ויהי אור: גופי התאורה שיאירו לכם את הבית

לא צריך להיות מבין גדול בעיצוב בשביל להבין שגוף תאורה שווה במיוחד מסוגל לשדרג כל חלל. קיבצנו עבורכם כמה כאלה שיאירו לכם את הדרך לשיק

מנורות של שי דהרי. צילום: יריב ויינברג
מנורות של שי דהרי. צילום: יריב ויינברג
29 בינואר 2015

איש העכביש

עכבישים, מקקים, עקרבים ועוד פרוקי רגליים שגורמים לרובנו לזנק על שולחן תוך צווחות אימים, שולחים את שמוליק מנגן (52) דווקא לסטודיו, בדרך לתכנן ולבנות גוף תאורה נוסף, שיצטרף לשורה ארוכה של פריטים המעוצבים על ידו למותג התאורה שלו iinsecto, שהקים ב־2010. "תמיד אהבתי את הטבע ואת המבנים המעניינים והמורכבים שהוא מציע", אומר מנגן. ובעולם הטבע, הוא נמשך במיוחד לחרקים ולבמבנה הפונקציונלי החכם שלהם, ובגופי התאורה שהוא מעצב הוא מנסה להעביר את ההיקסמות שלו מהיצורים הללו. מנגן, שלמד במחלקה לאפנה וצורפות בבצלאל ולימודי עיצוב תאורה באוניברסיטת בר אילן, עסק לאחר לימודיו בצורפות ובעיצוב תפאורה ותלבושות לתיאטרון, ובין שלל העיסוקים תמיד התעניין ביצירת חיבורים אופטימליים בין צורה לבין חומר. את משיכתו לגופי תאורה הוא מנמק בחיוניות של האור ובהיותו צורך בסיסי. אף שייצור גופי תאורה מצריך הרבה ידע טכני, מנגן כמעט לא נעזר בבעלי מקצוע נוספים וכמעט כל הייצור נעשה אצלו בסטודיו בתל אביב.

[tmwdfpad]"salto" הוא שמה של הקולקציה השנייה שמנגן משיק בימים אלה והיא כוללת גופי תאורה פיסוליים, עדינים מאד, הנתלים מהתקרה, ויוצרים אווירה מיוחדת במינה בעזרת משחקים של אור וצל ואלמנטים החוזרים על עצמם סביב ציר מרכזי, מלכד. בדומה לחרקים רבים, שהם בעלי מבנה גוף צפוף ואינטנסיבי, גם הגופים המאירים מורכבים בצפיפות, שדווקא מתרככת הודות לתאורה המפיצה סביבה רכות ונעימות.

"Salto", להשיג בתומס תאורה, עין חי 49 הוד השרון

iinsecto, להשיג באתר Etsy ובאתר

מנורות של שמוליק לנגן. צילום: רונן מנגן צילום בע"מ
מנורות של שמוליק לנגן. צילום: רונן מנגן צילום בע"מ

לעוף על החלל

קול קורא לעיצוב "חפץ חלום" שהופץ לפני ארבע שנים עבור תערוכה בבית סותבי'ס שנקראה באותו שם, היה השלב הראשון במסע שעברה שירה קרת (30), מעצבת תעשייתית תל אביבית, בדרך לקולקציה מופלאה של גופי תאורה הנמכרים כיום בחנות האינטרנטית redesign. הבריף המופשט שלח את קרת, אז בוגרת טרייה של בצלאל, להרהר בכדורים פורחים, בגזרם המיוחדת של ובאופן התרוממותם באוויר, והיא התחילה לערוך ניסיונות ב"טייווק" – חומר פולימרי שדומה במראהו לנייר אך חזק ממנו בהרבה. "ידעתי שאני רוצה להפיח רוח חיים בטייווק כשיידלק אור", מספרת קרת, "ומכאן הגיע הרעיון לשלב בגוף התאורה גם מאוורר פנימי שקט, המופעל עם הדלקת האור ומנפח את הטייווק, שמצדו גזור באופן ייחודי המדגיש את הנפח ואת הצורה". המראה המעט מקומט של הטייווק נוצר הודות לתהליך עיבוד שנעשה בו לפני שהוא נגזר ונתפר לצורתו הסופי. את גופי התאורה קרת מייצרת באופן ידני בסטודיו.

1,600 ש"ח, להשיג באתר

 

מנורות של שירה קרת. צילום: רידיזיין
מנורות של שירה קרת. צילום: רידיזיין

נותן גז

הדרייב של שי דהרי לעיצוב וייצור רהיטים וגופי תאורה נובע ממניעים אקולוגיים ואסתטיים כאחד: דהרי, אמן מחזור, מעוניין לתת חיים חדשים לפסולת תעשייתית, לערמות ג'אנק שאין להן הופכין ולחומרים שבאין להם ביקוש או שימוש מיידי, מכערים ומזהמים את הסביבה. גופי התאורה שהוא מעצב בסטודיו שלו במושב היוגב בצפון הארץ בנויים ממכלי מזגנים ממוחזרים. מכלי הגז המשומשים אינם עוברים לעולם מילוי נוסף וגם אספני ברזל או מתכות אינם מעוניינים בהם עקב הנפח הגדול שהם תופסים. דהרי מנצל את הצורה הקלאסית של המכלים, צובע אותם בטכניקה מיוחדת בתנור, משפץ ומלטש גימורים ויוצר מהם גופי תאורה תלויים, צבעוניים ומשמחים ביותר. אופן הקיבוע שלהם לתקרה מאפשר לכוון את גובהם על פי הצורך, והאור הממוקד שהם מפיצים הופך אותם לשימושיים במיוחד מעל שולחנות אוכל או כגוף תקרתי מרכזי בחלל.

590 ש"ח, להשיג באתר

מנורות של שי דהרי. צילום: יריב ויינברג
מנורות של שי דהרי. צילום: יריב ויינברג

להדליק את העץ

גם אופיר שבתאי, מעצב שעובד זה שש שנים בסטודיו במושב בית יהושע ומכסה טווח רחב של תחומים – עיצוב חללים מסחריים, עיצוב רהיטים ופריטי עיצוב שימושיים ועיצוב אביזרים משחקיים לילדים, לא עמד בפיתוי והחל לעסוק באור ובעיצוב גופי תאורה. מנורות השולחן והמנורות העומדות, המעוצבות בקווים נקיים ובחיבורים בסיסיים משני חומרים בלבד – עץ טבעי ופלסטיק צבעוני – הן מוצרים מלאי חן והומור היכולים להשתלב כמעט בכל חדר ובכל סגנון עיצובי.

699 ש"ח, להשיג ב־fm magenta, תל גיבורים 5

מנורת שולחן של אופיר שבתאי. צילום: טל אנדר
מנורת שולחן של אופיר שבתאי. צילום: טל אנדר

אנשי הצללים

את Shadows, סדרת גופי תאורה תקרתיים, פיתחו המעצב הישראלי דן יפת ושותפתו הצ'כית לוסי קולדובה כהומאז' מודרני לשנדלירים המהודרים והקלאסיים שהשתלשלו מתקרות רבות בסלונים של פעם. הגרסה שמציעים יפת את קולדובה מורכבת מבסיס ומחמישה חוטים המתפצלים וניתנים לתלייה בגבהים שונים, ומאהילים עשויים זכוכית חלבית מעושנת המטילים צללים מתעתעים ומעניינים.

החל מ־1,800 ש"ח, להשיג ברשת הביטאט

גופי תאורה של דן יפת ולוסי קולדובה. צילום: מרטין צ'אם
גופי תאורה של דן יפת ולוסי קולדובה. צילום: מרטין צ'אם