גם הספה דורשת צדק חברתי

עולם עיצוב הפנים מושפע מתהליכים חברתיים ותרבותיים שרוחשים סביבנו, וממהר לתרגם אותם לאופנות ולמגמות. הנה כמה מהבולטות שבהן

עיצוב מודולרי
עיצוב מודולרי
7 באוקטובר 2013

מבטיח ומקיים: ירוק זה השחור החדש

עיצוב ירוק, עיצוב בר קיימא, אקו־דיזיין, אקו־יעילות, עיצוב סביבתי, עיצוב אקולוגי ואקו־שיק, הם שמות יצירתיים שהמציאו מעצבים שהולכים עם הטרנד הכי לוהט זה כמה שנים בעולם העיצוב ובעולם כולו – אנחנו מדברים כמובן על טרנד הקיימות, או בשמו העממי יותר: הטרנד הירוק. ככל שחולף הזמן וככל שכדור הארץ מזדהם, הגל הזה רק הולך ומתחזק ומוצא את דרכו לסלון שלנו בגישות עיצוב שונות כמו רדי־מייד (כלומר: עיצוב "מן המוכן" כאשר החפץ משנה את משמעותו המקורית), שימוש חוזר במוצרים ובחומרים, עיצוב מתכלה וידידותי לסביבה וצמצום השימוש באנרגיות מזהמות. חזאית הטרנדים המוערכת לי אדלקורט אמרה לאחרונה ש"העולם נע לכיוון של חזרה אל הטבע בעיצוב", ותערוכת העיצוב הנחשבת בפריז ה־ maison & objet, התכנסה בינואר האחרון תחת הכותרת vivant (חיים) והדגימה את כניסתו של הטרנד אל הבית, בלייפסטייל הרמוני המושפע מן הטבע. המשמעות של זה היא בדגש על ראשוניות, על חושניות ועל תחושתיות, על חזרה אל הגולמי, על הנחוץ והפשוט ועל שימוש בחומרים טבעיים, עמידים וחמים שמקבלים את יופיים מתהליכי התיישנות ובלאי טבעי (כמו אבן, עץ, חרס, טרה קוטה ופליז).

אקו שיק. שידת Lennard מחומרים ממוחזרים של המעצב אורי בן צבי מסטודיו יוביקו
אקו שיק. שידת Lennard מחומרים ממוחזרים של המעצב אורי בן צבי מסטודיו יוביקו

בניגוד ללוק הניאון מהשנה שעברה, השנה נראה חיפויים במראה אורגני בסקלת צבעים ניטרלית ובשימוש בחומרים כמו כותנה, יוטה וראפיה. "הכחול של הים, הצורניות של חלוק הנחל והעקמומיות של הגל" ישמשו לדבריה של אדלקורט מקור השראה בעיצוב כריות בהדפסי טחב, שטיחים בהדפסי צמחייה, כלי שולחן בייצור מסורתי מקש ומאדמה, כלים דקורטיביים עם תבליני גינה, גינות גג אורבניות ומצעי תבלינים שייתלו על קירות המטבח.

מעצבים ששווה לכם להכיר: האחים קמפנה, riva1920 וגם הישראליים: סטודיו רדיש, סטודיו יוביקו, סטודיו groovy, סטודיו ג'אנקשן, סטודיו נאוטרה.

הקוד האתי: סולידריות וסחר הוגן הפכו לאלמנט בעולם העיצוב

עיצוב שמביא בחשבון אחריות סביבתית ותרומה לקהילה הולך בד־בבד עם תפיסת הקיימות. מגמה זו קיימת מאז שנות ה־70 והיא הולכת וצוברת תאוצה בעקבות אירועי המחאה ששטפו את העולם בשנתיים האחרונות. לישראל הגיע הטרנד הזה באיחור יחסי, ועדיין פועלות פה רק סנוניות ראשונות של מעצבים ועסקים עם ערך מוסף הפועלים בשיתוף הקהילה ולמען עולם טוב יותר. על מנת להשתתף בטרנד, כל שצריך הוא לצרוך מוצרי עיצוב שנעשו מתוך מודעות להליך היצור שלהם. עמותת לצאת מהקופסא, למשל, עוסקת בזה באופן שוטף והשיקה לאחרונה את טרמינל העיצוב – פרויקט חברתי בשיתוף עיריית בת ים וחברת קסטרו שתרמה חלל המשמש כיום מרכז רב־תחומי לעיצוב. העמותה מעניקה סיוע, תמיכה וליווי מקצועי ל־11 מעצבים שתורמים מצדם בחזרה לקהילה, במסגרת תכנית חינוך לעיצוב של בני נוער בסיכון; סטודיו ארז מולאי מתמחה בפיתוח מוצרים ירוקים וממוחזרים בשיתוף פעולה עם ארגונים חברתיים ומסגרות המעסיקות אנשים עם צרכים מיוחדים (להשיג ברשת חנויות סוהו, מוזיאון תל אביב, כלים שלובים ובאוהאוס). עמותת הסדנא בראשות המעצבת התעשייתית נעמי לוין משתמשת בעיצוב למטרות חברתיות והפצת אהבה בדגש על תוכן ולא על ייצור, דרך מסרים גרפיים שניתן להוריד מהאתר לשימוש חופשי וחינמי, לצד סדנאות להגשמה עצמית ומוצרים בשיתוף מפעלים שיקומיים (hasadna.org); סטודיו Mach מייצר פריטי עיצוב שימושיים מחומרים זמינים כמו פחיות שימורים וארגזי תפוזים, הפריטים שלהם מיוצרים על ידי ארגון בשם "שכולו טוב" המעסיק אנשים בעלי מוגבלויות.

חפש מי ינענע אותך. ערוגה בפחית בעיצוב אלכס ברוב ומני הלפרן מסטודיו Mach
חפש מי ינענע אותך. ערוגה בפחית בעיצוב אלכס ברוב ומני הלפרן מסטודיו Mach

מעצבים בולטים בפרויקטים החברתיים שהם שותפים להם: טורד בונטייה ששיתף פעולה עם מותג הרהיטים מורוסו בפרויקט אפריקה, פטרישיה אורקיולה ששיתפה פעולה עם מורוסו ויצרה את קולקציית השטיחים סרדיניה, חברת נאני מרקינה ששיתפה פעולה עם קהילת הינוך בהודו ויצרה את סדרת השטיחים kala. איב בהר ששיתף פעולה עם חברת המחשבים AMD, גוגל והאו"ם ויצר את פרויקט מחשב לכל ילד ב־100 דולר.

עבודת יד: חוזרים למקורות, לאסמבלאז' ולאתני

המשבר הגלובלי השפיע ישירות על עולם העיצוב. הייאוש מהקפיטליזם חובק העולם, החזיר את העניין במלאכת יד המתרחקת מפסי הייצור, ברומנטיקה המתרפקת על מוצרי העבר ובחיזוק הקשר למקום, לקהילה ולמשפחה. כשאנחנו מדברים על עיצוב, המגמה הזו מסמנת חזרה לאסתטיקה מסורתית, לפולקלור, לסגנון אתני וקולניאליסטי. אנחנו רואים יותר ויותר השפעות מאפריקה וממקסיקו, ניחוחות מהמזרח הרחוק וריהוט ברוח הקאנטרי האמריקאי. אריגה, סריגה ורקמה שנעלמו מהנוף הביתי חוזרות לככב בעולם ההום סטיילינג בפיוז'ן עכשווי הנע בין עולם העיצוב לטקסטיל. במסגרת זו ניתן למצוא היום היצע נרחב של אביזרים משלימים כמו כריות, פופים, שטיחים, כיסויי מיטה וגופי תאורה המשלבים אלמנטים מסורתיים כמו קרושה, תפירה פשוטה ומובלטת, קשרים ולולאות, מלאכת קליעה ואריגה מסורתיות וטכניקת טוויה של סלים. דוגמאות מרוקאיות, אסתטיקה יפנית וגם אלמנטים ממעשיות־עם, יתלבשו על הבית לצד טקסטורות, מרקם וסקלה צבעונית: מנדרינה, אדום־סמבה, כחול־מיקונוס, זהב בהשראת הקרפיונים של יפן, תמר־אסאי הטרופי מהאמזונס, ירוק אסיאתי, זעפרן, ורוד וטורקיזים עזים ואקזוטיים.

חוזרים למקורות. עבודת טקסטיל סרוגה של המעצב זיו בן גל (טרמינל העיצוב בת ים)
חוזרים למקורות. עבודת טקסטיל סרוגה של המעצב זיו בן גל (טרמינל העיצוב בת ים)

טכניקת האסמבלאז' מתקמבקת ומבשרת על שובם של הפריטים הדקורטיביים שנוצרים מחיבורים בין אלמנטים שונים בעיצוב; משטחים משובצים במוזאיקות מעץ ומאבנים קטנות יפלשו יותר ויותר לעיצוב הרהיטים ולמשטחים דקורטיביים שישולבו בחלל האירוח, האמבט והמטבח. החומרים "הקשים" המרכיבים את עיצוב החלל יקבלו טאץ' הרמוני, משלים ומרוכך: קירות יטופלו בשכבות של חומר וצבע, והרצפה תתחדש בשטיחים, שטיחונים ומחצלות במגוון טקסטורות וחומר.

גם הקמינים חוזרים אל הבית במראה מקושט בריצופים ובאריחים שיתפסו את מקומם גם בחיפויי שולחנות ובמדפים. ברוח הנוסטלגית חוזרים לחלל גם שלל פריטי הנוי: ואזות, חפצי אמנות וילדות, מזכרות מההווי המשפחתי והקירות יתפסו את מקומם כאלמנט ויזואלי ברוח אקלקטית ויארחו עליהם צלחות דקורטיביות, תמונות היסטוריות, מפות עולם, תווי נגינה, גלויות ופרסומות משנות ה־50 וה־60, לצד אקססוריז בטעם של פעם כמו קופסאות פח וצעצועים עתיקים ועד למכתבות עתיקות מבתי מלאכה, ארונות מבתי מרקחת ותיבות מסע הממוחזרים לוויטרינות ולשולחנות קפה. כאלה תמצאו למשל בגלרית טורקיז האוס במושב בני דרור (המייבאת גם פריטי עיצוב וריהוט חובק עולם מגאנה, קולומביה וסין וגם קולקציה רחבה הכוללת אריחים ברוח מרוקו ומקסיקו ודלתות אותנטיות מפירוק).

נוסטלגיה. סריגי נוי לחלונות של המעצב זיו בן גל
נוסטלגיה. סריגי נוי לחלונות של המעצב זיו בן גל

אם אתם רוצים להתאים את עצמכם לטרנד האתני, אתם יכולים לקפוץ לבית רנבי, שם השיקו את קולקצית הטקסטיל Manuel Canovas בהשראת הרחובות התוססים של הודו וסין; בחנות הבוטיק Nook בכיכר רבין מתמחים באסתטיקה של התרבות היפנית ומציעים פריטים כמו ספלי תה מפורצלן, מניפות דקורטיביות ומודלים להרכבה של hukosai; בגלריית באק יארד שבכפר ויתקין תמצאו אוסף ייחודי ומתחלף של ריהוט מסוף המאה ה־19 ומתחילת המאה ה־20 ברוח החלוצים ומהגרי העולם החדש, פריטים שנאספו בקפדנות מחוות נידחות ומעיירות במערב התיכון של אמריקה. בחפצים שבנווה צדק תחזרו בזמן אל האימפריות הקולוניאליסטיות עם ספה מהים התיכון, שטיחי קילים, שולחן סיני, ודיוואנים אוריינטליים ובגלריית הומאז' בשוק הפשפשים המתחדש תמצאו פריטים וחפצי נוי שנאספו משווקים כמו ספרד ופורטוגל.

מעצבים ששווה לכם להכיר: זיו בן גל, טקסטילה, פטרישיה אורקיולה, לורדנה בונורה, חברת we.de.be, נעמי פאול, דונה וילסון, סטודיו ריק טן ואלדן.

כורסה חכמה: פרקטי, מודולרי ואישי

החזרה המחודשת לערים ומגמת ה"הקטנה" – החיים במרחב קטן ומצומצם – מגבירים את הביקוש לריהוט חכם, פרקטי ורב־שימושי, הנותן מענה שמותאם לאורח החיים האורבני והמצטמק. טרנד העיצוב האישי (קאסטום מייד) חוזר לאופנה כשחקן מרכזי בעיצוב הבית ומבשר גם על פריחתן המחודשת של חנויות הבוטיק והקונספט, ואת החזרה לבעלי מלאכה מומחים כמו נגרים, חייטים ורפדים. גם תעשיית העיצוב מציעה פתרונות עיצוב מקוריים המשתפים את הלקוח בתהליך העיצוב ומותאמים לצרכיו. אם אין לכם מספיק כסף או סבלנות להזמין עיצובים אישים מבעלי מלאכה ומאדריכלים שמתמחים בתחום, הנה כמה דוגמאות לעיצובים חכמים שניתן למצוא בחנויות וברשתות בארץ ולהרכיב אצלכם בסלון לעיצוב אישי וחכם: רשת MODY השיקה לאחרונה קולקציית אריחים (בעיצוב יעל מר ושי אלקלעי למותג mutina) ובה עשרה צבעים בחמישה מרקמים שעוצבו בהשראת עולם הטקסטיל, ומהם אפשר להרכיב אלמנטים גרפיים וטקסטורות. גופי תאורה גיאומטריים של Nick-Knack (המוצעים בלוצ'ה תאורה) שניתנים לכיוון בשני חיבורים חכמים וזוויתיים.

משחקים של מרקם, טקסטורה וצבע שמאפשרים יצירתיות אישית בקולקציית האריחים Tex בעיצוב יעל מר ושי אלקלעי לרשת MODY
משחקים של מרקם, טקסטורה וצבע שמאפשרים יצירתיות אישית בקולקציית האריחים Tex בעיצוב יעל מר ושי אלקלעי לרשת MODY

בסטודיו מנורמיקה שבבית נקופה מעצבים אריחים בהזמנה אישית וגם משדרגים כאלה שתביאו מהבית, סדרת klipy של גיא קליפשטיין (ניתן למצוא אותה בחנויות סוהו, בית הבאוהאוס, ואינטירה הירושלמית) מציעה אבזרי מטבח קומפקטים ומעוצבים ברוח הזו. גם ברשת הקונספט אליטה ליווינג מתמקדים בעיצוב פרקטי ומחזירים את החמורים ההיסטוריים אל עיצוב השולחן, במראה משודרג ועכשווי.

מעצבים ששווה לכם להכיר: פטרישיה אורקיולה, מילאנו בדינג, גיא קליפשטיין, אלון מירון, היידי ארד – אדריכלות ועיצוב פנים, האדריכל ניצן הורוביץ.