סוס עבודה: המעצב יוסף פותח חנות קונספט ובעיקר, פותח את הפה

שנה וחצי חלפו מאז התצוגה האחרונה שלו, החנות הוותיקה בדיזנגוף נסגרה בפתאומיות, וזה הספיק שקולגות יספידו את המעצב יוסף. עם פתיחת חנות הקונספט החדשה שלו בשוק הפשפשים, סוס הפרא של עולם האופנה פותח פה, מפתיע עם רהיטים בעיצובו ומבטיח: זה ממש לא הסוף

יוסף בחנות החדשה. צילום: יולי גורדנסקי
יוסף בחנות החדשה. צילום: יולי גורדנסקי
10 בספטמבר 2015

עשרות סוסים לבנים שועטים לכיוון אחד על רקע זהוב שמחפה על בטון מתקלף, מעליהם חגים עורבים שחורים. זה הדבר הראשון שתופס את העין בכניסה לחנות החדשה של יוסף. לא מעטים האנשים שהספידו אותו השנה. אחרי הכל, שנה וחצי חלפו מאז התצוגה האחרונה שלו, נצח במובנים של עולם האופנה התזזיתי. הוא הדיר את עצמו משבוע האופנה שיתקיים בחודש הבא, התנזר מהתקשורת והשיא – הוא נטש את רחוב דיזנגוף בתום 17 שנים. בקיצור, אמרו שנגמר לו הסוס.

הסוסים שצייר עבורו אמן הרחוב Klone הם התשובה שלו לכל המלעיזים, כשבמשל הזה לא קשה לנחש מי הם העורבים. בשנה האחרונה החליט יוסף להגשים חלום שרודף אותו כבר חמש שנים ולהתחיל לעצב רהיטים. הפור נפל כשעזב את לב העיר לטובת מגורים בסמוך לשוק הפשפשים. המעבר הצית בו את רוח היצירתיות מחדש, ובלי לשים לב יוסף מצא את עצמו מלהטט כל היום בין אנשי מקצוע. משם הדרך אל הנגרייה הייתה קצרה. במיקום החדש הוא נתקל במהלך שיטוט בשכונה וכך נסתם סופית הגולל על דיזנגוף. "בשנה האחרונה הרגשתי שכל המעצבים הטובים שאהבתי עזבו את הרחוב", הוא מסביר, "במקומם הגיעו רק חנויות ייבוא צ'יפיות מהסוג שב־29.90 ש"ח את קונה שני טי שירטס ומקבלת כרטיס טיסה לאנטליה. חוץ מזה רק המשיכו להגיע סופר יודה, סופר באבא, סופר עלי, סופר מוחמד. במקום אופנה זה נהיה רחוב הסופּרים והרבנים. קרה לרחוב מה שקרה לשינקין".

וכך, אחרי חודשים של שיפוצים, חנך יוסף בשבוע שעבר את החלל החדש ביפו הנושא את השם בית יוסף ויעקב. יעקב הוא יעקב טוביאנו, שף־קונדיטור שמתחזק קפה מצליח בבוורלי הילס, חברו הטוב זה 25 שנה וכעת גם שותפו העסקי הטרי. בחצי השנה הקרובה הם מקווים להקים זרוע מקבילה בלוס אנג'לס.

"בזמן שכולם חשבו שנעלמתי, הלכתי ללמוד על ספוגים וריפודים", הוא צוחק ונזכר ברומן שלו עם עולם ההום סטיילינג לפני 15 שנה. "עבדתי שלוש שנים בקסטיאל, זה התחיל בתקופה הקצרה שלמדתי בשנקר (שממנו נשר אחרי ארבעה חודשים – ר"ו). עיצבתי בתים שלמים ומתתי על זה".

יוסף בחנות החדשה. צילום: יולי גורדנסקי
יוסף בחנות החדשה. צילום: יולי גורדנסקי

הספות, הכורסאות, וגם הטפטים וכריות הנוי בעיצובו, חולקים את החלל המשותף עם הבגדים, וההדפסים המוכרים של יוסף מסגירים את האב הרוחני המשותף. "למזלי לא סתם סבלתי וחקרתי חמש שנים את התחום הדיגיטלי בבתי דפוס בפתח תקווה, שהרגישו כמו קרמטוריום בלי מזגן. בכל מקום של ריהוט שתלכי אליו תראי רק בז', חום ופנינה. זה יופי, ומי שירצה יוכל להשיג את זה גם אצלי, אבל אני מציג קודם כל את ההארדקור. ממש כמו בבגדים".

אי אפשר שלא לחוש ברוחות של חידוש גם בין הקולבים, בדמותם של פריטי פשתן מחויטים החריגים בעולם המושגים המחוספס של יוסף. מקו הגברים שהחל לעצב לפני שנתיים הוא לקח הפסקה מתודית, אך הוא מבטיח כי ישוב אליו בקרוב.

התחלת להרגיש שובע מעולם האופנה?

"לעשות רק בגדים משעמם אותי, אני צריך אקשן. שנים שני חולם לעצב רהיטים מ־א' ועד ת', וזה לא ייגמר רק בספות וכורסאות. יש גופי תאורה בדרך, שולחנות, מדפים – הום סטיילינג שלם. אני מתכוון להגיע רחוק, כמו באופנה – אני רוצה לעצב מלון בוטיק ודירות ולעשות שיתופי פעולה עם חברות גדולות".

אז יכול להיות שבשלב כלשהו תעבור צד סופית?

"לא, מה פתאום! אני אוהב בגדים. תמיד אעשה בגדים, אבל את הכי מיוחדים – מעט ומושלם. אני רוצה למצוא את הבד האידיאלי ומצדי שיהיה לי רק פריט אחד ממנו. לא מעניין אותי יותר לעשות קולקציות, מה גם שכל העניין הזה נהיה פחות ופחות רלוונטי היום. מיציתי את זה, ולא מעניין אותי יותר לרצות אף אחד".

אולי מכאן נובע הקושי של התעשייה לפרגן לך?

"(צוחק) אני רגיל לזה. שנים האשימו אותי שאני עושה בגדים רק לדוגמניות. אחרי זה אמרו שהכל יקר ושאי אפשר לקנות כלום שזה בולשיט, כי אם זה היה נכון לא הייתי שורד כל כך הרבה זמן. אין מה לעשות, יוסף זה יקר. אני מחזיק תופרת שעולה הון תועפות, היום אני גם עובד עם בדי ריפוד שעולים 240 למטר וזה עוד לפני עלויות ההדפסה שהן מטורפות, אבל עובדה שיש לזה קהל. אני מת על הלא מפרגנים, זה מתדלק אותי. חולה על זה. רק שימשיכו. מה שאני לא אוהב זה את הצהבת. כולם הפכו לעיתונאי רכילות עלובים. לרלורים על לרלורים, אבל מילה אחת על הבגדים אין. השיא היה בתצוגה האחרונה. עיתונאי אחד התלווה אליי ליום שלם מאחורי הקלעים. שמונה שעות הוא הלך אחרי לכל מקום כמו עצם בגרון, חפר ושאל שאלות, ובסוף הוא כתב רק רכילות. בלי מילה אחת על אופנה, על העשייה עצמה. עיתונאי אחר האשים אותי בהעתקות בלי להביא שום הוכחות, הוא רמז שהעתקתי מאלכסנדר מקווין. נו באמת, הקולקציות שלו כל כך מפורסמות, ואני שמתעסק בפרינט דיגיטלי כל כך אידיוט בשביל לעשות דבר כזה? אתה מתעסק פה עם פרנסה של בן אדם. כמעט תבעתי אותו, בסוף הוא התנצל".

החנות החדשה של יוסף. צילום: יולי גורדנסקי
החנות החדשה של יוסף. צילום: יולי גורדנסקי

עד כמה מערכת היחסים האמביוולנטית שלך עם התקשורת גרמה לך לקחת מרחק? היית אומר שאתה הרושפלד של עולם האופנה המקומי?

"ממש לא. חוץ מזה שכולם יודעים שרושפלד הוא מעולה. לכולם יש אטיטיוד, אז מה, והמחירים? נו באמת".

אבל בכל זאת אתה לא חוסך את דעתך מאושיות תקשורתיות שעושות לך רע. מי כמו דורין אטיאס יודעת.

"מדובר בבחורה שאמורה להבין אופנה או לפחות לתת איזו התייחסות אליה בתוכנית שהיא גם ככה צהובה, עם מגיש שמבוגר מדי בשביל להקריא כותרות על לינדזי לוהן. היא יושבת בתור איזו אוטוריטה של כלום, כשהיא קורבן האופנה הכי גדול בארץ. שלא לדבר על חוסר המקצועיות. בשבוע האופנה הבחורה ישבה ואמרה שהוצאתי למסלול בחורות עם תחת חשוף, וכל זה בכלל מבלי לבוא לתצוגה. אם היא הייתה שם, היא הייתה רואה שכל הקולקציה הורכבה מבגדים שקופים על גבי בגדי גוף בצבע ניוד. ברגע שעשית כזאת טעות, את לא יכולה לדבר יותר על אופנה".

מחירים: החל מ-400 ש"ל למוצרי הטקסטיל ועד 25,000 ש"ל לספה. קולקציית בגדים 2,000-12,000 ש"ח.
יוסף ויעקב. יהודה מרגוזה 28, יפו 03-5298991