ירוק כבד: הכינו את עצמכם לשנה הירוקה ביותר

רשתות האופנה בהיכון, חנויות העיצוב בהיסטריה: חברת הצבעים העולמית פנטון מכריזה כי 2017 הולכת להיות ירוקה מתמיד. איך מגיבים לזה בעולם, כיצד צולחים את הטרנד ולמה כל זה קשור לדונלד טראמפ?

ירוק עולה. צילום: יח"צ
ירוק עולה. צילום: יח"צ
21 בדצמבר 2016

גבות התרוממו, פרצופים נתכרכמו ואצבעות התחממו על המקלדת. הבשורה נחתה כרגע ביום בהיר, ולא, אנחנו לא מדברים על השתלטותו של טראמפ על הבית הלבן אלא על השתלטותו הצפויה של הצבע הירוק על הבית שלכם, על המלתחה, על מדף הקוסמטיקה ועל כל אספקט עיצובי שאפשר להעלות על הדעת. הכירו את Greenery, או כפי שהוא נקרא בז'רגון המקצועי Pantone 15-0343, הצבע הנבחר של חברת פנטון לשנת 2017. באתר החברה נומקה הבחירה בגוון הירקרק־צהבהב כך: "זהו צבע מרענן ומחיה המסמל התחלות חדשות ומבטא את ימי הלבלוב הראשונים של האביב כשהטבע נמצא במגמת התחדשות".

אם בעונות הקודמות הכתירה פנטון גוני פסטל רכים וקלים יותר לעיכול כמו כחול סרניטי (יענו, שלווה) או ורוד קוורץ, נדמה שהפעם לא כולם פורחים לנוכח הידיעה שהירוק הוא השחור החדש.

מייבש שיער של הוגו, 120 ש"ח, להשיג במספרות דורון פסקינו, קינג ג'ורג' 53 תל אביב; ז'בוטינסקי 90 רמת גן
מייבש שיער של הוגו, 120 ש"ח, להשיג במספרות דורון פסקינו, קינג ג'ורג' 53 תל אביב; ז'בוטינסקי 90 רמת גן

במגזין "קוסמופוליטן", למשל, הקדישו כתבה שלמה לגל התגובות המשועשעות ששטף את טוויטר עם היילייטס בדמותם של כינויי חיבה צבעוניים כגון "ירוק קרמיט" או "פרנקלין הצב". כתבה דומה התפרסמה גם במהדורה המקוונת של מגזין "מארי קלייר", ולעומת זאת במגזין "ווג" העלו סברות שונות ומשונות בנוגע לסיבה שבעטיה נבחר דווקא הגוון הזה (הדשא של השכנים הקנדים ירוק יותר? הנשיא החדש גורם לנו להפוך ירוקים מגעגועים לאובמה?). ערוץ קומדי סנטרל, מצדו, העלה תמונה של אבי, גיבורת הסדרה "ברוד סיטי", מחדשת את המלאי הירוק שלה, כברכה על הבחירה בגוון שמעניק לגיטימציה מלאה לסטלנים.

שעון קיר של Time2Bugs, 840 ש"ח, להשיג באתר: houseinmoda.com
שעון קיר של Time2Bugs, 840 ש"ח, להשיג באתר: houseinmoda.com

לתפוס צבע

לטובת מי שתוהה בינו לבין עצמו איך קרה שחברת הצבעים מניו ג'רזי ניכסה לעצמה את הכוח לקבוע מדי שנה מהו הצבע השולט בעולם העיצוב, נספר שמפעל הצבעים הקטן שהוקם בשנות ה־50 על ידי צמד אחים יהודים (איך לא) הוא לא פחות ממונופול כיום. הסיבה לכך נעוצה במניפות הצבע – קטלוגים מפורטים לכדי גוונים ותתי גוונים, המסומנים באותיות ובמספרים והפכו לשפה אוניברסלית לכל דבר ועניין. הקטלוגים מאפשרים למעצבים מכלל התעשיות לערוך בחירות צבעוניות מדויקות, מבלי להזדקק להסברים מגומגמים בסגנון "תעשה לי את זה בצהוב חלמון כזה?".

לק של CND, 55 ש"ח, להשיג בחנויות הרשת ובמכוני הטיפוח המורשים
לק של CND, 55 ש"ח, להשיג בחנויות הרשת ובמכוני הטיפוח המורשים

החל משנת 2000 מקיימת פנטון מדי חצי שנה ועידה חשאית להערכת המצב הצבעוני בעולם. משתתפי הוועידה, המייצגים את זירות העיצוב השונות, נבחרים בפינצטה ונדרשים לחתום על טופסי שמירת סודיות. בתום יומיים של דיונים, מצגות וסדנאות מתקבלת הכרעה ולאחריה מגיעה ההכרזה על הצבע הנבחר. תעשיות העיצוב למיניהן ממהרות להפנים ולהתאים צבעים, וזה לא עוצר בגוני הגרבונים או הווילונות. ענפים נוספים מתייחסים בכובד ראש לבחירת הגוון השנתי, בהם תעשיות הקוסמטיקה, המזון, הרכב והפרסום.

סניקרס של ואנס. 349 ש"ח. להשיג בחנויות הרשת
סניקרס של ואנס. 349 ש"ח. להשיג בחנויות הרשת

"חשוב להבין שלבחירה של פנטון בצבע כזה או אחר יש השלכות צרכניות מובהקות", מסבירה הטרנדולוגית ובעלת משרד התחזיות The Visionary, נתלי יצחקוב, את החשיבות המסחרית של ההודעה הצבעונית. "הצבעים הנבחרים מדי שנה הם תרגום ישיר לשנה החולפת ולהלך הרוח שלה. הם מבטאים עמדות ורגשות, ולמעשה זאת תמונת מצב של המתרחש בתרבות הגלובלית שלנו. ברמה הפשטנית, הצבע שנבחר השנה מבטא את המגמה הירוקה שנמצאת בשיאה – מהביקוש הגובר לסוקולנטים ולקקטוסים ועד עלייתם של משקאות צמחיים על בסיס ספירולינה, מאצ'ה ועשב חיטה. ברמה העמוקה יותר נראה שהגוון הנבחר מסמל התחדשות, התרעננות ושאיפה לניקיון חיצוני ופנימי, בטח על רקע השנה הסוערת שחווה העולם מבחינת פוליטית, תרבותית וחברתית".

צללית של בועז שטיין, 89 ש"ח, להשיג במרכז בועז שטיין, דרך השלום 7 תל אביב
צללית של בועז שטיין, 89 ש"ח, להשיג במרכז בועז שטיין, דרך השלום 7 תל אביב

"זה כמו ביצה ותרנגולת", חולקת חוקרת האופנה יערה קידר. "לפנטון יש הרבה השפעה מעצם ההכרזה שלה, אבל זאת לא בהכרח חזאות של טרנדים כמו שמדובר בייצור שלהם. עולם האופנה כל כך מהיר היום, שהכל קורה תוך כדי תנועה. לצורך העניין, כבר עכשיו כל חלונות הראווה של בית הכלבו ברגדורף גודמן בניו יורק שופעים ירוק וצמחייה".

רמקול של Lexon, 690 ש"ח, להשיג ברשת סוהו
רמקול של Lexon, 690 ש"ח, להשיג ברשת סוהו

"מדובר בתופעה מעניינת מאין כמותה", אומר גל גאון, אדריכל, מעצב ומרצה במחלקה לעיצוב פנים במכון הטכנולוגי בחולון. "אפשר ללמוד מכך הרבה על המנגנון המעגלי שמפעיל את תעשיית העיצוב על רובדיה ובעיקר על הטבע האנושי. רובנו רוצים להידמות זה לזה ובכך להרגיש ביטחון ושייכות חברתית, וחלק מהעניין הוא אימוץ כללי של טרנדים – גם אם הם שנויים במחלוקת ולא בהכרח מתאימים לכל אחד באופן אישי".