דופמין בקניון: הורמוני המין שקובעים את הרגלי השופינג שלכם

מחקר אמריקאי קובע שרמות ההורמונים של גברים ונשים משפיעות על ההתנהגות הצרכנית שלהם, מה שמעלה צורך בהורוסקופ הורמונלי שייעץ לנו מתי להתרחק ממרכזי קניות

בולמוס קניות נשים גברים אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק
בולמוס קניות נשים גברים אילוסטרציה. צילום: שאטרסטוק

"מודה אני לאלים, יהיו אשר יהיו, על נשמתי הבלתי מנוצחת/ אני אדון לגורלי, אני קברניט נשמתי", כתב המשורר האנגלי וויליאם ארנסט הנלי וטעה, שכן יותר ויותר מחקרים מהשנים האחרונות מוכיחים שההורמונים שלנו אחראים להיבטים מפתיעים בהתנהגות שלנו. הורמונים כגון אסטרוגן וטסטוסטרון משפיעים לא רק על הדחף המיני שלנו אלא גם על הדחפים שמובילים אותנו לשופינג הרסני, יותר ופחות. שימו לב, מיזוגנים, ההצהרה הזאת תקפה ביחס לנשים ולגברים.

יש את זה בשמאל? הטרנד הכי נכון הוא הטרנד הכי פוליטי
המתפרה החברתית שמעסיקה שורדות זנות
מה תלבשו לסדר? שמלות אביביות והורסות שאיתרנו עבורכן
זול זה לא: ביקור בסניף הראשון של אורבן אאוטפיטרז באשדוד 

כתבה שפורסמה באתר האופנה Racked גורסת שרמות גבוהות של הורמוני מין עשויים לגרום לנו לרכוש דברים שיהפכו אותנו לנחשקים בעיני המין השני (או הראשון, תלוי בנטיות שלכם). על פי קריסטינה דורנטה – מדענית מאוניברסיטת ראטגרס החוקרת את השפעתם של הורמונים על התנהגותם של בני אדם – הפריטים שאנו חושקים בהם בימים הורמונליים יכולים להיות מבריקים יותר, ראוותניים יותר או יקרים יותר – העיקר שיהיו עדות דוממת לסטטוס המושלם שלנו שמבדל אותנו מהמתחרים (או המתחרות), באופן דומה לציד מוצלח בעבר.

לדברי דורנטה, צניחה ברמות ההורמונים שמעוררים את דחף הרבייה תגרום לידנו להיות כבדה יותר על הארנק. דורנטה הוסיפה כי עד כה עורר בה מחקרה את הרושם שלפיו ההורמונים הללו הם "הבובנים שמפעילים אותנו ואת ההתנהגות החברתית שלנו".

המחקר של דורנטה נערך בקרב משתתפים סיסג'נדרים, והנשים שהתשתתפו בו לא נטלו גלולות למניעת היריון המשפיעות על האיזון ההורמונלי הטבעי. לדבריה בעוד גברים אינם חווים מחזור חודשי באותו האופן שנשים חוות אותו, הם עדיין נתונים לשינויים תקופתיים במצבי הרוח כתוצאה מהשפעות הורמונליות.

"לומר שמצב הרוח של גברים לא מושפע משינויים ברמות ההורמונים שלהם – זו פשוט טעות", היא אומרת, "השנויים האלה פשוט לא קורים באופן מתוזמן וקבוע כמו אצל נשים".

ככל הנראה רמת הטסטוסטרון של גברים נמצאת בשיאה בסביבות השעה 10:00 בבוקר ולאחר מכן היא מתחילה לצנוח. אם פורטים את המידע הזה לעצות פרקטיות, משמעותו היא שמומלץ לגברים להימנע מסיבובים מקריים בקניונים לפני שעות העבודה. עם זאת הסיבובים האלה הופכים למסוכנים פחות בקרב גברים מבוגרים יותר, שכן רמות הטסטוסטרון פוחתות עם הגיל.

דורנטה סבורה כי מפרסמים מודעים לעובדה שההתנהגות הצרכנית של גברים מונעת בחלקה מטסטוסטרון, והם מנסים להעלות את רמת הכימיקל הזה בקרב קונים פוטנציאליים באמצעות אובייקטים שמעוררים אותו. לדוגמה, פרסומת למכונית שבה מצולמת גם אישה עשויה להיות אפקטיבית יותר.

אצל נשים, לעומת זאת, קל יותר למפות את השפעתם של ההורמונים על פי המחזור החודשי. בשבוע שמתחיל עם יומו הראשון של המחזור רמות האסטרוגן נמצאות בשפל. זהו הזמן שבו לא תמצאו את עצמכן בתור של דיזל, אוחזות מעיל במחיר מופקע ותוהות אם זה יהיה מוזר אם תשליכו אותו לרצפה ותברחו החוצה. עם זאת, על פי מחקרה של דורנטה אלה הם הימים שבהם נשים נוטות לרכוש דברים פרקטיים כגון חומרי ניקוי ומוצרי היגיינה.

התקופה שבה יש להיזהר היא ככל הנראה בזמן הביוץ, אז עולות רמות האסטרוגן ודוחפות נשים להתבלט על פני המתחרות. בתקופה שלאחר הביוץ, ללא כל קשר להיריון, עולות רמות הפרוגסטרון, וזה עשוי לעורר התנהגות "מקננת" ורכישות תמוהות של קנקנים באייס.