מעצבי-על מעצבים לקטנטנים

מה למעצבי־על מיתולוגיים ולריהוט לילדים? מתברר שהרבה. במאה החולפת הושקו לא מעט פריטים שנכנסים לקטגוריית ה"עיצוב העילי" ומיועדים לילדים. מהר מאוד הפכו פריטים אלה לקלאסיקות והצליחו לשמור על רעננותם וקסמם גם היום

19 בדצמבר 2013

"תשחק, תשב, תצייר, תרכב, תקרא, תספור, תתחיל מחדש…" המלצות אלה של מנהלי חברת Vitra מתייחסות לקולקציית הילדים הכוללת מגוון מקסים, מרענן ומשובב לב של פריטים, חלקם בני יותר משישים שנה, עליהם חתומים מעצבים שהם חברים של כבוד בפנתיאון העיצוב המודרני: מצ'רלס וריי אימס ועד לוורנר פאנטון. ההפלגה למחוזות הדמיון, הסקרנות והראייה הטרייה והרעננה של העולם מאפיינים את גיל הילדות כמו גם את דרך חשיבתם ויצירתם של המעצבים הדגולים.

לפני כמה שנים נשאל כומר קשיש מה למד על הטבע האנושי אחרי עשרות שנים של הקשבה לווידויים. תשובתו של הכומר היתה: "בסופו של יום, כולנו ילדים". ידיעה זו היא שמאפשרת להגדיר עיצובים עיליים מסוימים כעיצובים לילדים בכל הגילים: עיצובים שמפליגים על כנפי הדמיון והצבע, משדרים אופטימיות ותום ומצליחים להוציא את הפריט המעוצב מהמסגרת המקובלת, ממש כמו ילד שרואה אותו בפעם הראשונה ולא שבוי עדיין בתפיסות מקובלות ובאמונות שהשתרשו.

מגוון מקסים, מרענן ומשובב לב של פריטים עליהם חתומים מעצבים שהם חברים של כבוד בפנתיאון העיצוב המודרני. צילום: יח"צ הביטאט
מגוון מקסים, מרענן ומשובב לב של פריטים עליהם חתומים מעצבים שהם חברים של כבוד בפנתיאון העיצוב המודרני. צילום: יח"צ הביטאט

כיסא בעיצוב קלאסי שהוקטן למידות ילד

62 שנה לאחר השקתו של פיל הצעצוע של צ'רלס אימס הוא מקבל אזכור מפתיע ומלא חן בשולחן הילדים מקסים Porcupine בעיצוב Hella jongerius למותג ויטרה. שולחן זה אינו מקבל את תכתיבי עיצוב עולם הילדים המודרניים, שדוגלים בצבעוניות עזה ושימוש בחומרים פלסטיים: השולחן עשוי עץ, וצבעיו עדינים ואינם מתיילדים בעליל.

עם זאת, אין ספק שהחשיבה, על כל פרט ולו הקטן ביותר, מוכוונת למשתמש הפעוט של השולחן ומייצרת עבורו טריטוריה של כבוד ופינוק ותשומת לב: המגירה, החורים הקטנים שעל השולחן, בהם אפשר לשים טושים וצבעים, וכמובן האיורים, שהם נעימים ומלאי קסם ומחשבה אמנותית עמוקה מאחוריהם, מה שניכר בקומפוזיציה ובזרימה ההרמונית של הקווים והצורות. שולחן זה מותאם לפריט נוסף, שהחל את דרכו דווקא כעיצוב למבוגרים. המדובר כמובן על כסאות Panton של Verner Panton שהוצגו בשנת 1959־1960 ונחשבים כיום לקלאסיקה עיצובית. כבר מהרגע הראשון נמשכו אליהם הילדים, בזכות צורתם הייחודית שמשתעשעת עם החלל שמסביב, וכך עוצבה גירסת הילדים לכיסא הקלאסי:Panton chair junior, שמשתלב עם שולחן Porcupine לכדי פינת ישיבה ומשחק מותאמת לילדים.

כיסא לולו של פיליפ סטארק. הביטאט
כיסא לולו של פיליפ סטארק. הביטאט

כך גם קולקציית השטיחים והפופים הסרוגים בעיצובה של Patricia Urquiola. משמעות שם הקולקציה Mangas בספרדית הוא שרוולי סוודר, וזו האסוציאציה המיידית המתעוררת למראיהם: שרוולים צבעוניים ועליזים של סוודר לילד שנסרגו בידיה האוהבות של סבתו. התום, הצבעוניות, המקוריות והאומץ מלא החן בשילוב הטקסטורות, המרקמים והצבעים מעוררים בכולנו ולו לרגע שמחת חיים ילדותית שאינה תלויה בזמן או במקום.

חדר אמבטיה ילדים. צילום: יח"צ חזי בנק
חדר אמבטיה ילדים. צילום: יח"צ חזי בנק

כל אחד מפריטים אלה הוא עולם ויזואלי וקונספטואלי בפני עצמו ואינו נופל ביופיו ובתחכומו מכל פריט למבוגרים המצוי תחת מטריית העיצוב העילי. מחמם את הלב ואפילו מרגש לראות את הכבוד שבו ניגשים מעצבי־העל לאזור המפגש בין עולמות העיצוב והילדות. תשומת הלב והאהבה שהם יוצקים לכל אחד מהעיצובים העיליים לילדים גורמת לכולנו, בכל גיל, לחוש געגועים לאותה תקופה.

ריהוט לקטנטנים בדיוק כמו לגדולים. צילום: יח"צ חזי בנק
ריהוט לקטנטנים בדיוק כמו לגדולים. צילום: יח"צ חזי בנק


בלעדי לרשת הביטאט, הרצליה פיתוח, אבן גבירול 2 וקרליבך 43, תל אביב, דיזיין סנטר, הלח"י 2 בני ברק www.habitat.co.il