הולי שיט: 5 סיבות להגיע לשבוע העיצוב הירושלמי

ממכונת צעצועים שמגרילה פסולת ועד צבעים שהופקו מחלזונות: שבוע העיצוב בירושלים חוזר בפעם השישית ואיתו כ־40 תערוכות, מיצבים ואירועים וכ־150 מעצבים ומעצבות מהארץ ומהעולם. 5 סיבות לעלות לעיר הקודש

שבוע העיצוב ירושלים- מימין: איה בנטור ובילי רגב. פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים- מימין: איה בנטור ובילי רגב. פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית

1. משולש פראי

שלושה חללי עיצוב בשיתוף הקהל

במרכזיית בזק הנטושה יוקמו שלושה חללי תצוגה דינמיים ואינטראקטיביים בתחומים שונים (עיצוב גרפי, עיצוב מוצר ואופנה). בחלל הגרפי, למשל, יקימו המעצבים גיא שגיא ומיכל סהר "דסק חדשות" שבו יונפק עיתון יומי המבוסס על תוכני שבוע העיצוב לעיני המבקרים ובשיתופם. העיתון, שיתפקד בסופו של דבר כקטלוג שבוע העיצוב, יחולק בחינם לקהל הרחב.

חלל עיצוב המוצר, בראשותו של איתי אהלי, ישנה פניו במהלך השבוע ויהפוך מיער פרא של חומרי גלם לזירת התרחשות גועשת בהשתתפות מעצבים נוספים שייצרו במקום אובייקטים שונים לשימוש חופשי מצד המבקרים. תמר לוית ויען לוי, הלוא הם האחים מוסלין, יציגו בחלל האופנה מלתחה המורכבת מכ־100 ז'קטים שונים שנוצרו בהשראת מעיל הקרב האמריקאי. בערב נעילת שבוע העיצוב, חמישי (15.6), תתקיים בשעות 18:00־22:00 מכירה מיוחדת של פריטים נבחרים.

אי תכלת. עומר פולק
אי תכלת. עומר פולק

2. ערים?

המיצב שנולד בווטסאפ

"קולקטיב בדיוני" הוא אחד מתוך חמישה צוותי עיצוב בינלאומיים ומולטי תחומיים בתערוכה "איים – מעצבים פנימה, פורצים החוצה, יוצרים אי" שאצרו ענת ספרן וטל ארז. הקולקטיב מונה 27 מעצבים מהארץ ומהעולם, שהתקשורת ביניהם התרחשה עד כה בשיחת ווטסאפ קבוצתית שנמשכה כשלושה חודשים. כך נולד "אי בדיוני" – מיצב שהוא למעשה מכונה המורכבת מצינורות שמעבירים מידע בזמן אמת, תוך ניסיון להמחיש את אותו שיתוף פעולה לא שגרתי.

המעצבים פירקו את תהליך העבודה המשותף לשלבים שונים, כמו שלב "הפיד" שמציג זרם כאוטי ובלתי פוסק של המידע שעבר בין חברי הקבוצה, או "נקודות מבט", שלב שבו פיסות המידע מוצאות עצמן על קרוסלה שיוצרת מהם קומפוזיציה חדשה בכל סיבוב.

שבוע העיצוב ירושלים- מימין: איה בנטור ובילי רגב. פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים- מימין: איה בנטור ובילי רגב. פיקשונל קוקלטיב. צילום: איתי בנית

3. לנגב את הריר

שטיח קיר באורך ארבעה מטרים וחלזונות ימיים

המעצב התעשייתי המבטיח עומר פולק (בוגר בצלאל 2013 וזוכה פרס משרד התרבות בתחום העיצוב (2016 חבר לבית מלאכה ייחודי בכפר אדומים שבו מייצרים את פריט הלבוש הסקסי הנודע בשם ציצית.

במקום האקזוטי הזה מתרחשים תהליכים שונים ומשונים כמו צביעת הציצית בתכלת המופק מחילזון ימי בשם ארגמון. אתם רשאים לצחקק, אבל רק שתדעו שהתכלת הזה כיכב בעבר הרחוק והמקראי במלתחותיהם של כל בן מלוכה או קדושה שהחשיב עצמו אייקון אופנה. במסגרת הפרויקט שלו "אי תכלת" יתמקם פולק במרכזיית בזק הנטושה ויציג שטיח קיר מרשים באורך ארבעה מטרים שנארג ונצבע בעבודת יד. תהליך העבודה הסיזיפי אף תועד בסרט שיוקרן בתערוכה. רק בזהירות שלא להחליק.

ג'יו פונטי עם מר נמזי בטהרן 1957. תמונה: ארכיון ג'יו פונטי
ג'יו פונטי עם מר נמזי בטהרן 1957. תמונה: ארכיון ג'יו פונטי

4. בואו לאוצר

ציון 20 שנה למותו של האוצר איזיקה גאון

איזיקה גאון ז"ל, אוצר בכיר במוזיאון ישראל, עמד בראש המחלקה לעיצוב ואדריכלות במוזיאון מהקמתה בשנת 1973 ועד למותו בטרם עת בשנת 1997. במסגרת תפקידו הוא אצר, עיצב והוציא לפועל יותר מ־120 תערוכות שונות. התערוכה "אי־זיקה", שנאצרה על ידי יובל סער וגלית גאון ותוצג בבית הנסן, מציינת 20 שנה למותו.

במסגרת התערוכה יתכתבו חמישה מעצבים שונים עם חמש תערוכות עבר שהגה ואצר גאון – כל אחת נחשבה יוצאת דופן ופורצת דרך בתחומה. הבולטת שבעבודות החדשות היא "מהַפַּח אֶל הַפְּחָת" של המעצב אוהד בנית (סטודיו Mishmaacool), שבחר להתכתב עם התערוכה "מיחזור" (1975). בעוד שבתערוכה המקורית דימה גאון הררים של פסולת לערמות זהב, כאן לוהקה פסולת הזכוכית לתפקיד הזבל. בנית יעמיד במקום מכונת משחק, מהסוג שילדים מנסים "לדוג" בה צעצועים בעזרת מנוף מתכת, רק שאת מקומם יתפסו שברי זכוכית. מהפסולת שיחלץ הקהל מהמכונה, הוא ייצור אגרטלים והם יוענקו למבקרים במתנה. זה מגיע עם סוקולנט?

אוהד בנית. צילום: איתי בנית
אוהד בנית. צילום: איתי בנית

 

אוהד בנית. צילום: איתי בנית
אוהד בנית. צילום: איתי בנית

5. לאכול סרטים

ערבי הקרנה מלווים בהרצאות ונשנושים

בבית הנסן, המרכז האחראי לשבוע העיצוב (בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים, משרד ירושלים ומורשת ועיריית ירושלים), יוקרנו מדי ערב מגוון סרטים מקומיים ובינלאומיים בנושא עיצוב. ערבי ההקרנה הם תוצר של שיתוף פעולה עם פסטיבל סרטי העיצוב והאדריכלות של מילאנו.

ברשימת ההמלצות: "Rem", המוקדש לאדריכל הנודע רם קולאהס, שבסיומו תתנהל שיחת סקייפ עם יוצר הסרט – בנו תומס; "Brooklyn Farmer", סרט קצר על קבוצה מברוקלין שמגדלת גינות אורבניות על גגות, שילווה בסדנת בישול ביתי בחסות קבוצת מוסללה; "London Afloat", המספר על אודות אנשים שחיים על אוניות בנהר התמזה, ולאחריו יתקיים מפגש עם ישראלים החיים בבתים אלטרנטיביים; "Amare Gio Ponti", שנוצר כמחווה למעצב האיטלקי פורץ הדרך ג'יו פונטי ויסתכם בהרצאה; ו"Design Disruptors", העוסק בקשר בין עיצוב וטכנולוגיה, שיוקרן בתום כנס סטארטאפ ניישן שיתקיים במסגרת אותו הנושא.

שבוע העיצוב ירושלים-האחים מוסלין. צילום: איתי בנית
שבוע העיצוב ירושלים-האחים מוסלין. צילום: איתי בנית

שבוע העיצוב ירושלים, בית הנסן, גדליהו אלון 14 ירושלים; מרכזיית בזק הנטושה, שופן 12 ירושלים, החל מחמישי (8.6) 19:30 ועד חמישי (15.6), לתוכנייה המלאה ולפרטים נוספים: jdw.co.il, כניסה חופשית