חופשה בחו"ל: לחסוך בלי להתפשר

איך להבטיח שחופשת החלומות לא תסתיים בפלונטר פיננסי? כמה טיפים לחופשה מפנקת וחסכונית. הכל מתחיל בתכנון. כלומר, באינטרנט

חופשה. צילום: Shutterstock
חופשה. צילום: Shutterstock
31 באוגוסט 2015

אחת הדרכים הבטוחות לחופשה חסכונית היא לבחור מועד שאינו בעונת השיא. למשל, אחרי החגים שמהווים עונה חמה בענף התיירות עם מחירים בהתאם. אבל גם אם בחרתם לצאת לחופשה דווקא בעונת השיא, כמו רוב התיירים בעולם (לכן קורים לזה עונת השיא), אתם יכולים לחסוך סכומים משמעותיים בלי לוותר על יוקרה, נוחות ופינוקים.

ואנחנו לא מדברים על פעלולי החיסכון הידועים כגון המתנה לטיסות 'הרגע האחרון' או הזמנות לינה על בסיס מקום פנוי. אנחנו מדברים על חיסכון בחופשה מתוכננת, בלי וויתורים, בלי פשרות ובלי לסמוך על המזל.

שלושה כללים בסיסיים עושים את ההבדל בין חוויה מושלמת לבין חופשה שעלולה להסתיים בפלונטר פיננסי. כלל ראשון הוא הגדרת תקציב, לפיו בוחרים את היעד, את אופי החופשה והאטרקציות ואת נפח הזמן לשופינג. כלל שני הוא תכנון, וזה כולל לא רק את הדילים הכי טובים לטיסות ומלונות אלא גם את הפנאי והכסף לספונטניות. כלל שלישי הוא שליטה. בעידן הסמארטפון זה קל ונוח. באמצעות הטלפון אתם יכולים לתכנון את החופשה ולשלוט בהוצאות לאורך כל הדרך.

להמחשה כיצד תכנון מראש יכול לחסוך נתמקד בסעיף האוכל; ארוחות בוקר כלולות במחיר הלינה בדרך כלל (כדאי לוודא), היום התיירותי וארוחת הצהריים יכולים להתבסס על סנדוויצ'ים עסיסיים ובקבוקי שתייה (שבכל מקרה כדאי לקחת צמוד) או על 'אוכל רחוב' זול, ארוחת הערב מסודרת כחלק מבילוי, כאשר לפחות פעם אחת – תלוי באורך החופשה – מתפנקים בסעודה "בלי חשבון".
את כל הקולינריה של הטיול אפשר לכנן מראש באינטרנט, לעתים עד פריטי התפריט במסעדה. סדר תזונתי בחופשה עירונית או טיול חוסך לא רק כסף אלא גם זמן יקר. בחופשת "רביצה" על שפת הים או הבריכה ממילא הכל כלול.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

נסיעות ותחבורה

אם התוכנית שלכם כוללת נסיעות ארוכות, כדאי לבדוק באינטרנט את כל האפשרויות מראש – רכב שכור, רכבות, טיסות פנימיות וכד' – כדי למצוא את הקומבינציה המדויקת. ההפרשים עשויים להיות משמעותיים.
בטיולים ברכב שכור הדרך הקלה ביותר לחסוך, בנוסף לאיתור דילים מקומיים, היא לשכור מכונית ברמת מחיר נמוכה יותר. חברות ההשכרה מחזיקות ציי רכב חדישים והיום גם מכוניות משפחתיות, סופר-מיני ומיני מספקות חוויית נהיגה איכותית, והן חסכוניות בדלק. אל תשכחו לבדוק את ענייני ביטוח הרכב בחו"ל.

בחופשות אורבניות בערים הגדולות אפשר לחסוך עשרות דולרים באמצעות שימוש מושכל בתחבורה הציבורית, עם כרטיסים משולבים ותקופתיים. ניתן למצוא מידע על הסדרי תחבורה מיוחדים וחסכוניים לתיירים באתרי האינטרנט הרשמיים של ערי התיירות בעולם.
כדאי גם להכיר את מחירי הנסיעה במוניות ואת מדיניות הטיפים ביעד החופשה. דרך בדוקה לחסוך בעלויות תחבורה ציבורית בחו"ל, ובעיקר על מוניות, היא לנעול נעליים נוחות. חופשות הן זמן נהדר להליכה רגועה, השוטטות והצעידה מאטרקציה לאטרקציה תוך כדי ספיגת אווירה זה תמיד חלק מהחופשה. וכאשר הנעליים נוחות צריך פחות מוניות שלא היו בתוכנית.

החיסכון הגדול ביותר בהוצאות לתחבורה ציבורית בערי תיירות הוא מלון במקום מרכזי, במרחק הליכה ממרבית האטרקציות – היסטוריה, אמנות, תרבות, בילוי ועוד לפי התוכנית שהכנתם.

הפתעות חינם

בעונת השיא המחירים של שירותי תיירות הם בשיאם, אבל גם הפעילות התיירותית בשיאה וזה כולל המון אירועים ואטרקציות חינמיים מסוגים שונים. אחרי שבחרתם את היעד כדאי מאוד לחפור באתרי התיירות המוקדשים לו, כדי להכיר את תוכנית האירועים לתקופת שהותכם. ייתכן כי תגלו הפתעות מעניינות ומשתלמות. הטיפ הזה אפקטיבי במיוחד עבור מי שבחר יעד לביקור חוזר.

שימוש בטלפון הסלולרי

הסמארטפון שבעזרתו תכננתם את החופשה מלווה אתכם לאורך החופשה. באמצעות הטלפון החכם יש לכם בהישג יד את כל הרשימות שהכנתם, מפות, אתרי מידע ועוד, והוא כמובן גם המצלמה. מצד שני, השימוש עולה כסף וכדי לא למצוא את עצמכם מול חשבון סלולרי מטלטל בתום החופשה, רכשו חבילת חו"ל מספק הסלולר והכירו את הגדרות הטלפון שלכם למצב חיסכון בחו"ל. כלל ברזל הוא להתנתק מהרשת הסלולרית היקרה ולהתחבר רק באמצעות רשתות Wi-Fi מקומיות. מדובר בסכומים משמעותיים מאוד.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

ביטוח נסיעות לחו"ל

ביטוח נסיעות לחו"ל הוא לא המקום לחסוך. מאוד לא מומלץ לצאת לחופשה בחו"ל בלי כיסוי ביטוחי להוצאות רפואיות בחו"ל, אובדן רכוש, דחיות וביטולי טיסות. לא רבים יודעים, אך ביטוח הבריאות שלכם אינו תקף מחוץ לגבולות המדינה, והוצאות לא צפויות לטיפולים רפואיים בחו"ל, כתוצאה ממחלה או פציעה בעת החופשה, עלולות להרקיע שחקים. ביטוח נסיעות לחו"ל יכול לחסוך הרבה כסף בעת צורך והרבה עוגמת נפש. המחירים תחרותיים וגם את זה ניתן לעשות בנוחות באינטרנט.דרך נוספת לחסוך בביטוח נסיעות לחו"ל היא לרכוש פוליסה מותאמת אישית עפ"י מאפייני החופשה שלכם.

השופינג

שני הסעיפים הכי קשים לשליטה הם השופינג והמתנות, אבל לפני שנראה איך מתלהבים באופן מבוקר, חשוב לזכור לבדוק לפני הטיסה את כרטיסי האשראי ותקרות האשראי ואת כל מה שקשור לעמלות המרה ורכישות במט"ח. המידע זמין בחבר האשראי שלכם. זכרו שאתם זכאים להחזרי מע"מ ובדקו באתרי התיירות הרשמיים של מדינות היעד את המידע הרלוונטי – איך ואיפה מקבלים החזרי מע"מ.

צילום: Shutterstock
צילום: Shutterstock

ועכשיו לשופינג. בדרך כלל היקף ההוצאות תלוי בכמות הזמן שיש לקניות, אבל כל אחד יודע שגם בזמן קצר וקצוב אפשר לבזבז הרבה כסף. אם הכנתם רשימת קניות ואתם יודעים מה אתם רוצים, כדאי להתייעץ מראש עם חברים, אמיתיים או וירטואליים, ולקבל טיפים מניסיון לגבי איכויות ומחירים ביעד החופשה. גם כאן גלישה באתרי האינטרנט של חנויות ומרכזי קניות יכולה לתת תמונה על זמינות ומחירים של מוצרים שתכננתם לרכוש בחו"ל. ככל שתהיו מוכנים יותר חוויית השופינג שלכם תהיה נינוחה ואפקטיבית יותר. שם המשחק הוא היכרות מוקדמת, מניסיון אישי או של אחרים, השוואת מחירים וזיהוי מבצעים והזדמנויות.

אם מדברים על הזדמנויות, ביעדי תיירות רבים פועלים שווקים קבועים או תקופתיים שיכולים לספק גם חוויית תיירות נעימה לעין וגם חוויית שופינג נעימה לכיס. בקרו בשווקים אלה לפני שאתם מבקרים במרכזי הקניות ובקניונים.

וזאת רק ההתחלה

כל הטיפים הנ"ל לחיסכון בחו"ל מתאימים כמעט לכל סוגי החופשות הקצרות. עפ"י סגנון והעדפות אישיות ועם היכרות עם כלי אינטרנט פתרונות מתוחכמים וחדשניים, ניתן לחסוך אפילו יותר. לדוגמא, פתרון לינה באמצעות החלפת בתים (Sublet) במקום מלון יכולה להתאים לחופשה רומנטית או לחופשה ארוכה – חוויה מיוחדת שעולה פחות. או מכרזי מחירים באתרי תיירות, שיכולים לחסוך מאות ואף יותר דולרים למי שיודע כיצד להתנהל במערכות אלו.
אבל בואו נתחיל מהדברים הפשוטים שכל אחד יכול ליישם כבר בחופשה הקרובה עם קצת תשומת לב וגלישה באינטרנט.

– תוכן שיווקי –