד שנועד לעורר פרובוקציה ודיון ולא לקדם אלימות", מבהירה המעצבת בחנות המקוונת של המותג, שם הוא מוצע למכירה, לכאורה, במהדורה מוגבלת, ונושא תג מחיר וירטואלי של 1,850 דולר.

herroyalflyness.com

נקמה באקסים. Her Royal flyness